synthkeuze

ja maar ook daarom die supernova of die an1x. ik vind zelf de ION een beetje te dun klinken

ik heb er 4 gevonden die me wel tof lijken.
dat zijn de:
Alesis Ion
Roland Jp-8000
Yamaha an1x
novation supernova 2 keys.

Ik heb een An1x, JP8000 en een Supernova2 keys naast elkaar staan.

Ze klinken allemaal even goed op hun eigen manier. mogelijk kan iemand een uitgesproken voorkeur hebben maar dat is enkel smaak ;).

Als buget synth, De an1x komt daar het best uit gevolgt door de jp8000 en de duurste SN2.

De plesantste om te bedienen is de JP8000 gevolgt door de SN2 en de AN1x met zijn 8 pots en matrix op de laatste plaats.

De SN2 is het meest veelzijdig en uitgebreid, geweldig apparaat.

Alle 3 hebben ze eigen effecten die goed bruikbaar zijn, dat is niet onbelangrijk, je heb bij geen van allen een externe effect bak nodig.
Die van de AN1x klinken een haartje beter, die van de SN2 zijn meest uitgebreid en hebben eigen bediening pots in overvloed. die van de jp8000 zitten er tussenin.

De AN1x is voor z'n €200 een dikke winnaar
De jp8000 kost rond de €400 en is gebied van funfactor een winnaar.
De SN2 keys bied voor z'n €600 het meest voor diegene die wat dieper in de sounddesign wil duiken.

Voor de beginner de jp8000 :halleluja

Roland zet zich vaak in voor één doelgroep: Wil je Super Saw en geen galm?
Yamaha stelt zich bescheidener op: Wat wil je? Op onze An kun je het maken. Tov. XG-apparaten lever je geen verschil in qua effecten.
Novation? Als ik een plug-in moet gebruiken voor een analoog geluid, is het vrijwel altijd een Novation...

WC Olo Garb is iemand met een erg juiste kijk op synths.
Check even de MS2000 e.a. reviews op zijn website via de link in mijn handtekening.
Hij weet synths heel goed te gebruiken...of zeggen we beter te misbruiken ?
Ik heb mijn MS2000 met spijt moeten verkopen wegens plaatsgebrek, maar is zeker meer dan de moeite waard.
Check even de filmpjes en overtuig jezelf van Prodigy sounds...
Maar vergis je niet, geen van de gedemonstreerde sounds zitten standaard in de MS en zoals bij veel synths zijn de fabrieks sounds ook bij de MS gewoon dul
en dus vraagt het toestel wel wat programmeer werk...

persoonlijk wil ik ongeveer dit soort dingen kunnen met me synth:

Dan kom je bij de betere rompler uit.

Ik meen in de 1ste 2 filpjes korg te herkennen, het derde filmpje ? not a clue.

Korg m3 met radias kaartje, triton extreme of korg kronos.

Zijn niet echt de geluiden die je uit een VA haalt nee. Misschien zou je eens naar de Roland JV x080 serie kunnen kijken, die worden vaak voor wehnag aangeboden, hebben goed geluid en zijn ook heel veel expansies voor te krijgen. Wat dikke effecten erachter en gaan.

ik weet dat bij het 1e filmpje een yamaha motif word gebruikt en een alesis 8hd. ik denk dat filmpje 2 met de computer is gemaakt en dat filmpje 3 een aantal verschillende soft en hardware synthes zijn gebruikt, zoiezo een vocoder :P.
nee ik weet dat je dat soort geluiden niet uit een VA krijgt maar ik heb nog wel een paar andere vette ideetjes voor de VA's waarmee ik wel in de buurt kom.

alles hangt van jouw edit-kwaliteiten af.
Ik zou mijn VA dus in functie daarvan aanschaffen:

• veel buttons als je echt nog zo'n trail-and-error gast bent die zijn geluiden 'per ongeluk' wil ontdekken --> Roland Gaia, JP8000, K-station (vind ik persoonlijk echt een vette aanrader alleen jammer van de 2 octaafs), Alesis Ion, ...
  • minder buttons maar in ruil misschien meer functionaliteit / modulatiemogelijkheden. (moet je even research naar doen maar ik denk dat de An1x wel in dit rijtje past)
Persoonlijk zou ik de JP8000 links laten liggen. Weinig goede dingen over gehoord, de enigen die er echt echt zot van zijn zijn trance-fanaten omdat ze het ding herkennen op hun favo platen.
Misschien ben je wel beter af met een Gaia. Nieuwer, uitgebreider, en niet persé duurder. (in tegendeel, bij de JP8000 betaal je mee voor de cult-status)

Ikzelf zou voor een Novation gaan. Lekker in het laag, kan lekker schreeuwen als het moet. Klinkt overwegend helder (toch de KS-reeks, de Nova reeks schijnt donkerder te klinken)
Check de V-station eens. Dat is een hele goeie sound-indicatie.

Bij het belijken van de filmpjes heeft de Novation mij het meest overtuigd. Hij klinkt het breedst en heeft dankzij FM en ringmodulatie toch genoeg mogelijkheden om allerlei geluiden te maken.
En dan de Yamaha AN1x op een goede tweede plek. Een vijf octaafs klavier en de mogelijkheid om te splitten en te stapelen zijn ook wat waard.

dankjullie wel :). ik weet genoeg

Heb nog een Alesis fusion 8 hd te koop.

Daar zit een rompler, sampler, VA, FM engine in, beetje alles kunner workstation.

Ik denk dat ik voor de supernova 2 ga. kun je heel veel mee en sounds edite zou ik vroeg of laat toch moeten leren. naast dat vind ik m een erg apparte klank hebben. niet zo warm als de yamaha maar dat vind ik helemaal niet erg.
de synth in dit filmpje is dan wel een nova 2 die helemaal geedit is maar alsnog.

dit is wel een supernova 2

Laatst gewijzigd:
nee zeker niet:) heel erg bedankt allemaal!

Ik heb een SN 2 gehad, hij is erg veelzijdig en uitgebreid.
Maar de klank vond ik te steriel en kon mij niet overtuigen om voor hem een vaste plek in mijn huidige set-up te reserveren, heeft inmiddels mijn studio verlaten.

dat is gewoon een smaak verschil denk ik. ik speel nu met een yamaha psr-78 en die heeft echt pokke geluid dus die SN2 zou voor mij wss wel erg goed klinken om dat ik die yamaha gewent ben.

De JP-8000 heeft geen reverb, maar met de chorus en delay erin kan je ook al heel wat.

Om 1 of andere reden vond ik de layout van de jp8000 niet bij me passen, ook al ben ik perfect bekend met analoge synthese en is alles redelijk logisch geplaatst.

Supernova II is een :okdan: keuze.

:geslaagd: eerste les; De Oscilator drift hoger draaien 8) en gedaan met steriel ;) lekker analoog driften :geslaagd:

Back