synthkeuze

gomezz

Nieuwkomer
Hey guys,

Ik was van plan een korg ms2000(r) aan te schaffen, maar ik las net dat de microkorg dezelfde sounds bevat.

Ik zit met grote twijfel wat ik mij nu zou aanschaffen...

Mijn budget is 300-350 euro.

Welke synth uit deze prijsklasse (nieuw of 2dehands) raden jullie aan?
Mijn muzieksmaak loopt zeer uiteen, dus ik zoek iets veelzijdig.
Om een idee te geven van de muziek die ik voornamelijk maak (op ableton voorlopig):
The prodigy en Mr. Scruff zijn grote invloeden.

dan nog een klein vraagje: Wie heeft er goede/slechte ervaring met een Microkorg X? Niet XL!

thx

Gomezz

Plus dat bij de MS2000 je voor elke parameter een knop hebt, wat het zelf maken van geluiden een stuk prettiger maakt. En natuurlijk bij de MS2000 gewone toetsen, in plaats van de mini-toetsen op de Microkorg.

Nadeel is dat ie wel wat meer ruimte inneemt, maar dat zou ik er wel voor over hebben.

De MS2000r heeft geen toetsen. De Microkorg wel, maar die zijn bijna onbespeelbaar zo klein zijn die.

De patches van de Microkorg en de MS2000 zijn inderdaad uitwisselbaar. Heb zelf de Microkorg, maar het enige wat ik daar eigenlijk mee doe is presets van internet inladen omdat het editten zo'n priegelwerk is met maar vier knoppen. Heb ook een Radias (de grote broer van de MS2000/Microkorg) en die nodigt veel meer uit. Die past ook wel binnen je budget als je even zoekt (heb er een gekocht voor 375 euro met keys).

Als ik jou was zou ik eerder voor een Radias (rack) gaan dan een MS2000 en eerder de MS dan de Microkorg.

Probeer ze eerst eens allemaal goed uit (ook andere eventueel) en kijk welke voor jou het beste is.

Roland JP8000 of de module JP8080 is ook een optie.
Beetje de tegenhanger van de MS2000. Ik vind m zelf warmer klinken en zoizo zeer veelzijdig.
Nord lead of Yamaha AN1x is ook een optie.

Je weet zeker dat je hardware wilt? (bij ableton kun je ook met controllers aan de slag).
En daarna is er heel veel te koop. Als je even goed op de prijs en kwaliteit let kun je je tweedehands zelden een buil vallen, dus ook vooral iets kopen en er achter komen of je het wat vindt.
Voor brede muzieksmaak hoef je wellicht niet alleen in de VA te zitten (Acces Virus naast bovengenoemde), maar kan je ook terecht bij wat meer workstation achtige dingen / romplers (Yamaha S30 + AN-board; Roland JV/XP met vintage synth board)... ofwel, hoe veelzijdig wil je het hebben?

Hey Gomezz zoek jij het ff lekker zelf uit ja!!!!!!!!!!

media_xl_1236972.jpg

m1fzecma0hte_396.jpg

Geintje :P

Zag op Marktplaats nog een Novation Ultranova staan misschien is dat iets voor je?
Hoogste bod momenteel €325,- (ken de verkoper niet)

Microkorg is een toffe bak die ik niet snel zal wegdoen.
Grootste tegenvaller is de beperkte polyfonie: 4.

De minikeys zijn een extraatje. Leuk voor op de bank of in de tuin. Een full-sized midi-controller eraan hangen kan altijd.

Programmeren valt heel goed mee. De parameters staan in matrix-vorm dus alles is max. 2 knoppen verwijderd.

Maar was ik van jou dan bleef ik bij die pc. The prodigy is één en al samplewerk. Hoe wil je dat op een VA doen?

Als ik zou moeten kiezen tussen een Korg MS of een Novation, dan zou ik niet lang hoeven nadenken.
Dat wordt hollen naar de verkoper van de Novation.

Ik ben nu al een behoorlijke tijd aan het zoeke naar een redelijke synth om mee te beginnen.

ik heb er 4 gevonden die me wel tof lijken.
dat zijn de:
Alesis Ion
Roland Jp-8000
Yamaha an1x
novation supernova 2 keys.

welke van de 4 heeft de beste sounds ten opzichte van de prijs? ik zelf denk de novation of de yamaha.

De Yamaha en de Novation zijn het meest allround. De Novation voor het breeeeede analoge werk en de Yamaha kan meer dan alleen de standaard analoge sounds (beetje FM en digitale golfvormen). De JP heeft geen galm en de Ion lijkt me wat beperkter qua mogelijkheden.

dus an1x of supernova?

dus an1x of supernova?

Wat mij betreft wel, met een voorkeur naar de Supernova.
Of iemand anders moet met een killer-argument komen om toch één van de andere modellen te promoten (een sound of feature die ik over het hoofd heb kunnen zien).

Heb al ff gegoogle'd en er valt van allebij niet echt iets te vinden.
Now I just need to play....The waiting game.

Er zijn vast wel Youtube-filmpjes te vinden. Van de AN-1x heb ik er wel een paar gevonden. Vooral die van de Japanse gast zijn interessant, omdat hij er net andere klanken uithaalt dan de gemiddelde gebruiker.

ja die jap is geweldig! heb idd veel filmpjes ook aardig wat filmpjes gezien, van alle 4 de synthes. en aardig wat reviews bekeken. maar het grappige is dat mensen altijd aan het zeiken zijn dat de jp8000 beter is dan de an1x.
maarja. ik moet gewoon eventjes gedult hebben tot er een supernova te koop is of een an1x.

ja die jap is geweldig! heb idd veel filmpjes ook aardig wat filmpjes gezien, van alle 4 de synthes. en aardig wat reviews bekeken. maar het grappige is dat mensen altijd aan het zeiken zijn dat de jp8000 beter is dan de an1x.
maarja. ik moet gewoon eventjes gedult hebben tot er een supernova te koop is of een an1x.

De JP-8000 heeft één killer-sound (de Super Saw), maar voor de rest kan de AN1x veel meer. Hij zou wat dunner klinken. Maar ik vind hem meer dan vet genoeg. Voor een beginner zou ik juist een veelzijdige synth willen aanraden en dan kun je later altijd nog 'in de diepte' investeren.

Back