Mijn Eerste Synth?

Mike Rockmore

Ouwe rot
Hey gasten,

Ik heb tot nu toe alleen met software gewerkt en heb het gevoel dat ik er niet veel meer kan uithalen, ik denk dat het dus ook tijd wordt om nu toch maar eindelijk een synth aan te schaffen, nu heb ik hier niet zoveel verstand van dus heb ik een paar vragen voor jullie..

1) Mijn streven is om lekkere funky house muziek te maken, (denk aan Junior Jack, Boogie Pimps, Robbie Rivera & ook Hardsoul) ik vraag me nu af uit welke synth je het beste house geluiden kan halen. Misschien stel ik de vraag wel helemaal verkeerd ben ook een leek op dit gebied maar toch hoop ik dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

2) Het moet ook nog een beetje in een normale prijsklasse zitten, ik heb laatst eens zitten te kijken op ebay en daar zag ik ook synths staan van 1300,- eu 2e hands, dit sorrt dingen trek ik zeker nog niet op dit moment.

3) Wlke sequencer is het meest gebruiksvriendelijk? Ook omdat ik hier nog weinig ervaring mee heb omdat ik voornamelijk met FL Studio werk. De Layout van Logic zag er erg duidelijk en simpel uit zag ik in Dobre's Editorial dus dit heeft gelijk al mijn voorkeur maar wat raden jullie aan?

Ik hoop dat jullie een paar antwoorden voor mij hebben :D zou ik zeer op prijs stellen, ik kan zelf wel zo maar iets gaan aanschaffen maar ik heb er de ballen verstand van. Vandaar deze vragen :D

Thnx! Groeten Mike

Ik betwijfel dat als je met alle mogelijkheden van de huidige software synths geen goeie resultaten krijgt, je dit met een hardware synth wel krijgt. (tegenwoordig eigelijk ook grotendeels software met een hardcase erom).

Zo is het maar net. Je kunt misschien de goedkoopste synth die je vindt kopen voor het toetsenbord, en eventueel eentje met allerlei mooie draaiknoppen. Dat heeft een leukere "hands-on" benadering die het werken ermee in ieder geval leuker maakt dan met software (als je het mij vraagt). Probeer eens een Juno-106 op de kop te tikken. Da's een hoop "hands-on" voor relatief weinig geld (normaal gesproken) en met goeie midi-mogelijkheden. Het is echter maar één synth, in tegenstelling tot je computer, die voor 1000 synths kan spelen...

succes!

O ja, als die sequencer die je tot nou toe gebruikt gewoon werkt, kun je daarmee beter blijven werken. Je weet hoe 't ie werkt en een sequencer is eigenlijk maar een sequencer....

Origineel geplaatst door sander
Ik betwijfel dat als je met alle mogelijkheden van de huidige software synths geen goeie resultaten krijgt, je dit met een hardware synth wel krijgt. (tegenwoordig eigelijk ook grotendeels software met een hardcase erom).

De bedoeling ervan is ook dat ik met softsynths aan de gang kan, die dus ook andere geluiden uit die bak halen. Ik vindt dat ik al redelijk veel uit software kan halen maar ik hoor toch om me heen dat een synth wel noodzakelijk lijkt :D bovendien als ik naar jou gear list kijk is het ook niet allemaal software :) toch? Een hardsynth is nodig om die softsynths te bespelen toch ? of zit ik er nu helemaal naast :confused:

Grtz Mike

Origineel geplaatst door falafelbiels
Zo is het maar net. Je kunt misschien de goedkoopste synth die je vindt kopen voor het toetsenbord, en eventueel eentje met allerlei mooie draaiknoppen. Dat heeft een leukere "hands-on" benadering die het werken ermee in ieder geval leuker maakt dan met software (als je het mij vraagt). Probeer eens een Juno-106 op de kop te tikken. Da's een hoop "hands-on" voor relatief weinig geld (normaal gesproken) en met goeie midi-mogelijkheden. Het is echter maar één synth, in tegenstelling tot je computer, die voor 1000 synths kan spelen...

succes!

Ik zal eens informeren naar zo'n Juno-106 wat is een redelijke prijs voor zon bakkie?

en qua sequencer, ik gebruik fruity he die hebt geloof ik geen midi ingang daarom zal ik toch over moeten stappen lijkt mij.. ik ben wel helemaal hooked on FL Studio though..

Nou wat een slechte adviezen van julie toch weer sander en falafelbiels

Met julie advies impliceer dat je maar beter niks nieuws kunt kopen want als het met het oude niet lukt, ben je waarschijnlijk niet goed genoeg. wat een gelul

Sommige mensen kunnen nou eenmaal niet zo lekker werken op de pc,, ik ben daar zelf ook een van. Ik denk dat wanneer jij een synth koopt, dat je heel veel zal leren over hoe synthese in elkaar zit, je zal ook meer lol beleven aan het bespelen van de synth want knoppen zijn nou eenmaal leuker en gebruikersvriendelijker. Dus meer hands on controle is meer expressie, meer expressie is betere muziek aaight.

Ik zou gaan voor de volgende synths
Juno 106
Oberheim Matrix1000 of Matrix 6
Alesis Ion
Waldorf (maakt niet zoveel uit welke,, ze klinken allemaal wel funky)
Emu Vintage Pro,, dit is een module en geen synth, maar er zitten wel precies de juiste sounds in voor jouw muziek,,, Rhodes Clavier Vintage synths etc

Origineel geplaatst door Funkadelic
Ik zal eens informeren naar zo'n Juno-106 wat is een redelijke prijs voor zon bakkie?

en qua sequencer, ik gebruik fruity he die hebt geloof ik geen midi ingang daarom zal ik toch over moeten stappen lijkt mij.. ik ben wel helemaal hooked on FL Studio though..

Je kan trouwens bij de latere versies van fl,,, deze als een instrument mee laten draaien in logic. Maar zelf denk ik dat je maar eens moet overstappen op Cubase SX of logic, als je dan Battery of kontakt, softsamplers gebruikt werkt dat toch een stuk makkelijker.

Juno's kosten ongeveer 300 euro soms ietsjes minder

Nee maar dat sander jij dit zegt dat vin echt raar kijk ik echt van op want ik zie echt een heleboel hardware in je gearlist :D, ik kan een redelijke track maken met mijn software maar ik hoor dus dat een synth nog een keer heel veel mogelijkheden geeft. En Thnx voor de adviezen bobaphat, is het ps handig om hier op het forum een beetje rond te surfen? of moet ik dit in winkels gaan zoeken of eventueele andere sites? Mijn vierde vraag aldaar :D

Groeten Mike

Dit was geloof ik mijn 100ste berciht yippie !! :mega:

met FL studio producer versie heb je heel zeker wel MIDI out en in, en uiteraard audio in kanalen om alles op te nemen

ik werk ook met FL en hardware synths. en FL IS volgens mij de gebruiksvriendelijkste sequencer, dus hou die maar! kom je onderweg iets tegen dat je er niet mee kan, ga dan naar een hele pro sequencer als cubase kijken

let wel dat als je met hardware synths begint, je ook in een kwaliteits soundcard moet investeren

Nee maar dat sander jij dit zegt dat vin echt raar kijk ik echt van op want ik zie echt een heleboel hardware in je gearlist :D, ik kan een redelijke track maken met mijn software maar ik hoor dus dat een synth nog een keer heel veel mogelijkheden geeft. En Thnx voor de adviezen bobaphat, is het ps handig om hier op het forum een beetje rond te surfen? of moet ik dit in winkels gaan zoeken of eventueele andere sites? Mijn vierde vraag aldaar :D

Groeten Mike

Dit was geloof ik mijn 100ste berciht yippie !! :mega:

Nou tis wat :)

Zou ff hier kijken

www.vintagesynth.org
www.sonicstate.com

En ik denk niet dat hard synths perse meer mogelijkheden hebben dat softsynths,, het verschil is dat ze meestal beter klinken,,, dat de bediening een stuk fijner en leuker is,,, dat je er geen rsi van krijgt.

Origineel geplaatst door bobaphat
Nou tis wat :)

Zou ff hier kijken

www.vintagesynth.org
www.sonicstate.com

En ik denk niet dat hard synths perse meer mogelijkheden hebben dat softsynths,, het verschil is dat ze meestal beter klinken,,, dat de bediening een stuk fijner en leuker is,,, dat je er geen rsi van krijgt.

Dan komt er nog een vraag bij mij opspelen hoe bespeel je een softsynth dan zonder een hardsynth? ik weet dat ik als een gigantische leek overkom maar ja ik moet het toch een keer leren he ?:D

Ik zal de sites ff checken trouwens bobaphat thnx!

Dan komt er nog een vraag bij mij opspelen hoe bespeel je een softsynth dan zonder een hardsynth?
dat lijkt me een misvatting van jou:)

je hebt helemaal niets nodig om een softsynth te gebruiken , behalve je PC. een softsynth is niets anders dan de software tegenhanger van de hardware synth.

wat wel wil helpen is een MIDI keyboard om m te bespelen, maar dat is zeker niet noodzakelijk

Nee maar dat sander jij dit zegt dat vin echt raar kijk ik echt van op want ik zie echt een heleboel hardware in je gearlist :D, ik kan een redelijke track maken met mijn software maar ik hoor dus dat een synth nog een keer heel veel mogelijkheden geeft.

Uhh, jij snap het niet helemaal. Als je goed naar mij mijn gearlist kijkt zie je voornamelijk allemaal vintage bakken. Dat zijn synths uit jaren 70, t/m halverwege jaren 80 enzo. Das niet te vergelijken met synths uit de jaren 90 en 21ste eeuw.
Tegenwoordig proberen de meeste moderne synths en software die ouwe bakken juiste na te doen.
Ik zelf maak ook meestal jaren 80 muziek of in iedergeval daardoor geinspireerd. Dan is het wel zo leuk om ook van die ouwe bakken te gebruiken. Ze hebben veel meer karakter en zien er leuk uit en is gewoon tof om daar mee te klooien.
Dat wil niet zeggen dat ik effectief bezig ben. Maar het is gewoon leuk.

Maar das een heel ander verhaal om van software over te stappen op een synth. De meeste mensen doen juiste andersom tegenwoordig. Kwa geluid of mogelijkheden hoef je niet over te schakelen naar hardware.
Maar kwa interface kan het wel makkelijker werken.

Ik zou als ik jou was een goede midi master klavier kopen(dat hoeft dus geen synthesizer te zijn, maar kan gewoon domweg een bak zonder geluid zijn met alleen toetsen!) en eventueel een bak met knoppen.
Met deze 2 apparaten stuur je dan je software aan. De eerder genoemde Juno-106 kan een goeie keuze zijn aangezien deze naast goed geluid ook prima is te gebruiken als midi klavier of midi conroller (alle schuiven zenden midi data uit die je aan software funkties op je pc kan toekennen).

Een Juno kan maar 1 geluid te gelijk maken en is geloof ik niet aanslaggevoelig.

Laatst gewijzigd:
En jij schreef dat je hoorde dat een hardware synth veel meer mogelijkheden heeft.

Das echt 100% niet juist. Met software is veel meer mogelijk. Om sommige dingen met hardware te kunnen bereiken moet je duizenden euro's besteden. Denk dan bijv aan een modulaire synth.

Origineel geplaatst door bobaphat
Nou wat een slechte adviezen van julie toch weer sander en falafelbiels

Met julie advies impliceer dat je maar beter niks nieuws kunt kopen want als het met het oude niet lukt, ben je waarschijnlijk niet goed genoeg. wat een gelul

Sommige mensen kunnen nou eenmaal niet zo lekker werken op de pc,, ik ben daar zelf ook een van. Ik denk dat wanneer jij een synth koopt, dat je heel veel zal leren over hoe synthese in elkaar zit, je zal ook meer lol beleven aan het bespelen van de synth want knoppen zijn nou eenmaal leuker en gebruikersvriendelijker. Dus meer hands on controle is meer expressie, meer expressie is betere muziek aaight.

Mijn conclusie van de vorige reply's was ook een midi klavier en een controller. Maar om over te stappen op hardware omdat het met software niet lukt is geen goed idee.

Hey Sander, je zegt zeer nuttige dingen bro dankjewel daarvoor, dus jou synths zijn meer voor liefhebberij dan dat ze effectief zijn oke oke. Toch ontkom ik niet aan het gevoel, dat men niet serieus wordt genomen zonder een hardware synth, niet dat dit de main reason is maar toch. Niet op doorhameren dat het niet een reden moet zijn ik, dat weet ik ook wel, ik ontkom alleen niet aan dat gevoel.

Maar goed thanks voor de nuttige reacties en ik heb een hoop nuttige info te pakken hiero. een paar misvattingen zijn opgeklaard en ik merk nu dat een synth eigenlijk maar een bijzaak is. Of zie ik het nu helemaal verkeerD?

grtz Mike

Toch ontkom ik niet aan het gevoel, dat men niet serieus wordt genomen zonder een hardware synth

Als ik me niet vergis gaat Kraftwerk tegenwoordig de boer op ... zonder hardware synths 8D

:D

Eigenlijk moet je je niet gek laten maken met dit soort fabeltjes. Wat je met je synths (hard of soft) maakt is wat telt. Er zijn op het forum genoeg leden die enkel met software muziek maken, en met goede resultaten.

Ik bemoei me er liever even niet meer mee, maar dat bedoel ik dus eigenlijk ja... 't kan geen kwaad om rustig aan te doen met je geld. Het zijn bittere tijden. Zeggen ze...

Back