Roland JX-1 leuk, maar 2 JX-1's?

Mark-T

Budget lid
Hoi, ik heb onlangs een Roland JX-1 voor weinig op de kop getikt. Ik viel voor je jaren '80 sounds en de originele D-50 sounds. Het is iets heel anders dan de goedkope imitaties uit de U-20 of Soundcanvas.
Hij werd verkocht onder het motto van: 'één Dis-toets moet met secondelijm worden geplakt'. Ach, voor 5 tientjes wilde ik het risico wel wagen.
Alleen blijkt dat de hele toets moet worden vervangen. Op zich geen probleem: het zijn dezelfde toetsen als die van de XP-50 en dergelijke. Op Marktplaats staan ze voor 4 euro per stuk te koop.
Alleen toen ik de JX-1 openschroefde, ontdekte ik dat het hele apparaat tot aan de laatste printplaat uit elkaar moet om bij de toetsen te kunnen komen. Dat is me iets te veel risico.

Nu heb ik een paar opties:
1. De JX-1 laten zoals hij is; de Dis-toets heb ik nog niet nodig gehad.
2. De JX-1 laten repareren, maar wat gaat dat kosten?
3. Een tweede JX-1 kopen voor 50 euro, waarvan de joystick afgebroken is en de joystick van mijn JX overzetten.
4. De tweede JX-1 kopen met de kapotte joystick en die gebruiken samen met mijn JX-1. Voor het aansturen van een pianomodule heb je geen joystick nodig. Maar voor de leadsounds weer wel...

Optie 5: Gewoon alles los vijzen tot je aan de toetsen kan. Neem duidelijke foto's van wat waar zat en sorteer en label de vijzen eventueel, zodat alles later gewoon weer in mekaar kan. Dat heb ik zelf ook al meermaals gedaan zonder problemen (en zonder verdere technische kennis).

Optie 2 is geen optie: voor de waarde van een JX-1 kan een reparateur hem nauwelijks openschroeven aan werkuren...

Eddy Reddy zegt het goed: rustig documenteren en ordelijk demonteren, dan komt het goed. Ik heb ook al wat Roland synths open gehad om bij het klavier te kunnen.

Optie 6: JX-1 verkopen en een echte D-50 kopen. Dat is nog altijd goedkoper dan laten repareren.

Bedankt voor de tips. Het gaat mij erom of ik de tweede JX wel of niet zal kopen. Eventueel als backup.

@JAW: met een echte D-50 kun je de Fantasia en Heaven niet stapelen, met een JX-1 wél ;)
Plus natuurlijk het verschil in bedieningsgemak en prijs.

Dan zou ik voor optie 5 gaan. Er is vast wel iemand in je omgeving die wil helpen. Als het mislukt dan kun je in ieder geval 60 toetsen a 4 euro te koop aanbieden... Duurt denk ik wel even voordat je ze kwijt bent maar op termijn heb je een goed werkende JX-1 bij elkaar verdiend. Of een D-50...

Succes in ieder geval!

@JAW: met een echte D-50 kun je de Fantasia en Heaven niet stapelen, met een JX-1 wél ;)
Plus natuurlijk het verschil in bedieningsgemak en prijs.

Dan een d110/d20/mt32 kopen, kun je ook stapelen.

Wat een geneuzel trouwens joh, ga je ook posten als je niet kan kiezen tussen 2 laags of 3 laags pleepapier.
Wat kunnen wij er nou over zeggen of je een dis toets nodig hebt.
Ik zou trouwens gaan voor het kopen van een Jx1 met een kapotte joystick voor 50 euro, dat lijkt mij veruit de meest logische keuze. Volgens mij is dat ook een aparte marktplaats categorie.
Gewoon een random midikeyboard kopen en daarmee de jx1 aansturen lijkt mij buitengewoon onhandig, zoiets lukt alleen met een andere jx1 waarvan de joystick kapot is.

In eerdere discussies is al vaker de Roland D-(1)10 als alternatief genoemd, maar de JX-1 heeft klanken die niet in de D-serie te vinden zijn. De D-(1)10 mist daarbij een chorus. En ze missen de hoge fun-factor, zoals het spontaan kiezen en combineren van klanken en de filter/envelope-schuifjes.
Nee, de JX-1 is een blijvertje. Ik zal kijken of het exemplaar nog te koop is en anders laat ik hem zoals hij is en komt er ooit een exemplaar voorbij die helemaal in orde is.

Back