MAC OS draaien onder XP, zou t wat zijn?

Laurens O

Sta op en scheur!
Heeej luitjes, ik zit dus net de nieuwe PCM (dat PC blaadje) te lezen, en nu staat er dus een stuk in wat me erg aan t denken gezet heeft: Virtuele machines, ofterwel een alternatief besturingssysteem virtueel op je eigen vertrouwde systeem draaien.
Denk bijv. eens aan mensen die graag onder XP of 2000 werken, maar toch graag die gratis versie van Pro Tools (die ut alleen onder 98 en ME doet) snel bijdehand willen hebben.

Of nog gekker, Logic 6 onder MAC OS onder Win XP draaien, het is mogelijk, echt waar en ik ben nu al net bezig met me erin te verdiepen en testen natuurlijk, dit lijkt me helemaal te bruuut.

Er kleeft natuurlijk een grote "maar" aan, je moet ten eerste een aardig pittig systeem hebben (in principe heb je dus 2 besturingssytemen tegelijk draaien + de software die de communicatie daartussen moet regelen).
En, ik kan me erg goed voorstellen dat als je zware audio applicaties gaat draaien onder zoals in dit geval Mac OS onder XP, het misschien niet, maar misschien ook toch wel goed zal werken!

Alles zal toch nog steeds vertaald moeten worden door de software die de emulatie verzorgd, en dingen als optimale i/o's enzo kunnen, tja, ik weet het echt niet: wel, aardig, of toch niet goed verlopen.

In eerste instantie ga ik dus het volgende sprookjesscenario proberen te realiseren en testen: Mac OS onder XP draaien, en dan van een vriend Logic 6 lenen en dat erop proberen te draaien met degelijke prestaties.
Ik zal dan ook over een tijdje proberen hiervan verslag uit te brengen hier en vertellen hoe alles ging.

Verder zijn zulke dingen trouwens ook mogelijk voor andere platformen zoals Linux en Unix, maar das niet interessant hier want het gaat ff om die leuke exclusieve audio tools die niet iedereen kan gebruiken.

Je moet natuurlijk wel degelijke software hebben die erg goed weet te communiceren tussen de systemen en hardware, hier zijn dus ook aardig wat verschillen in (kwaliteit), en dit zal ik ook eens ff gaan proberen te bekijken

Natuurlijk zijn jullie ook van harte welkom om evt. ervaringen en kennis hiervan te delen, zet het dan a la minute hier neer!
Dit is ook allemaal nieuw voor mij, dus aanvullende informatie kan ik erg goed gebruiken!

Mzzzl

Re: "DE" oplossing?; MAC OS draaien onder XP..........

Re: "DE" oplossing?; MAC OS draaien onder XP..........

Origineel geplaatst door Laurens O

Er kleeft natuurlijk een grote "maar" aan, je moet ten eerste een aardig pittig systeem hebben (in principe heb je dus 2 besturingssytemen tegelijk draaien + de software die de communicatie daartussen moet regelen).

Mzzzl

Maar dat is voor jou natuurlijk geen probleem :D

Maar dat is voor jou natuurlijk geen probleem

Nou nou nou, valt ook wel weer mee hoor, ik ga het in ieder geval proberen...

Wat is het voordeel van Logic te draaien op een MacOS? (naast de niet doorgetrokken support?)

Ik snap de mogelijkheden wel hoor, maar of ik er nauw betere/efficientere muziek mee zal gaan maken??
Ik mag er niet aan denken, 2 OS'en die kunnen crashen, nog meer instellingen, brrrr

Wil dit verder niet afkraken hoor, persoonlijke mening erover.

Als je bijv. toch liever met logic zou werken, bijv. vanwege de plugins, en er zijn zat gedupeerden die graag met logic verder hadden willen werken.
Voor mij is het in eerste instantie een uitprobeersel, Logic heeft niet mijn prioriteit meer, ik verkies Cubase SX er nu boven. Maar toch kan het erg handig zijn, en bijv. die situatie die ik beschreef over 98 en ME onder XP, zou ook erg handig kunnen zijn voor sommige applicaties.

Een virtuele machine kan alleen een OS draaien die dezelfde architectuur ondersteunt... x86 dus hiero. Om MacOS X te draaien moet je de PowerPC proc emuleren, en dat is tig keer langzamer. Elke CPU heeft nl. een andere instructieset en de instructies moet je dan 'live' vertalen. Daarnaast bestaat er geen commerciele voor de thuismarkt gemaakte Mac emulator voor x86, wel een x86 emulator voor Mac. Maar die is ook veel te langzaam voor audio software.

Maar ja, moet je ook maar echte computer bladen lezen ipv PCM? Grapje hoor... :D

Over Macs gesproken, ik maak even een topic aan over de nieuwe G5.

G5 Topic is er al hoor.

Maar Mac emulatie op PC kan.

Maar die PowerPC emuleren is dus erg tricky. Het kan wel maar dan lever je een factor 10 op de snelheid in of zo.

Een oudere Mac 680x0 model lukt wel makkelijk. En dan kun je OS 8.1 draaien. Want hoger heb je een PowerPC (emulatie) nodig.

Er was ook iemand in de US bezig om een PowerPC op een PCI kaart te bouwen maar die had wel iets werken maar was ineens verdwenen met z'n zooi. Of Apple hier achter zit? Nou ja het kan theoretisch dus wel maar zoals bounce al zegt. Het is een beetje dom werk. Koop dan een Mac als je wilt Apple'en.

Alleen zou ik die vergelijking een Caddilac maken en een Dodge Charger. De een ziet er goed uit en de ander kan heel hard rijden (rechtuit dan) en zuipt nog meer als een caddy. ;)

Maar OSX kunnen ze makkelijk voor PC's maken. Een nieuwe kernel bouwen en evt nog wat randsoftware aanpassen en het werkt. Maar daar is Apple bang voor om te verkopen. Ze kunnen met gemak de hele Windows dominantie overhoop halen maar durven gewoon niet. Zeker te goeie vriendjes met Bill & Steve.

Trouwens heb ik wel eens in Virtual PC (Voor de PC versie) Win98 geinstalleerd en daar PTfree op gedraait. Maar het werkt dus voor geen meter. Koop dan die USB geluidskaart van digidesign en draai er PT LE mee. Dat werkt wel.

Is idd heel goed mogelijk allemaal, alleen dus wel rete snelle pc nodig.
Maar ik zou zowiezo geen OS emulator op je Windows machine draaien want meestal
schiet dat toch niet echt op qua snelheid en stabiliteit.
Deze http://www.maconlinux.org/ schijnt wel mooie snelheden te halen, maar
daar moet je wel linux voor draaien.

Maareuh is het niezo dat mac intel chips ging gebruiken, dan zou het nmlk nog makkelijker worden
om macos naar de pc te poorten.

Ben het met Nick Nova eens, het is eigenlijk een onzin project dat geen voordelen heeft voor je muziek produktie.
Het is leuk om eens mee te expirimenteren maar uiteindelijk zal je eigenlijk niets mee kunnen. (support krijg je never nooit op zo'n configuratie)

Andersom zie ik ook in kantooromgevingen dat bepaalde mensen heel interessant doen met hun (I)Mac en er vervolgens een Windows emulator op draaien omdat ze niet met MacOS kunnen omgaan. :confused:

Wil je MacOS? koop een Mac. Wil je Windows? Koop een PC. En als je genoeg geld hebt koop je allebeide :D

Origineel geplaatst door Breed
Een virtuele machine kan alleen een OS draaien die dezelfde architectuur ondersteunt... x86 dus hiero. Om MacOS X te draaien moet je de PowerPC proc emuleren, en dat is tig keer langzamer. Elke CPU heeft nl. een andere instructieset en de instructies moet je dan 'live' vertalen.

Klopt,

dit is het verschil tussen een RISC ( IBM PowerPC ) en een CISC processor ( Intel x86 ).

RISC is veruit de snelste en meest geoptimaliseerde instructie set ( lees duurste ) beschikbaar.

Er is een 8bits kaartje beschikbaar met echte mac proms, maar dat is nog steeds geen echte mac, wel leuk voor spielerei.
Kijk hier anders even: http://www.emulators.com
GemPro_MacII_MacOS_Logo.gif

emulators_1732_33383

Greetz.
Ronald

Nou ja intern zijn de Athlons en Pentiums eigenlijk ook RISC's hoor. Alleen emuleren ze CISC's vanwege de compabiliteit.

En het grote winstverschil van RISC zou zijn dat de kloksnelheid hoger zou moeten zijn maar dat is al heel lang niet zo. De enige voordelen zijn wel dat hij sneller over een instructie doet en hij (in geval van de G3/4/5) altivec heeft wat ook een versnellende factor heeft.

En juist vanwege die altivec wordt het moeilijker omdat zoiets te emuleren nogal duur wordt en het moeilijk maakt. En dan zou je een hardware oplossing moeten gaan bedenken. Maar dat ene bedrijf dat er mee bezig was is gekapt en het schijnt dat Apple zelf nogal streng is op klonen en naar ik aanneem ook emulaties.

En in digitale synths zitten trouwens ook bijna altijd RISC CPU's omdat het allemaal niet zo spannend hoeft (alleen maar een LCD scherm aansturen en wat DSP's voeren met data). En natuurlijk de prijs ten goede komt. :)

lang lang geleden... voor windows het voor het zeggen had... bestond er een "macos" of wat dat indertijd
ook was voor dos... en dus voor de pc... dat ding was heel goed en handig (uiteraard)
maar werd niet verder ontwikkeld lijkt me, want niemand hoorde er ooit nog wat van.

goed, fastforward naar nu: wat zou een geporte versie van macos naar de pc toch leuk zijn...
de basis van macos X is toch freebsd... dus... ;)

zucht... *dromerige blik*

Origineel geplaatst door Construkt
Is idd heel goed mogelijk allemaal, alleen dus wel rete snelle pc nodig.
Maar ik zou zowiezo geen OS emulator op je Windows machine draaien want meestal
schiet dat toch niet echt op qua snelheid en stabiliteit.
Deze http://www.maconlinux.org/ schijnt wel mooie snelheden te halen, maar
daar moet je wel linux voor draaien.

Maareuh is het niezo dat mac intel chips ging gebruiken, dan zou het nmlk nog makkelijker worden
om macos naar de pc te poorten.

die link werkt niet .. :(

en ja fuse
osx moet gewoon op pc uitgebracht worden ...

Origineel geplaatst door fuse

En juist vanwege die altivec wordt het moeilijker omdat zoiets te emuleren nogal duur wordt en het moeilijk maakt. En dan zou je een hardware oplossing moeten gaan bedenken. Maar dat ene bedrijf dat er mee bezig was is gekapt en het schijnt dat Apple zelf nogal streng is op klonen en naar ik aanneem ook emulaties.

er is nochtans een tijd geweest dat je een apple kloon kon kopen die goeikoper was en ook macos draaide.
ik vermoed wel dat die tijd voorbij is...

@RelaxZomaniaQ: cool project! laat ons hopen dat het wat wordt

@formant: euh... en HOE dan wel? ge-emuleerd?

greetz

cloudy

iemand toevallig nog enig idee hoe het met die dingen zit?
en met het darwin project? iedereen is daar nog aan bezig zeker, maar nog geen concreet
bsd/darwin ding dat echt draait en werkt vermoed ik?
Blijkbaar zijn er vele verschillende projecten om darwin (macosX) naar pc te brengen...
maar het blijft allemaal in de kinderschoenen precies he...

greetz

cloudy

Gewoon lekker windows draaien op intel en amd
Lekker os9 osx op een apple
En lekkere linux op een intel of amd andere cpus gaat wel maar is ruk met software

Apple port MacOS X zeker niet naar Intel of AMD, nooit, never, nada, noppes. MacOSX emuleren op een PC is bovendien (nog) niet mogelijk en als het lukt is het zeker veel en veel trager vanwege alle specifieke hardware eisen. Het gerucht dat Apple MacOS X naar Intel overgezet heeft of dat het eenvoudig is om te doen gaat al een hele tijd rond maar zoiets is gewoon suicide voor Apple's hardware en bovendien heb je nog altijd het probleem met de specifieke hardware die Quartz Extreme en dergelijke nodig hebben. Dus praten we niet alleen over de Altivec engine van de G4 maar ook het 64-bit systeem en de gehele architectuur van de G5. Kortom, het zou retetraag zijn.
Steve Jobs de CEO is bovendien ontzettend anti-cloning en de hele organisatie eigenlijk wel.
Een iPod voor HP is ok maar MacOS X op een Intel machine... never.

Darwin is de unixlaag van MacOS X en lijkt erg op FreeBSD maar het is zeker geen MacOS X zelf want dat bestaat nog uit onderdelen zoals Quartz Extreme, OpenGL en Quicktime voor de grafische kanten van o.a de Aqua interface, games en media. Daarom alleen al zal het nooit goed werken op een PC omdat deze specifieke hardware vereisen zoals de G4/G5 CPU in combinatie met minimaal een 16 MB AGP videokaart.

Je kunt overigens tegenwoordig voor iets meer dan 800 euro al een eMac kopen. Het is niet de allersnelste nee (het is ook een consumentenmachine en niet pro dus niet een monster verwachten ofzo) maar je hebt dan MacOS X's stabiliteit, gebruikersvriendelijk- en veiligheid in huis en allemaal in één pakket.

XP is zowiezo al traag dus OS X kun je dan helemaal vergeten als je dat er nog bij wilt emuleren.

Ik gebruik overigens allebij de systemen.

Back