Ik zoek een mooi (muziek)boek

Het is toch nog even een ander boek geworden, deze vond ik net in de boekwinkel:

Gideon Karting vervult al 25 jaar talloze rollen in de muziekindustrie. In 'Maar dat doet Taylor Swift ook' deelt hij inzichten, gedachten, tips en valkuilen. Het leest lekker weg en je kijkt met andere ogen naar de muziek 'industrie' πŸ‘Œ

Grappig trouwens dat hij de 4P's van marketing aanhaalt. Ze staan voor:

1. Product
2. Prijs
3. Plaats
4. Promotie

Er verschijnt veel meer muziek dan er opgepikt kan worden. Bands en artiesten wijzen dan snel naar de laatste P: de marketing zou niet goed zijn. Want de muziek is uiteraard geniaal. Maar de schrijver wijst fijntjes op de eerste 3. Is het product wel Γ©cht goed en onderscheidend? Voor welk berdrag verkoop je het (denk aan fysieke dragers) en waar bied je het aan? Er is meer dan streaming.

Boeiend leesvoer, kortom. De andere boeken staan nog steeds op mijn lijstje. En lang leve de bieb 😊

Net even iets anders: Play it Again van Alan Rusbridger, destijds hoofdredacteur van The Guardian. Hij vertelt hoe hij als amateur in 2010 probeert de Eerste Ballade van Chopin onder de knie te krijgen. Tegelijk gebeurt er dat jaar van alles in de wereld, zoals de opstanden in de Arabische wereld, Wikileaks, rellen in Engeland, etc. etc. Tussendoor probeert hij nog steeds elke dag 20 minuten te oefenen.

Alweer een tijd terug dat ik β€˜t las, maar heb ervan genoten https://www.bol.com/nl/nl/f/play-it-again/9200000000034527/

Als je deze nog ergens kan krijgen:

Djax Records – The Power of the Underground (1989–1999)

djaxup.png

Deze winter heb ik me zeer vermaakt met de volgende titels:

Yeah Yeah Yeah: The Story of Modern Pop door Bob Stanley
Rip It Up And Start Again: Postpunk 1978-1984 door Simon Reynolds
Englands Hidden Reverse door David Keenan. Die laatste gaan over de Britse eigenzinnige artiesten Coil, David Tibet (Current 93) en Steven Stapleton (Nurse With Wound)

Een van de meest interessante boeken over muziek en de geschiedenis van het opnemen en weergeven ervan is Perfecting Sound Forever, van Greg Milner. Ondertitel: The story of recorded music. Hoe de Duitsers in WO2 radiouitzendingen deden, en die techniek door Amerikanen is meegenomen en tot succes gemaakt na de oorlog. En dat in navolging van Lomax in Amerika allemaal mensen op zoek gingen naar obscure muziek en muzikaal erfgoed. En de verschillende technieken om muziek vast te leggen, incl. de louidness wars.

Voor de liefhebber (sorry als iemand t al ergens genoemd had) : Rotterdam in the House

De makers van deze Facebookpagina hebben een boek samengesteld vol exclusieve interviews en foto's met de grondleggers van de Rotterdamse hardcore scene. Veel verhalen van de beginselen, bedroom producer foto's, matjes en trainingsjackies included natuurlijk. Lijkt mij erg leuk om te lezen.

Untitled.png

Voor de liefhebber (sorry als iemand t al ergens genoemd had) : Rotterdam in the House

De makers van deze Facebookpagina hebben een boek samengesteld vol exclusieve interviews en foto's met de grondleggers van de Rotterdamse hardcore scene. Veel verhalen van de beginselen, bedroom producer foto's, matjes en trainingsjackies included natuurlijk. Lijkt mij erg leuk om te lezen.

Bekijk bijlage 3870888
Het is zijn vooral de bedroom producer foto's waar we het om doen 😎

Cool! Eerst het boek lezen denk ik. Het zijn wel mijn helden uit de 90s, ook een beetje de reden dat ik huiverig ben om er te veel over te lezen/bekijken.... dat geheimzinnige erom heen is wel mooi.

Mag het in het Engels? Deze zag ik een tijdje geleden, kwam vorig jaar uit. Lijkt mezelf leuk om te lezen, maar voor jou wellicht nog wat meer?

David Byrne stond onlangs nog in ZiggoDome.
op YT staan clips en ik het spijt dat ik niet gegaan ben, staat nu nog steeds als een huis!

Ben zelf bezig in de biografie van Gary Numan,
zeker vermakelijk geschreven

Back