gebalanceerd>ongebalanceerd brom. Soldering fout?

Parker

Ingeburgerd
Vraagje: ik heb een mixer met alleen ongebalanceerde RCA uitgangen. Ik heb nu een setje actieve monitors gekocht die alleen gebalanceerde XLR ingangen hebben.

De 2 keer RCA naar 2 keer XLR kabel die er bij zit lijkt overeen te komen met de tekening in dit topic: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=151732&highlight=xlr+ongebalanceerd

De twee XLRs zijn als volgt aangesloten:
Pin 2 = Hot / tip
Pin 1 = mantel, en die is ook doorgelust naar pin 3 én het ijzertje van de ‘vergrendeling’ dus het chassis van de XLR.

Desondanks heb ik zodra de kabel er in gaat wat noise/brom in de speakers. Is er iets verkeerd aan die kabel of ontkom ik niet aan die brom bij ongebalanceerd naar gebalanceerd? Moeten pin 1 en 3 misschien juist niet worden doorverbonden met het chassis?

Bonusvraag: op welke stand kan ik de input sensitivity achterop de actieve speakers het beste zetten? Ik kan van +6dB tot -30dB.

Alvast bedankt.

Mijn advies:

probeer alle mogelijkheden zelf uit tot je de oplossing hebt gevonden.
Als ik jouw probleem in mijn eigen studio had zou ik het volgende doen:

1. mantel in de XLR losmaken van de vergrendeling
2. verbinding tussen pin 1 en 3 verbreken.
3. de hot niet op pin 2 maar op pin 3 solderen (deze optie is soms noodzakelijk bij vintage apparatuur, maar niet bij moderne apparatuur nuttig).

Als je dan nog steeds bron hebt:

Aarde van de 220volt van je monitors of mixer loskoppelen. (dit is een slecht advies maar soms wel heilzaam;))

Thanks. Er hangt geen computer of geluidskaart aan, het gaat om een mixer waar een set actieve monitors op is aangesloten. Dus door software wordt het zeker niet veroorzaakt :-)

Ben niet de beste soldeerder, dus zou liever gewoon kant en klare goede kabels kopen. Maar dan moet ik dus ff weten hoe die xlrs er van binnen uit horen te zien..

En aarde van de monitors loskoppelen moet toch niet nodig zijn? De monitors hebben niet voor niets aansluitingen met randaarde lijkt me.

Je hebt toch wel ook de RCA aangesloten?!
Een half aangesloten kabel werkt als een antenne en gaat brommen enzo...

Je hebt toch wel ook de RCA aangesloten?!
Een half aangesloten kabel werkt als een antenne en gaat brommen enzo...

Uiteraard, die zit keurig aan de mixer.

Thanks. Ook al getest, de mixer is bromvrij met alleen koptelefoon eraan.

Nog een paar testjes:
Als je alles zonder aarde aansluit heb je dan ook brom?
Ja, dan is de kabel niet goed of er zit ergens in de mixer of speaker een foute verbinding.
Nee, dan is de kabel goed.

Heb je brom als je alleen een cd speler op de speakers aansluit? Dus zonder mixer. Kijk uit dit gaat hard! Speaker op -30dB.

Is je gain structuur wel in orde?
Dus staan de mic niveau's laag en de master hoog en niet anders om?

Xlr pin 1 niet doorverbinden naar pin 3
Dus tulp plus naar pin 2
En tulp min naar pin 3
Pin 1 open laten.

Mijn advies:

probeer alle mogelijkheden zelf uit tot je de oplossing hebt gevonden.
Als ik jouw probleem in mijn eigen studio had zou ik het volgende doen:

1. mantel in de XLR losmaken van de vergrendeling
2. verbinding tussen pin 1 en 3 verbreken.
3. de hot niet op pin 2 maar op pin 3 solderen (deze optie is soms noodzakelijk bij vintage apparatuur, maar niet bij moderne apparatuur nuttig).

Als je dan nog steeds bron hebt:

Aarde van de 220volt van je monitors of mixer loskoppelen. (dit is een slecht advies maar soms wel heilzaam;))

Als je hot op 3 zet moet cold op 2, dan is de fase gedraaid (oude apperatuur heeft dat soms nodig ja).

Thanks guys. Ik ga zsm even testen en zal laten weten hoe het is afgelopen.

Heb toch maar even een andere mixer geleend om te testen. Maar die heeft weer alleen gebalanceerde uitgangen. Ik moet daarom even kabels bakken en heb even een noob vraagje:

Dit moet dus een kabel worden van 2 keer female XLR (op de mixer) naar 2 keer Male XLR (op de monitors).
Nu heb ik nog wat stereo signaalkabel liggen, dwz twee gescheiden aders die aan elkaar zitten en ieder een binnendraad een een mantel hebben (zoals vaak aan eenvoudige tulpkabeltjes zitten).

Kan ik die kabel ook gebruiken om gebalanceerde kabel te maken? Dus rood gebruiken voor de hot, wit voor de cold, en dan de mantels/aarding van beide kabels samenbinden en die op pin 1 solderen?
Of geeft het koppelen van die twee mantels problemen en moet ik dus gebelanceerde kabels kopen, dwz met twee signaaldraden en 1 mantel daar omheen?

Bedankt alvast.

Heb toch maar even een andere mixer geleend om te testen. Maar die heeft weer alleen gebalanceerde uitgangen. Ik moet daarom even kabels bakken en heb even een noob vraagje:

Dit moet dus een kabel worden van 2 keer female XLR (op de mixer) naar 2 keer Male XLR (op de monitors).
Nu heb ik nog wat stereo signaalkabel liggen, dwz twee gescheiden aders die aan elkaar zitten en ieder een hot een een mantel hebben (zoals vaak aan eenvoudige tulpkabeltjes zitten).

Kan ik die kabel ook gebruiken om gebalanceerde kabel te maken? Dus rood gebruiken voor de hot, wit voor de cold, en dan de mantels/aarding van beide kabels samenbinden en die op pin 1 solderen?
Of geeft het koppelen van die twee mantels problemen en moet ik dus gebelanceerde kabels kopen, dwz met twee signaaldraden en 1 mantel daar omheen?

Bedankt alvast.
je kan daar geen gebalanceerde kabel van maken (gebalanceerde kabel heeft 2 signaal aders in de kern, met een mantel daaromheen, op pin 1)
Als je hem toch wilt gebuiken, dan gebruik je hot op 2 en de mantel op 3, en laat je pin 1 open. (eigelijnlijk moet je pin 3 met 1 verbinden, maar aangezien dit je probleem lijkt, zou ik dat in jou geval niet doen).

Ik heb eerder storingen gehad door de aarde (1) met de cold (3) te verbinden.
Je cold/- van het signaal wordt daarmee met de mantel/aarde verbonden.
De mantel dient om EM storingen op te vangen, en af te aarden.
Door je signaal hiermee te verbinden, stuur je de EM rotzooi van de mantel (1) de printplaat en dus het cirquit in, waar het voor ellende zorgt.

Ik heb als oplossing nog welleens de mantel(1) bij de ingang van het apparaat los gekoppeld, en rechtstreeks aan de aarde van de voeding (randaarde) gehangen. Daarmee voorkwam ik dat de storingen door het apparaat naar de aarde werden geleid. Resultaat: weg brom en ruis.

Een DI met aarde lift doet ook wonderen.
Succes!

Thanks. Dus toch maar even wat gebalanceerde kabel kopen met 2 signaaladers en 1 mantel. .

Thanks. Dus toch maar even wat gebalanceerde kabel kopen met 2 signaaladers en 1 mantel. .

of zoals eerder voorgesteld, pin 1 en 3 niet verbinden,
gewoon cold(mantel) op 3 en hot op 2,
pin1 open laten.

of zoals eerder voorgesteld, pin 1 en 3 niet verbinden,
gewoon cold(mantel) op 3 en hot op 2,
pin1 open laten.

Dat ga ik ook nog proberen, maar eerst even die geleende mixer aansluiten met de nog te bakken gebalanceerde kabels.

Geleende mixer aangesloten met gebalanceerde kabel. Geen brom meer.

Maar met mijn eigen mixer (met alleen rca uit) nog steeds brom. Ook geprobeerd pin 1 en 3 niet door te verbinden, de hot op 3 en mantel 1 en andersom, maar hij blijft brommen. Met de hot op 3 zelfs een nog hardere brom. Tot slot nog geprobeerd de krk's op een geaard en ongeaard stopcontact te doen, maar maakt ook niets uit.

Iemand nog ideeen? Of moet ik de importeur van Krk maar eens gaan bellen?

En als iemand mijn bonusvraag nog kan beantwoorden, graag:
op welke stand kan ik de input sensitivity achterop de actieve speakers het beste zetten? Ik kan van +6dB tot -30dB.

Back