Peak analouge !

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Fonymoha

Gedeactiveerd account
Wanneer denkt u dat de vraag en prijs naar analoog weer daalt? Ik zie nu al aardig wat jonge mensen die helemaal geen intresse hebben in analoog en alles het liefts digitaal doen ( en digitaal kan je vaak kopen voor absolute bodemprijzen ) en het zijn vaak de 40igers die uit weemoed en nostalgie perse een analoge setup willen hebben !

Ziet u al enige vergrijzing? Of zie ik dat verkeerd ?

het zal wel niet snel gaat dalen maar meer en meer uitgemolken worden... er zijn mensen die een (te dure) analoge bak zien als een waardevast 'appeltje voor de dorst' en hem dus niet per se kopen omdat ze 'm echt nodig hebben en dus in de tussentijd gebruiken als speledingetje... en als de tijd dan rijp is om om hem te verkopen dan gaat 'ie nutuulk niet voor minder de deur uit... dus de prijzen zullen niet snel dalen (zelfs niet van de semi nog redelijk uitziende)... maar ook 'crap' (waar men vroeger niet eens naar omkeek) schijnt populairder te worden omdat het echte spul te duur is geworden...

enfin...

Mijn idee is dat bijvoorbeeld een Jupiter 8 nooit meer gaat dalen, daarvoor zijn er teveel mensen op de planeet en veel te weinig jupiters (nog zo'n 900).
Pas als Roland die dingen weer gaat maken zullen ze in prijs dalen, en dat zal zijn zo tegen de tijd dat er geschaatst kan worden in de hel.

Wie nu analoog koopt doet een investering als in goud, wie nu de zoveelste plugin koopt is over twee jaar zijn geld kwijt, dat is de wegwerp maatschappij, wen er maar aan.

Nieuwe analoge spullen zijn zelden goed en al helemaal niet duurzaam, vanwege de CRAP kwaliteit van smd componenten en de ultra lage component kosten die voor het goedkoopste van het goedkoopste kutsynthje zorgen.

Ondanks de beperkingen van analoge troep uit de jaren 70 en 80 laten bijvoorbeeld deze mensen zien dat er iets bijzonders mee is wat niet in je PC te vinden is... Een eigen SOUND.

Wachten op een prijsdaling is als wachten op een ijstijd.....

8>

Net zoals die ouwe kutgitaren. Wil ook niemand meer.
Anders hing men de winkels wel vol met nepgitaren die er nepversleten uit zouden zien als men van versleten oude troep zou houden.

Ondanks de beperkingen van analoge troep uit de jaren 70 en 80 laten bijvoorbeeld deze mensen zien dat er iets bijzonders mee is wat niet in je PC te vinden is... Een eigen SOUND.

The Analog Session - N5 From Outer Space - YouTube

8>

wat een oeverloos ouwe mannetjes gelul...eigen sound dat is toch ook gewoon weer van die cliché italo zonder enig sprenkeltje pittigheid, ik heb wel veel dikkere dingen gehoord van mensen die met een Aldi laptopje en wat gekraakte /pd plugins werken....anyways dat een eigen sound niet te vinden is in een PC is gewoon ongefundeerd gelul in de ruimte

Net zoals die ouwe kutgitaren. Wil ook niemand meer.
Anders hing men de winkels wel vol met nepgitaren die er nepversleten uit zouden zien als men van versleten oude troep zou houden.

Pcies. Hoe noemen ze die modellen ook alweer? Road worn ofzo. ;)
Een gitaar die er versleten en vies uitziet is duurder dan een shiny and new. :D

Sowieso zijn alle bandjes een soort rehashes van wat er in de jaren '70 en '80 gebeurde, al die jongmensen willen ook allemaal zo'n kekke Moog of Arp gebruiken die ze ook in die korrelige zwart/wit foto's van hun helden zien staan. En dan het liefst een echte, geen reissue.

Wil iedereen die niet (mede) geïnspireerd is door muziek en klank van voor zijn bouwjaar nu zijn hand omhoog steken?

*kijkt om zich heen en ziet geen handen*

Precies.

Wil iedereen die niet (mede) geïnspireerd is door muziek en klank van voor zijn bouwjaar nu zijn hand omhoog steken?

*kijkt om zich heen en ziet geen handen*

Precies.

Dan steek ik toch mijn hand op hoor!
Maar ik ben dan ook al van 1967. En bands als de Stones en de Beatles hebben mij nu niet echt geïnspireerd. Maar wel jaren '70 en '80 muziek trouwens!

En ik let al helemaal niet op de gear die ze toen gebruikten. Maar ik ben dan ook vooral beïnvloed door rock/gitaarbands en minder door synth bands. Behoudens misschien Parsons en Camel. Alle andere bands die mij misschien beïnvloed hebben kwamen later pas.

nou een band die de korg ms serie gebruikt waardie voor gemaakt is heeft mij zeker beïnvloed
van deze geluiden krijg ik wel kriebels in mijn muziek orgaan

dus hier ook een hand omhoog

Same here, ook van 67 en ben zeker niet beinvloed door de stone's en beatles, vind bv Sabbath, Purple en Santana wel goed maar die hebben weinig tot geen synth's.

Electronica heeft ook mijn intresse en synth's doen ook iets electronisch, daar komt het vandaan, mijn eerste instrument was een electrische gitaar, synth's zijn later gekomen.

Precies niet :)

Analoog blijf analoog en collector's items zullen alleen maar duurder worden omdat er steeds minder van zijn.
En een analoge synth nabootsen met een stuk software....vergeet het maar.
De enige emulatie softsynth die ik te pruimen vind is de FM8 maar ja , de DX7 was ook al digitaal dus vandaar.

Wat wel positief is dat is dat er op dit moment ook veel nieuw analoog spul uitkomt dat lekker klinkt.

Analoog blijf analoog en collector's items zullen alleen maar duurder worden omdat er steeds minder van zijn.
En een analoge synth nabootsen met een stuk software....vergeet het maar.
De enige emulatie softsynth die ik te pruimen vind is de FM8 maar ja , de DX7 was ook al digitaal dus vandaar.

Wat wel positief is dat is dat er op dit moment ook veel nieuw analoog spul uitkomt dat lekker klinkt.

Software hoeft toch niet exact 100% hetzelfde te klinken om nog wel resultaten ermee te krijgen? Of is het zo dat mensen zeggen, tja, dit klinkt maar 80% als een JP of whatever, nu stop ik er maar mee tot ik een hardware JP heb.

Je moet het ook maar doen met wat je beschikbaar hebt.

En beschikbaarheid heeft ook niet perse direct invloed op de prijs, kijk maar naar de 303 clones, denk dat daar nu meer van inloop van zijn dan de 303 zelf maar de prijs van een 303 blijft relatief stabiel. Uiteindelijk betaal je dan toch ook de hoofdprijs voor een naampje/merkje (zonder af te doen van de kwaliteiten van de desbetreffende synths overigens).

topic starter is snel weg....

de echt bijzonder goede analoge spullen blijven nog wel minstens enkele tientallen jaren waardevast
de minimoog nog veel langer is mijn idee.
de rest zal toch ooit de vergankelijkheid onderhevig zijn, en in de vergetelheid verdwijnen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back