DIY n00b bouwverslag: Case Benjolin

Ok, weer even een update.
Eindelijk had ik de bedrading binnen, dus kon ik de cv aansluitingen gaan bevestigen.

Wel een naar klusje (lees: gepriegel!) is dat zeg. Iemand tips om dit misschien handiger te doen? Of is het altijd een priegelwerkje?
attachment.php

Ze zitten vast:
attachment.php

Dan -> project aan/uit knop.
- Had eerst de in mijn ogen ideale knop links uitgezocht (bij newtone), maar kwam er al snel achter dat ik een dubbel-polige knop nodig had... (voor de positieve en negatieve spanning).
- Toen de dubbelpolige versie bij newtone besteld ( de onderste ), maar het lampje in de knop werkt alleen als je er 220V doorheen laat gaan... en ik werk al na de voeding direct met laagspanning... dus ook niet zo handig.
- Toen bestelde ik ergens anders en dacht ik een schuif-schakelaar erbij te bestellen... alleen bleek dat een tank... heel groot en lomp, en dan wist ik ook niet of ie aan of uit staat. Niet handig dus.
- Toen na een beetje zoeken vond ik bij Farnell, mijn ideale knop, maar dan dubbelpolig. DPST heet dat geloof ik. (de knop rechts)
attachment.php

De achterkantjes van de knoppen.
attachment.php

Gaatje boren kennen we inmiddels wel... zo komt ie er uit te zien:
attachment.php

Attachments

• image1.jpg
    image1.jpg
    297,8 KB · Bekeken: 69
  • image2.jpg
    image2.jpg
    372,1 KB · Bekeken: 62
  • image3.jpg
    image3.jpg
    396,9 KB · Bekeken: 66
  • image4.jpg
    image4.jpg
    386,2 KB · Bekeken: 62
  • image5.jpg
    image5.jpg
    377,1 KB · Bekeken: 60
Toen operatie voeding, icm aan/uit knop.

Eerst de euro stekker aansluiting er af, want die zat zowat tegen de rand.
Dat is nog niet zo makkelijk, 16 contacten los-solderen met zo'n koperding.
attachment.php

Toen mijn eigen contructie op de onderkant gemaakt.
1 aansluiting voor +12v, 1 voor -12V en 1 voor de aarde:
attachment.php

Toen de voeding-din aansluiting met de aan/uit knop bedraad in de behuizing. +12v en -12v naar de schakelaar, de aarde gelijk naar de pcb.
attachment.php

Toen de batterij-houders in plastic verpakt. Wilde ze er toch even op laten voor het geval het niet werkt, dan kan ik makkelijk testen met batterijen of ie het nog doet. En plastic eromheen omdat het natuurlijk geen contact mag maken met iets.
attachment.php

Toen was ik klaar om alles aan te sluiten:
attachment.php

Attachments

• image1.jpg
    image1.jpg
    323,9 KB · Bekeken: 67
  • image2.jpg
    image2.jpg
    361 KB · Bekeken: 64
  • image3.jpg
    image3.jpg
    434,6 KB · Bekeken: 61
  • image4.jpg
    image4.jpg
    435,7 KB · Bekeken: 63
  • image5.jpg
    image5.jpg
    411,6 KB · Bekeken: 60
Ah, een Ensoniq :D

Ok, alles aangesloten.
De voeding onderop.
De 3 cv in's.
De 8 uitgangen.
attachment.php

Toen het in de behuizing zien te krijgen. Misschien had ik toch beter iets kortere draden kunnen gebruiken.
attachment.php

Uiteindelijk alles er in gekregen en op slot.
attachment.php

Ziet er best cool uit al zeg ik het zelf.
attachment.php

Ik dacht slim te zijn door het pcb iets te verlagen. Zodat het bovenop iets meer ruimte zou hebben. Maar nu passen de knoppen net niet meer. Helaas. Dus het moet sowieso weer eens uit elkaar.

Maar ik vond het nu wel spannend. Om hem met de voeding te gaan testen.

Het moment was daar.

Alles in geplugd.

Aangesloten op mijn mixer.

Champagne klaar.

Ik zet het aan/uit knopje om.

Maar helaas, geen geluid. En vlak er voor heb ik hem nog met batterijen gechecked en toen deed ie het nog prima.

Ik zag geen rook, maar ik weet niet of ie het nog wel doet. Ik houd het even voor gezien vandaag.

Het kan van alles zijn:
- door de draad-drukte kan (vooral de voeding onderop) misschien iets losgeschoten zijn.
- de voeding aansluiting kan misschien niet goed gesoldeerd zijn?
- las ook nog op electro-music.com een tip van Rob Hordijk dat je wellicht de aansluitingen van de batterijen moet vervangen door diodes. Anders kan -12v of +12v iets eerder zijn dan de ander, waardoor sommige voedingen automatisch 'afslaan' omdat ze kortsluitingen denken te hebben. ( http://electro-music.com/forum/topic-40834.html )
Tip:
When you run the board with a power supply it is a very good idea to solder two diodes instead of the two battery connections. Do it in a way that the cathode of the diode is connected to the + of the battery connector and the anode connects to the - connection. This way the diodes do NOT conduct. The reason why this is a good idea is to insure proper startup of the voltage regulators when powering up. Without these diodes there is a chance that one power regulator starts up before the other and this will prevent the other from starting up, resulting in silence. The diodes fix this properly. If you use a non-symmetrical power transformer, like a wallwart thingy, two rectifier diodes and two elcos, either the + or the - voltage comes up before the other one, and that voltage will pass a regulator and make the other regulator sense an "inverted" voltage on its output and force the other regulator into permanent short circuit protection mode. The diode will short this "inverted" voltage to ground and assist the other regulator when it comes up just a fraction of a second later. These diodes can be simple 1N914 types.
Check the 78L09 and 79L09 datasheets on the web if you would like to know more about this issue and little fix.

Magoed, to be continued (iig voor nog 1 keer :) )

Attachments

• image6.jpg
    image6.jpg
    479,7 KB · Bekeken: 67
  • image7.jpg
    image7.jpg
    418,8 KB · Bekeken: 60
  • image8.jpg
    image8.jpg
    334,3 KB · Bekeken: 66
  • image9.jpg
    image9.jpg