Watt?

DigiLoog

Ouwe rot
Hoeveel Watt gebruikt jou set-up / studio.
Misschien nooit over nagedacht en schrik je achteraf wel van het stroom verbruik.

Genoeg. Maar niet te veel. Alleen aan zetten wat je gebruikt is wel iets, vooral op zenders met zon op het dak.

Nee dus, de meeste van mijn ouwe analoogjes trekken maar iets van 20 watt. De grootste vreterts zijn je verlichting, PC en beeldscherm.

Het stroomverbruik van een gemiddelde hobby-studio valt inderdaad reuze mee.
Beeldschermen, computer en verlichting zijn meestal de grootverbruikers zoals vinnieq al schrijft.
Als je een 100 watt Marshall heb en die zet je op 10, dan trekt deze ongeveer 375 watt...dat is 25% van wat een gemiddelde stofzuiger verbruikt.
Wasmachines, grote TV's, centrale verwarming, waterkokers, ovens, koelkasten zetten een home studio in de schaduw als het om stroomverbruik gaat.

Beeldschermen, computer en verlichting zijn meestal de grootverbruikers zoals vinnieq al schrijft.
Als je een 100 watt Marshall heb en die zet je op 10, dan trekt deze ongeveer 375 watt...dat is 25% van wat een gemiddelde stofzuiger verbruikt.
Wasmachines, grote TV's, centrale verwarming, waterkokers, ovens, koelkasten zetten een home studio in de schaduw als het om stroomverbruik gaat.

Waar, maar houd er wel rekening mee dat al die apparaten maar korte tijd in gebruik zijn. Je stofzuigt een kwartiertje, de waterkoker staat hoogstens 10 minuutjes aan maar je studio staat vaak (mijne in ieder geval) de hele dag aan. =)

Waar, maar houd er wel rekening mee dat al die apparaten maar korte tijd in gebruik zijn. Je stofzuigt een kwartiertje, de waterkoker staat hoogstens 10 minuutjes aan maar je studio staat vaak (mijne in ieder geval) de hele dag aan. =)

Ja dat is waar inderdaad.

Hoeveel Watt gebruikt jou set-up / studio.
Misschien nooit over nagedacht en schrik je achteraf wel van het stroom verbruik.

Als ik schrik van stroomverbruik en doe daar wat aan, schrik ik daarna van de stijging in energiekosten die -ondanks dat ik minder ben gaan verbruiken- het allemaal weer net zo duur maken

:biertje:

Sja,... hoe wordt dat dan gerekend? Als 'n bak 28 Watt verbruikt volgens 't stickertje achterop, is dat dan per minuut, uur, jaar?

Ook die van jou? Ben vergeten laatst naar je kWh meter te kijken, maar kan me voor stellen dat die niet persen stil staat als jij alles aan zet.

Sja,... hoe wordt dat dan gerekend? Als 'n bak 28 Watt verbruikt volgens 't stickertje achterop, is dat dan per minuut, uur, jaar?

Ik wou slim uit de hoek komen en UUR roepen, maar echt jongen, die natuurkundigen weten zo'n ongelofelijk ingewikkelde bende van te maken van zoiets simpels als de aanduiding van het verbruik op een lampje. Hoe krijgen ze het voor elkaar. Ben echt allergisch voor dit soort moeilijkdoenerij. (middelbare school frustraties die naar boven komen :) )
Enfin, hier is je antwoord:

18e1120de67644be7279b21eb3e943ce.png

Een gloeilamp met een vermogen van 60 watt (vaak VA genoemd omdat watt om reëel vermogen gaat en veel apparaten hebben een cos phi en dus ook schijnbaar vermogen) gebruikt een hoeveelheid energie van 60 joule per seconde.
=( dan weet je toch nog niks

Ook die van jou? Ben vergeten laatst naar je kWh meter te kijken, maar kan me voor stellen dat die niet persen stil staat als jij alles aan zet.

Dat valt echt mee hoor.
Als ik alles aanzet denk ik dat ik rond de 12 ampere zit.
Maar ik zet nooit alles tegelijk aan.
Alleen wat ik nodig heb gaat aan.

ja dat is ook best veel.
Maar ik heb geen kleine studio.
En VCOVCA werkt in Doornroosje en knippert met een paar stroboscoopjes wss meer weg dan ik met mijn hele studio.

Ik heb geen idee, maar ik denk niet dat mijn studio veel verbruikt. Synthjes en fxjes tellen echt niet op, dat zal geen 30 watt per stuk zijn. De PC staat meestal uit. De enige "groot"verbruikers in mijn studio zullen zijn:

-de multitrack recorder
-de eindversterker
-de mengtafel (24 sporen analoog).

Maar dat valt nog mee hoor:
-recorder 50W
-eindversterker: ...geen idee op mijn volume. 2 koelvinnen en verder klasse B, levert geen 1W per kanaal. Dus pak ook 50W als het al zoveel is.
-mengtafel : volgens spec kan de voeding 100 watt leveren, maar ik gebruik geen phantom power.
-al de rest tegelijk aan: pakweg 14x30W = 400W ongeveer

50+50+100+400 = 600W.

Dat is in het geval dat alles aan staat behalve de PC en de modular. Pak dan 700W met de modular erbij, en dan nog een gemiddelde PC.

Als de PC aan staat, staan de synths meestal al uit. Dan is het enkel nog mengpaneel, eindbak, multitrack, en wat fx. En het is ook erg zelden dat alle synths aan staan.

Dus de zekeringkast zal het wel overleven, en de rekening ook. :)

Zo'n studio ziet eruit alsof het stopcontact uit de muur gaat smelten met tig stekkers naar zo'n enorme verdeeldoos, maar 1 keukenapparaat trekt al snel even veel als al die zooi samen.

Als alles bij staat gaat de zekering er uit 3500w :o:

Dat is natuurlijk nooit nodig, meestal gebruiken we niet meer dan 20 toestellen tegelijk :L

ja dat is ook best veel.
Maar ik heb geen kleine studio.
En VCOVCA werkt in Doornroosje en knippert met een paar stroboscoopjes wss meer weg dan ik met mijn hele studio.

Je heb gewoon teveel buizenspul waarschijnelijk :D,

Denk (of hoop) dat ik met PC aan nog geen 1000 zit, ik kan iig niet alles tegelijk aanzetten, dan gaan de zekeringen er wel uit, moet alles in 3 stappen aanzetten.

Een tijdje terug heb ik het eens gemeten. Met de standaard componenten in de studio aan zit ik rond de 1,2kW. Met mijn recorder rack aan (3 decks en MD, DAT en CD player) kom ik dan wat hoger uit. Als ik mijn basversterker erbij aan zet (575W) zit ik denk ik iets onder de 2kW.

Vroeger had ik de standaard componenten onder 1 hoofdschakelaar, met toen nog een apparaatje erbij klapte de groep in de meterkast opeens iedere keer uit (inschakelspanning). Nu heb ik een Brennenstuhl doos met 2 switches, en nu gaat het goed. Monitorspeakers schakel ik ook nog apart, maar meer om de reden niet elke keer die tik over de speakers te krijgen. Rack met recorders en basversterker schakel ik alleen in als ik ze gebruik en dus nooit gelijktijdig met de rest, zou ook niet goed gaan.

Valt mee hoor, bij 28 watt is het idd 28 watt per uur, dus 28WH, dat is 0,028KWH,
weet niet wat ze tegenwoordig rekenen voor 1KWH, dat doe je maal die 0,028 en dan weet je wat het kost.

Wat is het energieverbruik per seconde, dus Watt per uur is lastig.
28W = 28 Joule per seconde
1 kWh = 1 kiloWatt * 1 uur = 1kiloJoule/seconde * 3600 seconden = 3600 kJ

Je koopt stroom (gelukkig) niet in Watts maar in kiloWattUren (een maat voor energie).

Back