Mijn Eerste Synth?

Origineel geplaatst door falafelbiels
Ik bemoei me er liever even niet meer mee, maar dat bedoel ik dus eigenlijk ja... 't kan geen kwaad om rustig aan te doen met je geld. Het zijn bittere tijden. Zeggen ze...

Ik moet zeggen dat dit knaapje nou ook niet meteen in het geld rond zwemt :D toch ben ik een grote liefhebber en steek ik nog wel redelijk veel geld en tijd in mijn hobby :) als ik geld zou uitgeven zou het toch zeker in deze sector zijn maar goed wat overbodig is is overbodig he. Eerst nog meer eens aan de slag met softsynths.
:kroon:

Origineel geplaatst door Funkadelic
[BEerst nog meer eens aan de slag met softsynths.[/B]

bij de meeste muziekzaken kan je voor weinig geld een midi toetsenklavier kopen.
Ook via marktplaats zou je een goedkoop iets met midi kunnen aanschaffen.
Dan kan je lekker melodietjes spelen op een echt keyboard.

Origineel geplaatst door sander
De eerder genoemde Juno-106 kan een goeie keuze zijn aangezien deze naast goed geluid ook prima is te gebruiken als midi klavier of midi conroller (alle schuiven zenden midi data uit die je aan software funkties op je pc kan toekennen).

Een Juno kan maar 1 geluid te gelijk maken en is geloof ik niet aanslaggevoelig.

Een juno 106 is niet aanslaggevoelig. Heb er zelf eentje. Ik vind hem in mono wel heel erg vet.

house synth (vraag 1)

house synth (vraag 1)

house producers als roog (hardsoul recordings) en mousseT gebruiken synths als dx7 en juno106.
Ik denk dat hun akai samplers misschien wel het belangrijkste voor hun sound was.

Maar eigenlijk alle producers (zelfs roog en zn broer) gebruiken nu software synths.

Origineel geplaatst door bobaphat

Ik zou gaan voor de volgende synths
Juno 106
Oberheim Matrix1000 of Matrix 6
Alesis Ion
Waldorf (maakt niet zoveel uit welke,, ze klinken allemaal wel funky)
Emu Vintage Pro,, dit is een module en geen synth, maar er zitten wel precies de juiste sounds in voor jouw muziek,,, Rhodes Clavier Vintage synths etc

Dit zijn wel bijna allemaal synths waar je eigenlijk een effectenbak bij nodig hebt (kan ook wel met de computer maar krijg je last van latency). En hij heeft niet te veel geld te beschikking, is dan een novation KS rack of zo dan niet beter daar zitten al effecten in op ieder kanaal zelfs allemaal tegelijk te gebruiken?

Groetjes Roel

Ow je kunt trouwens ook de effecten later toevoegen nadat je er audio gemaakt hebt... (dom dat ik daar niet aan gedacht heb) maar dan hoor je pas later het effect wanneer je niks meer aan de melodie kunt veranderen.

Origineel geplaatst door Funkadelic
Kijk dit is info waar ik wat aan heb :) dus hoe je het went of keert softsynths zijn de toekomst. een paar hardware bakken waar jij je in kan vinden en klaar is kees? ja een dosis talent is ook nodig ik weet het maar hiermee zou je dus redelijke tracks uit je kunnen persen?

Ik heb mijn studio vol hardware staan maar maak al mijn tracks met software. Synths heb ik vooral voor de fun factor. Ik prefereer software synths omdat dat zo gemakkelijk is bij het werken met meerdere tracks. Alles staan in 1 keer goed bij elke song. Nooit gekloot met het instellen van de juiste instellingen van je hardware synths om weer verder te kunnen gaan met een nummer. Dus ja het is volledig mogelijk om met software goed klinkende songs te maken. (check mijn homepage maar. al mijn nummers zijn uiteindelijk met behulp van software synths gemaakt)

Het is wel zo dat je eigenlijk wel een midikeyboard nodig hebt om snel software synths te kunnen bespelen. in feite krijg je dan de beschikking over een enorm aantal synthesizers. Het enige verschil is dat die synthesizers (softsynths) via je computer gegenereerd worden. Als je dan een midikeyboard neemt, neem dan wel 1 met aanslaggevoeligheid en met een paar midicontrollers. Niets is lekkerder als aan een knop draaien en de cutoff en reso gewoon met de hand te kunnen beinvloeden.

De aansluiting van een midicontroller keyboard aan softsynths is heel simpel. dit gaat via midi.
aansluiting wordt dan:

Midicontroller keyboard -------------> midi in (interface of geluidskaart) ------------> gekozen softsynth op de computer

als je nu speelt op je keyboard dan hoor je de softsynths die je gekozen hebt op je computer. Als je bijvoorbeeld de v-station softsynth plus een midicontroller keyboard aan schaft heb je in principe (en nu geen discussie software vs hardware graag) een novation k station tot je beschikking.

Nu komt het mooie, als je nu ook de native instruments FM7 softsynth koopt. Dan is je al aangeschafte midicontroller ineens een dx7 kloon.

Nog beter, als je 2 v-stations in laadt heb je in een keer 2 novation k-stations.

Maar goed je snapt het nu denk ik wel.

Met betrekking tot sequencers is het een persoonlijke smaak denk ik.
in het algemeen kun je stellen dat cubase sx meer geschikt is voor softsynths als logic. Logic is wat meer gericht op midisequencing en heeft ook niet een volledige ondersteuning voor het VST 2.3 protocol wat inmiddels gangbaar is binnen cubase.

Logic is over het algemeen wel wat logischer van opbouw als de soms wat chaotische opbouw van cubase .dus kwestie van smaak.

Fruity loops is meer pattern based. dus als je overgaat naar cubase of logic moet je meer in arrangementen gaan denken dan in patterns.

Dus samenvattend:
koop een goed midikeyboard en wat softsynths erbij die voldoen aan jouw smaak van sounds.

JA ik ben overstag, thnx quifster je hebt het ff fijntjes uitgelegd, nu hoor ik alleen nog wel geluiden van ja je kan net zo goed een synth met midi uitgang kopen. De reden dat ik hier wat negatief tegenover sta is puur financieel die oxygen8 ligt toch echt in mijn budget en ik vrees andere synths' niet.

ik zoek dus iets van tussen de 150 & 200 euro, omdat ik pas begin met hardware lijkt het me slim klein te beginnen. Dus of iemand geschikte house synths tussen 150 eu en 200 eu kan bedenken? :confused:

Ik zal eens zoeken naar die dingen die roog en zijn broer greg gebruiken.

Grtz Mike.

maar wat je natuurlijk mist als je een budget softstudiootje hebt is het oeroude geluid van oude (analoge) synths. Ook al worden de softsynths steeds beter, een oude analoge bak heeft nog steeds een specifiek karakter. De oplossing is naar mijn idee zoeken naar kwalitatief goede samples van oude synths.. OF ze toch kopen he? :D of gewoon helemaal geen oude analoge geluiden willen..

peace
Arv

ik zou idd een midi controlled only board kopen ja, daar heb je echt veel aan! ik vind spelen met midi veel gezelliger dan met de muis...dus voor mij is beats maken ook leuker geworden,
ik gebruik trouwens ook FL studio, en het werkt hier goed samen hoor...

ik zou zeggen succes!

Back