DIY n00b bouwverslag: Case Benjolin

barn

Detroit nerd
Hi,

Ik ga stap voor stap laten zien hoe ik een case ga maken voor de Benjolin. Bij de workshop van Rob Hordijk ben ik besmet geraakt met het DIY virus. Als muzikant en soms ook 'designer' houd ik heel erg van dingen maken, maar doordat ik altijd dacht dat ik 2 linkse linkerhanden had, dacht ik dat het wel zou blijven bij electronische dingen; muziek of online.

En juist omdat ik dus a-technisch ben (was?) maar het me toch gaat lukken (hoop ik) wil ik laten zien hoe ik het gedaan heb, en wat ik allemaal uitgezocht heb, om zo wellicht anderen over een drempel heen te krijgen, danwel te inspireren.

Ok, het gaat dus om de Benjolin:

attachment.php

En als eerste heb ik een aluminium behuizing uitgezocht. Via het forum opperde iemand newtone (http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=21). Daar kan je allerlei aluminium kastjes bestellen. Ik had de grootste besteld, omdat qua afmetingen dat goed zou zijn.

attachment.php

Maar ik had geen rekening gehouden met dat de buitenmaat iets anders is als de binnenmaat. Het paste uiteindelijk nog steeds, maar mijn voedingaansluiting zat zo goed als tegen de aluminium zijkant aan. Niet handig... maar dit ga ik anders oplossen uiteindelijk, waarover later meer.

attachment.php

Ok dit is dus de omschrijving... Ik ga hieronder beginnen met hoe ik de pcb ga vastmaken aan de case.

Attachments

• image-2.jpeg
    image-2.jpeg
    458,9 KB · Bekeken: 70
  • image-9.jpeg
    image-9.jpeg
    381,4 KB · Bekeken: 73
  • photo.JPG
    photo.JPG
    347,5 KB · Bekeken: 76
Laatst gewijzigd:
Allereerst was het uitzoeken hoe ik de pcb aan de aluminium case moest bevestigen. Dit gaat dus met zogeheten afstandhouders, afstandsbussen, en ik heb geen idee hoe ze in het Engels heten. In het Nederlands worden al 10 verschillende namen gebruikt. Veel zoeken dus, en aangezien de benjolon kleine gaten heeft om te bevestigen moest ik gaan zoeken naar M2 (2mm) afstandhouders en schroeven.

attachment.php

Dan moet er dus in aluminium geboord gaan worden. Dacht eerst dat ik dat wel ergens ging laten doen, maar van verschillende kanten werd me verzekerd dat het heel makkelijk zou zijn. Wat heb je er bij nodig:

attachment.php

- Voor deze gaten heb ik een 3mm kleine ijzerboor gebruikt. Voor de grotere gaten heb ik een ander soort boor gekocht, maar daarover later meer.
- Een centerpons... dat is om een soort deuk te slaan in het aluminium met een hamer, zodat de boor niet gaat zoeken. Was voor deze kleine gaatjes niet echt nodig, misschien wel later bij de grotere.
- Een beetje olie. Zag dat ergens op een youtube filmpje. Is denk ik een soort koelingsmechanisme, en dan springen de stukjes aluminium niet zo weg... :)

En dan het boren. Dat is echt heel makkelijk, want aluminium is heel zacht. Het enige waar je op moet letten is dat je niet teveel kracht zet, en de boor behoorlijk langzaam laat draaien. Kan dus prima met gewoon een accu-schroefboormachine.

Dan heb je de rechte gaatjes:

attachment.php

Maar hier vallen de schroefjes natuurlijk niet mooi in. Daar heb je dus weer een tooltje voor! Meet the Countersink: (ben de Nederlandse naam alweer vergeten)

attachment.php

Even hiermee lichtjes tegen de gaatjes duwen, en de schroefjes vallen er heel mooi in.

attachment.php

Attachments

• image-4.jpeg
    image-4.jpeg
    364,8 KB · Bekeken: 78
  • image-8.jpeg
    image-8.jpeg
    362,8 KB · Bekeken: 72
  • image-7.jpeg
    image-7.jpeg
    320,8 KB · Bekeken: 73
  • image-5.jpeg
    image-5.jpeg
    303,8 KB · Bekeken: 74
  • image.jpeg
    image.jpeg
    379 KB · Bekeken: 69
attachment.php

attachment.php

En verhip, het past ook nog! Uiteindelijk ga ik wat afstandhouders stapelen om hem hoger te krijgen, maar hierover later meer.

attachment.php

Wordt vervolgd! (maar eerst morgen beginnen met mijn Drone Lab te solderen :) )

Attachments

• image-1.jpeg
    image-1.jpeg
    358,9 KB · Bekeken: 76
  • image-3.jpeg
    image-3.jpeg
    329,2 KB · Bekeken: 73
  • image-6.jpeg
    image-6.jpeg
    387,1 KB · Bekeken: 69
Top! Mijn Benjolin ligt al een tijd zonder kastje op een kast (:)) dus ik ga dit enthousiast volgen.

standoffs is trouwens een van de Engelse termen die voor afstandsbussen gebruikt wordt; daar kwam ik vorige week achter.

Goed bezig! Verzinkboor heet zo'n dingetje.
De voedingsheader heb je overigens niet nodig wanneer het ding op batterijen werkt, deze is vooral handig wanneer je hem in ee eurorackmodule behuist. En dan nog heb ik em er af gesoldeerd en omgedraaid omdat dat beter uit kwam...

Ok, kon niet langer wachten... dus wilde ik vandaag de knoppen/potmeter gaten gaan boren in het aluminium. Eerst een beetje uitgemeten waar de gaten moeten komen. Hoefde niet super nauwkeurig te zijn, aangezien ik grote knoppen heb.

attachment.php

Dan... wat heb ik nodig:

attachment.php

- allereerst weer de olie en de centerpons
- dan heb ik op aanraden een speciale aluminium-boor gekocht. Waarbij je dus per niveau een groter gat kan boren. En achteraf kan ik zeggen dat dit echt heel erg handig is. Kostte wel iets van 29 euro... maar dan kan je wel zowat alle formaten gaten makkelijk boren tot 32 mm

Dan het boren zelf. Het ging weer heel makkelijk. Nogmaals er voor zorgen dat je niet te hard duwt, en dat de boor niet te snel ronddraait. En wat olie blijven gebruiken, anders kunnen er stukje aluminium weg springen.

attachment.php

Sowieso omdat er nu veel meer aluminium afgaat, heb ik een veiligheidsbril opgedaan. Je wilt geen aluminium in je oog, al is het een heel erg zacht metaal. Toch niet prettig :geslaagd:

attachment.php

Attachments

• image1.jpg
    image1.jpg
    316,5 KB · Bekeken: 74
  • image2.jpg
    image2.jpg
    339,1 KB · Bekeken: 76
  • image3.jpg
    image3.jpg
    359,7 KB · Bekeken: 73
  • image4.jpg
    image4.jpg
    432,7 KB · Bekeken: 70
Ok, dan heb ik de pcb wat hoger gezet, zodat de potmeters door de gaten komen, dmv wat afstandhouders te stapelen:

attachment.php

Toen de case eromheen. En hoewel niets aanliep vond ik het toch iets te krap:

attachment.php

Dus de gaten 1 tandje groter gemaakt. En hoewel het op de foto een beetje vertekend hadden ze nu echt genoeg ruimte:

attachment.php

En dan het moment supreme :) Het leukste toen ik hiermee begon (en het eerste wat ik ook had gedaan) was knoppen uitzoeken. Deze heb ik bij newtone vandaan: http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=30&osCsid=e9d70bab8f250a1788d38a80803047e5

attachment.php

Best cool al... zo met die knoppen. :mexico:
Wordt vervolgd!

Attachments

• image5.jpg
    image5.jpg
    360,5 KB · Bekeken: 74
  • image6.jpg
    image6.jpg
    367,6 KB · Bekeken: 71
  • image7.jpg
    image7.jpg
    373,3 KB · Bekeken: 68
  • image8.jpg
    image8.jpg
    377,1 KB · Bekeken: 73
Top! Mijn Benjolin ligt al een tijd zonder kastje op een kast (:)) dus ik ga dit enthousiast volgen.

standoffs is trouwens een van de Engelse termen die voor afstandsbussen gebruikt wordt; daar kwam ik vorige week achter.

Thanks! Dit soort zoektermen moeten beginners echt weten... want anders is het echt een hel om naar dit soort items te zoeken! Thanks!

Goed bezig! Verzinkboor heet zo'n dingetje.
De voedingsheader heb je overigens niet nodig wanneer het ding op batterijen werkt, deze is vooral handig wanneer je hem in ee eurorackmodule behuist. En dan nog heb ik em er af gesoldeerd en omgedraaid omdat dat beter uit kwam...

Ik heb al een voeding gekocht voor erbij, en die wil ik eigenlijk wel aansluiten op de bestaande voedingsheader idd...

En met dat omdraaien bedoel je dat je hem zeg maar aan de onderkant van de pcb hebt gezet? Zoiets zat ik namelijk ook te denken.

En met dat omdraaien bedoel je dat je hem zeg maar aan de onderkant van de pcb hebt gezet? Zoiets zat ik namelijk ook te denken.

inderdaad. Maar dat soldeert helemaal niet zo handig aangezien het PCB enkelzijdig is. Als ik em in een eigen behuizing zou gebruiken met een eigen voeding zou ik die headers niet gebruiken, heeft niet veel nut en het scheelt een hoop gepriegel.

Ok.. nu was het tijd voor de Inputs en Outputs.
- 3 cv ins
- 7 cv outs
- 1 main out
- din aansluting voor voeding

Zelfde principe... boren boren boren....

Dit keer wel goed meten/ tekenen...

attachment.php

Zelfde spullen weer nodig:

attachment.php

De gaten...

attachment.php

Proberen van binnenuit wat breder te maken zodat de connectors iets hoger komen te liggen.

attachment.php

Et voila... ze passen!

attachment.php

Attachments

• image1.jpg
    image1.jpg
    359 KB · Bekeken: 70
  • image2.jpg
    image2.jpg
    358,2 KB · Bekeken: 63
  • image3.jpg
    image3.jpg
    364,1 KB · Bekeken: 74
  • image4.jpg
    image4.jpg
    385,4 KB · Bekeken: 64
  • image5.jpg
    image5.jpg
    349,2 KB · Bekeken: 70
Dan de main out en de power aansluiting:

attachment.php

attachment.php

Daarna wilde ik de io gaan bekabelen, maar helaas was de aansluiting van mijn aansluitingen te breed. (gelukkig maar, want ze waren veel te duur)

attachment.php

Maar nu ben ik dus op zoek naar onderstaande connector? En als n00b die elke keer in ontiegelijk grote webshops naar de verkeerde termen zoekt, kan het niet vinden. Weet iemand waar ik dit soort aansluitingen kan kopen?

attachment.php

Alvast bedankt, en natuurlijk wordt vervolgd!

Attachments

• image6.jpg
    image6.jpg
    347,5 KB · Bekeken: 64
  • image7.jpg
    image7.jpg
    354,2 KB · Bekeken: 66
  • image8.jpg
    image8.jpg
    431,7 KB · Bekeken: 71
  • image9.jpg
    image9.jpg
    393,3 KB · Bekeken: 68
Ziet er heel goed uit Barn.
En bedankt voor het posten :)

Ok, dan heb ik de pcb wat hoger gezet, zodat de potmeters door de gaten komen, dmv wat afstandhouders te stapelen:

attachment.php

Toen de case eromheen. En hoewel niets aanliep vond ik het toch iets te krap:

attachment.php

Dus de gaten 1 tandje groter gemaakt. En hoewel het op de foto een beetje vertekend hadden ze nu echt genoeg ruimte:

attachment.php

Het was logischer geweest als je het PCB onder de deksel had geplaatst (met afstandhouders). Dan had je ten eerste niet dat probleem met de potmeters/knoppen. en had je genoeg speling om een en ander op de jusite hoogte te plaatsen..en je had in de behuizing zelf nog heel veel ruimte over voor alle andere onderdelen en aansluitingen.
ik denk dat deze methode het meest wordt gebruikt.
De PCB komt wel juist weer op de bodem van de behuizing als je potmeters NIET op de PCB zijn gesoldeerd, maar met bedrading zijn verbonden. dan zitten de pots in de deksel gemonterrd en dus het PCB op de bodem van de behuizing..

Het was logischer geweest als je het PCB onder de deksel had geplaatst (met afstandhouders).

Maar hoe worden die afstandhouders dan bevestigd, dan heb je toch weer ontsierende schroeven op je faceplate?

Ik heb ze in het engels als studs genoemd zien worden.

Maar hoe worden die afstandhouders dan bevestigd, dan heb je toch weer ontsierende schroeven op je faceplate?

Precies, dat was mijn reden ook om het op deze manier te doen... wordt straks de voorkant alleen maar mooier door, en de schroeven zitten netjes aan de onderkant.

ja , die schroeven komen dan wel op de frontplaat. maar als je dat strak en netjes doet, en mooi verzonken, vind ik het juist weer een stoer extra element geven aan de voorkant.
maar dat is persoonlijke smaak.

in gefabriceerde kastjes zitten die afstandsdingen vastgesmolten of iets dergelijks in de behuizing. die techniek kunnen wij helaas niet zo maar toepassen.

ik vind zo'n stapeling van afstandbussen en zo'n hoge PCB nogal gammel en onhandig werken. maar ik ben ik....

Back