BTW op culturele diensten weer terug naar 6%

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
@raphie, als jij beperkt raakt door b.v. een hersenbloeding..... is het toch wel lekker al die sociale voorzieningen.....

als... sorry hoor , open deur ;)

even ontopic, onze belgische SF-ers hebben al 21% btw, is daar ook zoiets als laag bw tarief?

@raphie, als jij beperkt raakt door b.v. een hersenbloeding..... is het toch wel lekker al die sociale voorzieningen.....
i.d.d. en het is toch prachtig dat dit door mensen als Sunny, Demian jij en ik dit nog steeds intact blijft? niks aan doen.....

even ontopic, onze belgische SF-ers hebben al 21% btw, is daar ook zoiets als laag bw tarief?

geen idee eigenlijk.
zou het winkelen in België natuurlijk aantrekkelijker maken als de btw daar lager is.

Ik wil niet alle Flevopolderaars over 1 kam scheren.....
OT, die 6% verlaging/geen verhoging duurt toch net zo lang als dat de verkiezingen nog duren. Van dat hele accoord is niets daarna zeker....
Kwa 19/21% BTW gaan de meeste mensen die op de Duitse grens wonen lekker daar boodschappen doen, daar is het sowieso een stuk goedkoper op heel veel vlakken en het gaat er goed met de economie....wellicht wordt die koe niet helemaal leeggemelkt.

Ik wil niet alle Flevopolderaars over 1 kam scheren.....
.

Goed zo...;)

Maar die verlaging naar 6% is een goede zaak...maar liever zouden ze de accijns op brandstof omlaag moeten gooien...

De laatste keer dat ik jou zag had ik geen kam nodig toch:)
Ik tank nu gewoon een stuk minder dan voorheen, laat de auto vaker staan en pak de fiets.....het is niet veel, maar ik ga ervanuit dat dan uiteindelijk de brandstof weer goedkoper wordt.

die 6% verlaging/geen verhoging duurt toch net zo lang als dat de verkiezingen nog duren. Van dat hele accoord is niets daarna zeker....
Uiteindelijk is het natuurlijk maar zo zo idd... cabinet demissionair en dit is dan wat er in het lenteakkoord onder druk bepaald is.. BTW hoog naar 21% en cultuur weer terug naar 6%.. na de verkiezingen kan er natuurlijk weer van alles gebeuren..

Er zijn in Europa heel uiteenlopende BTW tarieven.. De hoogste tarieven voor de luxere uitgaven en lage (in Nederland althans) op voeding en melk bv.. en op arbeidsintensieve beroepen zoals de kapper en de stucadoor..
Welke uitgaven er per land onder laag en hoog vallen is mij niet bekend.. maar misschien dat een vriendelijke zuiderbuur daar meer info over kan verstrekken??

attachment.php

Ik snap er eigenlijk nooit geen reet van waarom sigaretten telkens duurder worden maar bier niet. En daaropvolgend al helemaal niet waarom er geen zware accijns op genotsmiddelen zoals die bij MC Donalds aangeboden worden komt. Daar haal je pas echt centen mee binnen als overheid en het komt de volksgezondheid ook nog eens ten goede... en maar klagen over overgewicht bij jongeren en comazuipers... Rare wereld.:(

De btw-tarieven in België zijn:

0%: kranten
6%: voor goederen en diensten bedoeld in de artikelen 1bis en 1ter en in tabel A van de bijlage bij het KB nr. 20, inzake btw-tarieven
12%: voor goederen en diensten bedoeld in tabel B van de bijlage bij het KB nr. 20, inzake btwtarieven
21%: Voor alle andere goederen en diensten

1bis? 1ter? Soort van lichte cannabis en een liter bier?

Ik snap er eigenlijk nooit geen reet van waarom sigaretten telkens duurder worden maar bier niet. (

Ontmoedigingsbeleid?? hehe... Die alcohol zijn ze ook van plan flink op te schroeven trouwens.

De btw-tarieven in België zijn:

0%: kranten
6%: voor goederen en diensten bedoeld in de artikelen 1bis en 1ter en in tabel A van de bijlage bij het KB nr. 20, inzake btw-tarieven
12%: voor goederen en diensten bedoeld in tabel B van de bijlage bij het KB nr. 20, inzake btwtarieven
21%: Voor alle andere goederen en diensten

1bis? 1ter? Soort van lichte cannabis en een liter bier?

Thanx.. ff wat gegoogeld op KB nr.20.. da's dus vergelijkbaar.. arbeidsintensieve beroepen 6%

http://www.hvr.be/index.php/btw/ver...sieve-diensten-verlengd-tot-30-juni-2011.html

Uiteindelijk is het natuurlijk maar zo zo idd... cabinet demissionair en dit is dan wat er in het lenteakkoord onder druk bepaald is.. BTW hoog naar 21% en cultuur weer terug naar 6%.. na de verkiezingen kan er natuurlijk weer van alles gebeuren..

Er zijn in Europa heel uiteenlopende BTW tarieven.. De hoogste tarieven voor de luxere uitgaven en lage (in Nederland althans) op voeding en melk bv.. en op arbeidsintensieve beroepen zoals de kapper en de stucadoor..
Welke uitgaven er per land onder laag en hoog vallen is mij niet bekend.. maar misschien dat een vriendelijke zuiderbuur daar meer info over kan verstrekken??

attachment.php

Die 6% regeling voor stucadoorswerk & schilderwerk is alleen van toepassing bij huizen ouder dan 15 jaar..
Huizen van jonger dan 15 jaar is namelijk veel minder zwaar om te stucken.

Ik vat hem ook niet. :D

Reality check. Beperkt raken door hersenbloeding? Check! Sociale voorzieningen? Geen cent. Hier heb je een parkeerkaart en nu niet meer zagen. Oja, nog een sociaal energietarief dat duurder is dan het gewone. Heerlijk idee een sociaal stelsel, maar als het in de praktijk zo rot werkt dan is het allemaal plots toch wel heel wat minder rooskleurig. Ik zal maar geen voorbeelden noemen van doelgroepen waar het sociale geld wél naartoe gaat, maar laat ik het erop houden dat het niet bepaald eerlijk verdeeld is.

@Nicolaas, vind als je met een voorbeeld komt dat je dan ook wel kan zeggen wat het voorbeeld is.....nu heb ik een half beeld waar je het over hebt en de andere helft zal ik er maar bij moeten fantaseren.
10650_HoevenMariavander300.jpg

Deze toch wel aardig bedeelde vrouw harkt een grote zak geld binnen om haar man op te vangen terwijl zij aan het werk is (en dan niet 40 uur per week, maar lekker lang).

Ik heb het over exact het gegeven voorbeeld: beperkt raken door een hersenbloeding. In België is dat op zich absoluut geen garantie tot het krijgen van enige sociale steun. Het voorbeeld dat jij aanhaalt werkt hier jammer genoeg dus niet. Van zodra je sociaal bewogen genoeg bent om iemand met een beperking in huis te halen en er een relatie mee hebt, wordt de sociale kraan helemaal toegedraaid omdat jij wel een inkomen hebt. Inkomstenvervangende tegemoetkoming, sociale integratie: beiden worden op nul gezet omdat de partner zo gek is om een inkomen te hebben. En geloof me vrij: dat is heel wat lager dan dat van bovenstaande mevrouw. Dit heet "de prijs van de liefde" en is slechts één voorbeeld van het sociaal onrecht in België. Alsof je plots geen achterstand op de arbeidsmarkt hebt en plots geen problemen meer hebt met integratie omdat je een partner hebt die werkt. In de huidige realiteit waarin de meerderheid uit tweeverdieners bestaat, blijf je dus enorm benadeeld.

Ik was een heel betoog aan het typen richting Nicolas 2000, maar gelukkig lees ik nu je tweede post voordat ik de mijne neerzet heb. Ik had me namelijk niet gerealiseerd dat je het over België had. Ik wilde het al populistisch gewauwel noemen omdat het onwaar was voor het Nederlandse stelsel ;)

Mijn vrouw is gehandicapt, dus ik heb eerstehands ervaring met het Nederlandse sociale stelsel. Het is in ons geval zeker niet zo dat we "geen cent" krijgen. In tegendeel. Mijn vrouw kan medische zorg krijgen die we zelf niet hadden kunnen betalen als de zorg niet deels gesubsidieerd was geweest.

@brz: ik hoop niet dat die laatste opmerking betekent dat jij vind dat wij geen recht hebben op zorg, puur omdat ik een baan heb. Als ik mijn baan op zou zeggen kunnen we het zeker niet meer betalen, trekt ik een uitkering én draag ik geen sociale lasten meer af. Dus ik snap je punt niet helemaal :D Nog even los van dat ik die medische handeling helemaal niet zelf kan doen.

Ik weet niet zoveel van jouw situatie af, maar in het geval van Maria had ik wel zoiets van is dit nou nodig.
Kijk als je het financieël niet redt zal je altijd terug moeten kunnen vallen op steun en welke vorm dan ook.
Maar als je besluit om vanwege jouw belangrijke werk nooit thuis te zijn en naast een dik loon (omdat je veel werkt) ook nog een rugzakje aanneemt dan ben ik de weg even kwijt:)

@Nicolaas, vind als je met een voorbeeld komt dat je dan ook wel kan zeggen wat het voorbeeld is.....nu heb ik een half beeld waar je het over hebt en de andere helft zal ik er maar bij moeten fantaseren.
10650_HoevenMariavander300.jpg

Deze toch wel aardig bedeelde vrouw harkt een grote zak geld binnen om haar man op te vangen terwijl zij aan het werk is (en dan niet 40 uur per week, maar lekker lang).

En wie mag dat dan zijn? Ah, Maria van der Hoeve, niet mijn favoriet maar a la. Wat wil je eigenlijk zeggen? Dat zij moet werken om de opvang uit eigen zak te betalen omdat deze anders niet vergoed wordt?
Overigens is haar man zeer onlangs aan zijn ziekte overleden. Wellicht allemaal niet zo gepast?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back