Ik zoek een mooi (muziek)boek

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Ik was onlangs jarig en kreeg van iemand een boekenbon. Daar wil ik een mooi muziekboek van kopen, maar bij de boekenwinkels in mijn stad stad staan vooral biografieën. Alles wat je niet wilde weten over Taylor Swift, dat werk. Muziekproductie van Hans Weekhout en Mixen met impact met Wessel Oltheten heb ik al. En ook verschillende boeken met 1001 Classic Albums etc.

Heeft iemand nog een goede boekentip?

Iets dat je inspireerde? Het mag over muziek, maar ook over kunst of creativiteit in zijn algemeenheid gaan. Dan verzilver ik die bon voor ik hem (als altijd) kwijt raak.

Screenshot_20260121_171149_bol.jpg

Scheurkalender 2026

Een al wat ouder maar nog steeds fascinerend boek: Bach en het getal. Heb het ooit verplicht moeten lezen op een Conservatorium.

In 'Bach en het getal' wordt met nauwkeurig uitgewerkte voorbeelden duidelijk gemaakt, dat Bach op allerlei verschillende en geraffineerde manieren zijn naam in zijn composities heeft vervlochten. Er worden verbindingen gelegd met de symboliek van de broederschap der Rozenkruisers, een esoterisch genootschap uit de 17de eeuw dat ook buiten Duitsland grote invloed had. Tenslotte wordt de kern van het gehele onderwerp onthuld

Attachments

• 544x840.jpg
    544x840.jpg
    50,3 KB · Bekeken: 39
Een al wat ouder maar nog steeds fascinerend boek: Bach en het getal. Heb het ooit verplicht moeten lezen op een Conservatorium.

In 'Bach en het getal' wordt met nauwkeurig uitgewerkte voorbeelden duidelijk gemaakt, dat Bach op allerlei verschillende en geraffineerde manieren zijn naam in zijn composities heeft vervlochten. Er worden verbindingen gelegd met de symboliek van de broederschap der Rozenkruisers, een esoterisch genootschap uit de 17de eeuw dat ook buiten Duitsland grote invloed had. Tenslotte wordt de kern van het gehele onderwerp onthuld
Die heb ik ook nog in de kast.
Sommige verbanden vond ik wel erg ver gezocht en gekunseld. Maar evengoed interessante literatuur.

Die heb ik ook nog in de kast.
Sommige verbanden vond ik wel erg ver gezocht en gekunseld. Maar evengoed interessante literatuur.
Klopt, maar die docent gaf daar les, dus dat werd door de strot geduwd. Toch erg interessant idd, want als je zelf Bach moest analyseren klopte het gewoon. Er is zelfs een 2e kleiner deel van verschenen: 'Bach, Die Kunst Der Fuge' en het getal. Heb ik ook in de kast staan, maar eigenlijk nooit gelezen... Zie linkje

https://www.bol.com/nl/nl/p/bach-en-het-getal/1001004002814284/?Referrer=ADVNLGOO002008J-S--1001004002814284-PMAX-C-22291015889&gad_source=1&gad_campaignid=22294755970&gbraid=0AAAAAD5OnmMJZZrtlyV632iI_R9gU0MBQ&gclid=CjwKCAiAj8LLBhAkEiwAJjbY78c3TnCCB0mXu67xbN6fY1IKWA_I3Hz7cDVn4QHECqCFL61MgB2AvRoC6GMQAvD_BwE
Dat moet al een jaar of dertig of langer geleden zijn maar ik heb toen op de BRT ook zoiets gezien, toen werd Bach helemaal uitgespit ivm numerologie, ik heb er helemaal niets mee maar volgens hun zat er op die manier een hoop logica in.

Dat moet al een jaar of dertig of langer geleden zijn maar ik heb toen op de BRT ook zoiets gezien, toen werd Bach helemaal uitgespit ivm numerologie, ik heb er helemaal niets mee maar volgens hun zat er op die manier een hoop logica in.
Ik ben altijd wat wantrouwig met dat soort dingen, als je patronen wilt zien dan vind je ze meestal ook wel (confirmation bias). Net als alle meters onzin die is geschreven over zogenaamde 'bijbelcodes' , populair onderwerp in de 80s geloof ik, heb er al lang niets meer over gehoord. Voordeel van Bach is nog dat je in elk geval zeker weet dat het bronmateriaal authentiek is, van de Bijbel is er geen officiële eerste druk..

Laatst gewijzigd:
Alles begint bij Bach, ik vond dit een geweldig boek, zeer informatief en ook informatie over hedendaagse muzikanten en de invloeden van bach hierop, het legt eigenlijk met veel humor de tegenwoordige kijk op klassieke muziek uit. Je hoeft hiervoor overigens niets van klassieke muziek te weten. ook grappige quotes over Einaudi erin.

https://www.bol.com/nl/nl/p/alles-begint-bij-bach/9200000057138108

Dank voor de vele mooie en verrassende suggesties tot nu toe. Een paar ervan heb ik al gelezen, onder andere How Music Works van David Byrne. Dat is inderdaad een goede.

Het boek over harmonieleer is ook interessant, daar zou ik zelf nooit opgekomen zijn. Top. Ik zet alles op een lijstje en zoek dit weekend wat moois uit. Gracias!

Mijn tip - David Byrne (Talking Heads) - How Music Works:

Die wilde ik ook voorstellen! EDIT: oeps laatste berichtje gemist.

Ik weet niet wat je kennis is van muziek theory, maar als dat redelijk is vond ik “musical composition craft and art “ van Alan belkin ook heel goed. Maar zit wel meer in de traditionele manier van compositie (hoe schrijf ik een thema, hoe werk ik dat uit etc)

Ik ben altijd wat wantrouwig met dat soort dingen, als je patronen wilt zien dan vind je ze meestal ook wel (confirmation bias). Net als alle meters onzin die is geschreven over zogenaamde 'bijbelcodes' , populair onderwerp in de 80s geloof ik, heb er al lang niets meer over gehoord. Voordeel van Bach is nog dat je in elk geval zeker weet dat het bronmateriaal authentiek is, van de Bijbel is er geen officiële eerste druk..

Oud studiegenoot van mij heeft daar dan weer een boek over geschreven:) misschien ook een tip!

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Back