Roland R8 / R8M snares

raabje

Korg Gadget!
Ik heb onlangs een R8M gekocht, valt me tot nu toe een beetje tegen. Ik heb er geen kaarten bij.

Ik heb al een Mbase11 analoge kick, ik heb de R8M vooral gekocht voor snares en hihats in combinatie met de feel functie (= humanize functie voor variatie in pitch, decay of nuance). Voor standaard drumdoos samples kan ik ook mijn Akai sampler gebruiken, het gaat me echt om de feel functie voor een extra "sparkle".

Wat me tegenvalt is dat er maar een paar hihat waveforms inzitten, closed, open, pedal. Op zich kan ik daar nog wel wat van maken door met decay 1 en decay 2 en nuance te spelen (zo heten deze parameters in Sound Diver). Pitch doet niet veel, ik kan alleen omhoog pitchten.

De snares klinken allemaal erg akoestisch, dat is natuurlijk ook de bedoeling van de R8, het lukt me alleen niet om er meer synthetisch klinkende snares van te maken. Ik ging er vanuit dat dit wel zou kunnen... Ik heb de snares uit de R8 vergeleken met TR909 samples, deze samples vind ik veel fijner klinken.

Mijn vraag: zijn er hier R8 gebruikers met de standaard waveforms (dus geen kaarten) die wat tips hebben? Ik probeer dus wat drogere synthetische snares te maken van de waveforms die beschikbaar zijn: wood, open, tight, nice, fat, impact, snap, ouch, reverb, piccolo, rimshot.

De dance en electronic kaarten kosten me echt veel te veel voor die paar waveforms die er op staan (100 euro per stuk), dan gooi ik deze R8M liever weer in de verkoop en zoek iets anders met een lekkere swing of humanize functie.

Back