Polivoks: Ervaringen service

Mike Philco

Ehmmm,...
Ik heb hier op dit moment twee Polivoksen staan voor reparatie.
Om eerlijk te zijn vind ik ze best wat gevaarlijk om aan te servicen.
Zijn er hier mensen op het forum die ervaring hebben met reparatie en onderhoud aan deze synths?

Je kunt zo in de 230 Volt grijpen
hoe klinkt een spanningsgestuurde oscillerende reparateur ?

hoe klinkt een spanningsgestuurde oscillerende reparateur ?
:D:D:D

ik heb ergens in een grijs verleden wel eens een polyvoks onder handen gehad, dacht ik.

is dat ook dat ding met die flinke kabelboom erin?

trouwens, ik los altijd eerst de 220volt issues op, ook bij roland dingen waar ze het niet zo nauw nemen met de 220 volt aansluiting.

eerst fatsoenlijk isoleren zodat je er niet aan kan blijven hangen.....

:koffie:

nf2.jpg

ja, maar handschoenen vind ik helemaal klote werken.
nee hoor, ik isoleer gewoon, zodat de dingen aan de nederlandsche normen voor elektrische veiligheid voldoen.
volgens mij mag je als reparateur ook niet anders.

Dat geldt denk ik alleen voor nieuwbouw. Er is geen verplichting om oude apparaten om te bouwen tot de normen van nu, net zoals een oude auto niet aan de huidige milieu-richtlijnen hoeft te voldoen.

Zou wat zijn. Als je dan als Eneco-monteur in een huis komt met wat oude bedrading, moet je verplicht het hele huis opnieuw bekabelen :D

Maar het is wel netjes natuurlijk...

ja, maar handschoenen vind ik helemaal klote werken.
nee hoor, ik isoleer gewoon, zodat de dingen aan de nederlandsche normen voor elektrische veiligheid voldoen.

Hmmm,...Dat zou het einde betekenen van de Polivoks ;)
Met de veiligheids-regelgeving is het met dit apparaat slecht gesteld.
Tot nu toe kwam ik dit soort dingen alleen maar tegen in landen als Bangladesh.
Daar is veiligheid enkel een woord, zonder betekenis.

Overigens: Één van de beide Polivoksen die hier staan had een heel vervelend probleem. Zodra je de stekker in het stopcontact stak ging je mengtafel eraan of ging de aardlek eruit.
Wat was er aan de hand: Er zit een één of andere condensator in het 230-cirquit, en die zit met een soort plastikje vastgemaakt aan een lange pen die kan ronddraaien.
Dat laatste is dus gebeurt met als gevolg dat deze condensator los lag in de behuizing.
De behuizing is geheel van aluminium. Resultaat: BOEM ! ! :peukie:

Dat geldt denk ik alleen voor nieuwbouw. Er is geen verplichting om oude apparaten om te bouwen tot de normen van nu, net zoals een oude auto niet aan de huidige milieu-richtlijnen hoeft te voldoen.

Zou wat zijn. Als je dan als Eneco-monteur in een huis komt met wat oude bedrading, moet je verplicht het hele huis opnieuw bekabelen :D

Maar het is wel netjes natuurlijk...

nou, dat gebeurt wel eens, als de bekabeling wordt afgekeurt, dan zit je gewoon zonder elektriciteit totdat de zaken zijn opgelost....

Ja, maar het lijkt me niet dat ze bedrading afkeuren puur omdat het niet voldoet aan de norm van 2012. Dan kunnen ze hele stadswijken direct afsluiten...

Mijn ouders en schoonouders hebben beide geen randaarde, tegenwoordig verplicht. Afsluiten?

Ja, maar het lijkt me niet dat ze bedrading afkeuren puur omdat het niet voldoet aan de norm van 2012. Dan kunnen ze hele stadswijken direct afsluiten...

Mijn ouders en schoonouders hebben beide geen randaarde, tegenwoordig verplicht. Afsluiten?

nee, dat is waar, maar personen met randaarde is voor mij ook nieuw....:D

hun huizen bedoel je zeker...

Ik ben wel benieuwd naar de binnenkant van zo een polyvoks......toch nog een synth die ik wel zal willen...

Wel eens ééntje onder handen gehad?
Je kunt zo in de 230 Volt grijpen. Op verschillende plaatsen.

Ik heb er een keer een geserviced waarvan een van de waveforms niet goed werkte.
Er zijn toch wel meer instrumenten waar je AC 230V direct op de PCB kan vinden (SCI Pro One bv ) ?
Of zijn er meer plaatsen in de Polyvoks waar je de netspanning terugvind ?

harvestman heeft al het filter als eurorack module en de vco ligt ook in de planning, dus binnenkort kan je hem modulair bijelkaar sparen

de schema's, maar je moet wel FF de tekeningen restaureren, heb ik met m'n electronica em-25/26 ook gedaan
en die zijn nu weer behoorlijk leesbaar geworden
http://www.ruskeys.net/eng/pasp/polivoks/pasp.php#sc

Laatst gewijzigd:
Back