Verzameldraad Theorie Boeken

DaViDa7

Nieuwkomer
Hoi,

Kan iemand mij een boek of boek(en) adviseren die voornamelijk beginnende muziek theorie uitleggen? Hierin zoek ik bijvoorbeeld de werking van frequenties met equalizers en het gebruik van compressors. Eigenlijk alles waarvan ik de muziek theorie zou kunnen leren.

hoi davida7,

muziektheorie is alles over noten, akkorden, melodieen, ritmes, enzvoort. dat bedoel je denk ik niet?!

frequenties en EQ, compressors en het gebruik zou ik eerder iets van studio-technieken noemen.
wat frequenties zijn en hoe geluid werkt is eigenlijk meer natuurkunde, maar in elk beginnersboek over audio- en studio wordt dat meestal wel uitgelegd.

om een basis te leggen over wat geluid en frequenties zijn zou je boekjes uit de bibliotheek kunnen lenen en lezen. kleine dunne boeken over mircofoons en opnametechnieken en opnemen en afmixen behandelen vaak eerst de basis van geluid. Veel lezen en met geduld en ook veel in de praktijk met je oren en echt geluid ervaren, en dan kom je er wel.

wat ik echt kan aanraden (persoonlijk!) zijn de boeken van Paul White. die man is een loslopende enzeklopedie (sorry, disleksztie). Nu is hij belangrijke man bij het top-blad sound on sound:

Creative recording 1

vind ik een geweldig boek. ook deel 2 over opnemen, maar dat zoek je niet.

Laatst gewijzigd:
Toevallig ligt hier net zo'n boek op tafel "Eenvoudige Muziekleer" van Hennie Schouten uit gebracht door Strengholt ISBN 90 6010 711 X
Zeer leerzaam boekje....

Toevallig ligt hier net zo'n boek op tafel "Eenvoudige Muziekleer" van Hennie Schouten uit gebracht door Strengholt ISBN 90 6010 711 X
Zeer leerzaam boekje....

dat is inderdaad een standaard boek in de lage Nederlanden.

maar gaat uitsluitend over muziektheorie..niet over de natuurkundige kant van geluid en muziek..en ook niet over frequenties, EQ en compressors..

dus daar heeft ie niets aan.

dat is inderdaad een standaard boek in de lage Nederlanden.

maar gaat uitsluitend over muziektheorie..niet over de natuurkundige kant van geluid en muziek..en ook niet over frequenties, EQ en compressors..

dus daar heeft ie niets aan.

Ja dat bedacht ik me later ook maar blijft een leerzaam boek helemaal als je wat van composeren wil weten etcetera....maar op het net staat echt voldoende over wat TS zoekt...gewoon ion google plempen en lezen maar....:kroon:

ik heb een HBO studie muziektechnologie gedaan. heel internet afgestruind naar info..en dan nog daarna had ik behoefte aan meer en betere info: en blijf ik bij mijn suggestie/advies:

Paul White

Creative recording 1

geweldig boek! :-)

ik heb een HBO studie muziektechnologie gedaan. heel internet afgestruind naar info..en dan nog daarna had ik behoefte aan meer en betere info: en blijf ik bij mijn suggestie/advies:

Paul White

Creative recording 1

Ik ga daar ook s ff naar kijken....behandeld hij ook opname techniek enzo? Laatst behandelde ze een klein stukje in Uur vd Wolf en wat er eigenlijk nog mogelijk is na opnames....opnemen op halve snelheid en dan weer 2x zo snel af spelen....echt funky allemaal.....i want to know more!!!:W

Heey bedankt! Inderdaad zoek ik naar boeken die niet op muzieknoten etc ingaan maar puur studio techniek. Zo heb ik bijvoorbeeld een tijdschrift van computer music waarin ze uitleggen over equalizen etc. Zulke dingen zoek ik. Een voorbeeld daarvan is welke frequencies harmonic zijn etc. :)

Paul White

Creative recording 1

Op amazon staat een review: This is one of my favorite audio recording books. It covers the whole realm of applying effects to recording - EQ, reverb, saturation, delay, compression, limiting.

Klinkt precies hetgeen wat ik zoek! Dacht dat het meer over opnemen etc ging waar ik dus niet naar zocht. Bedankt! Meer suggesties zijn altijd welkom, wil veel gaan leren over deze onderwerpen!

behandeld hij ook opname techniek enzo? Laatst behandelde ze een klein stukje in Uur vd Wolf en wat er eigenlijk nog mogelijk is na opnames....opnemen op halve snelheid en dan weer 2x zo snel af spelen....echt funky allemaal.....i want to know more!!!:W

ik zou dat niet echt opnametechniek noemen. meer een mix/opname-trick! :mexico:

Wel leuk om dit een verzamel draad te maken voor theorie boeken enzo... als de TS het goed vind pas ik de titel iets aan..

Staat nu Verzameldraad in de titel.

als je snel relevante informatie over een bepaald instrument nodig hebt dan vind ik de tip-boek reeks erg goed:

http://www.tipbook.com/nl/

Een goede studio-opnametechnicus kent de instrumenten. Bijvoorbeeld het goed afstellen van een drumstel maakt heel veel uit voor de opnameklank.
in tipboek DRUMS kan je lezen over verschillen tussen snares, toms, bassdrums, etc. en hoe de klank aanpast door stemmen, soort vel, stokken, enzvoort.

Laatst gewijzigd:
Dit is natuurlijk een bekende.

[ame="http://www.amazon.com/Mastering-Audio-Science-Bob-Katz/dp/0240808371"]http://www.amazon.com/Mastering-Audio-Science-Bob-Katz/dp/0240808371

Back