Roland RS-50

Mark-T

Budget lid
Hallo,
Vandaag is de RS-50 binnengekomen die ik voor het luttele bedrag van 100 euro heb gescoord op Marktplaats. Ik had er voor de lol op geboden, maar het leek me wel een goede vervanger voor de Yamaha PSR-8000 die live veel te slap klinkt.
Nu is mijn budget live-set compleet. Wie doet het goedkoper? Roland JX-1 (50 euro), Alesis Nanopiano (50 euro) en de RS-50. ;)

Ik heb wel gemerkt dat je flink moet editen om de broodnodige sounds te krijgen die niet tussen de presets zitten. Ik had verwacht dat er een USB-poort op de RS-50 zou zitten, maar dat is niet het geval. Dan maar even twee midikabeltjes bij elkaar zoeken.

Iemand nog tips en tricks wbt. de RS-50?
Ik mis bijvoorbeeld het schakelen tussen snelle en langzame leslie bij de orgelklanken (het wil enigszins met de D-beam, maar dan moet je de hand erboven blijven houden). Ik zou het liever in- en uitschakelen met de modulatie-hendel, maar die is aan de lfo toegewezen.

Laatst gewijzigd:
Ik had verwacht dat de RS-50 een presetsynth zou zijn waarbij je live spontaan klanken kunt kiezen en combineren.
Als je alleen van de presets uitgaat, dan klopt dat ook wel: zet onder elke categorie-knop een favoriete klank en je bent met één knopdruk klaar.
Als je echter dieper wilt gaan, dan is hij een stuk lastiger. Zomaar een split- of dual-combinatie maken is niet mogelijk: dan moet je helemaal een patch gaan programmeren.
Ook is het niet mogelijk om de losse Tones direct te bespelen.
Mijn oplossing is om voor elk nummer een patch te maken en die in de World-categorie (daar zitten het minst aantal presets in) op volgorde te zetten.
Je moet dus veel thuis voorbereiden. En je hebt de RS-editor nodig, anders kun je niet bij bepaalde instellingen zoals de Multi-FX.
Zo kom je live niet voor verrassingen te staan. Gewoon met de +/- toets van nummer naar nummer. En dan staat alles inclusief de effecten gelijk goed. Met 128 geheugens moet je een heel groot repertoire aankunnen...

Back