vraag over Room 5 Ft. Oliver Cheatham

was even verschieten toen deze thread splitste ;-)

ik vraag me wel af hoe dergelijke samples gedaan worden zoals deze
van room5 en anderen van daft punk.

ben al zo ver mee dat je "de ultieme disco loop" moet vinden en er daarna een
kudde filters op loslaten...

iets wat ook in dit geval gebeurd is vermoed ik...

Origineel geplaatst door cloudman
was even verschieten toen deze thread splitste ;-)

ik vraag me wel af hoe dergelijke samples gedaan worden zoals deze
van room5 en anderen van daft punk.

ben al zo ver mee dat je "de ultieme disco loop" moet vinden en er daarna een
kudde filters op loslaten...

iets wat ook in dit geval gebeurd is vermoed ik...

iets naar boven scrollen:)

Het is een oud 80's nummer van cheatham zelf.
Is al eerder geremixed (quote uit de BG Magazine)
Dus inderdaad een oude sample die door de blender is gehaald.
Ik geloof dat er ook een site is die laat zien waar daftpunk alle samples vandaan heeft gehaald.
Anyway, truckje dat ik geleerd heb. Groove / Bassline, reverse, daarna echo/reverb??, daarna weer reverse.
En dat 100 miljoen keer proberen totdat je de juiste sound gevonden hebt.
Dat is het truckje dat Thomas Bangalter nu veel in zijn tracks gebruikt

@Milan:
waah, cool, mercie voor de tips (KWIJL BIGTIME) :D
die site heb ik al ooit eens gevonden.
die truck kende ik min of meer, maar wist niet dat je dat zo een aantal keer
moest doen om tot "the sound" te komen ;-) moest daar meer mee geexperimenteerd
hebben.
een paar dingen van bangalter ken ik dus wel, ook een paar trukjes denk ik, maar
toch, dit helpt. a lot!!
thx :)
(hij maakt ook veel andere dingen geloof ik waarbij dat niet aan te pas komt)

@Shivah: neen hoor, deze thread is ook afgesplitst naar één over daft punk, kijk maar hier een eindje boven.

anyway, diet truk die milan omschreef zou wel eens heel goe mogelijk ook hier kunnen
gehanteerd zijn he...

greetz

ff offtopic, maar wist je dat Junior Jack ook achter deze plaat schuil gaat? hij heeft dus in 2003 eerst met geloof ik E Samba op nummer 1 in Uk gestaan en daarna met Room 5 - Make Luv, goed werk toch? hoop dat arv niet te pissig wordt dat iik offtopic ga, gezien de eerdere wat aangebrande reactie 8o)

Ik denk dat Arv er al een maand of 9 niks meer om geeft wat er met de draad gebeurt...

wat een kick ;).

een beetje bitcrushen kan geen kwaad, ik gebruik het veel om individuele drums meer punch te geven en ze wat 'vierkanter' te maken.
ook kan het over een discoloop oid zeer plezierig klinken als het GOED gedaan wordt.

bij die room 5 vind ik het een beetje mislukt (niet als hit, maar qua klank), te kil en te digitaal.
als je naar de bangalter dingen luistert klinkt dat toch iets romiger ofzo terwijl het wel flink crushed!

idd. bij Room 5 vind ik het gewoon ronduit irritant klinken :D

Maar goed, ik heb inderdaad inmiddels ook het nut van dit gebeuren ontdekt. Ik kan me erg vinden in gebitcrushte hihats en snares. Maar dan wel subtiel (beetje 12 bit gevoel). Een beetje "bij gebrek aan SP12" idee

Met dat 2e nummer van Room 5 doen ze het ook, ik denk echt dat het de bedoeling is geweest.
Dat intro van 'Music & You' klinkt ook al zo rauw. Ook in de hiphopscene gebruiken ze deze techniek.
Op sommige cd's van Tupac hoor je het ook, maar daar vind ik het op een of andere manier amateuristisch overkomen.
Het klinkt net zoals een gesampled geluid uit een MSX.

Wat ze ook wel vaak doen is een soort van filter gebruiken waardoor het lijkt op het geluid wat je uit zo'n oud transistorradiootje krijgt. (In Cool Edit zit bijvoorbeeld zo'n filter).

waaw, deze thread leeft nog :)

nog eens alles herlezen... nu vraag ik me alleen nog af, zoals voordien ook:
wat is een bitcrusher, en bestaan er vsti versies? :D

room5, de tweede track ken ik nog nie, al hoorde ik er wel al over, alsook dat hun cd
binnenkort zou uitkomen.

lang leve stardust he... ik vind dat dat experiment iets langer had mogen duren ;{

greetz

cloudy

Origineel geplaatst door cloudman
waaw, deze thread leeft nog :)

nog eens alles herlezen... nu vraag ik me alleen nog af, zoals voordien ook:
wat is een bitcrusher, en bestaan er vsti versies? :D

room5, de tweede track ken ik nog nie, al hoorde ik er wel al over, alsook dat hun cd
binnenkort zou uitkomen.

lang leve stardust he... ik vind dat dat experiment iets langer had mogen duren ;{

greetz

cloudy

Als ik het goed heb is er een free plug in van Steinberg, bitcrusher heet ie gewoon geloof ik.. Kan ook niet gratis zijn, dat moet je zelf maar ff checken maar volgens mij is hij samen met de Virtual Bass Plug in gratis, http://www.steinberg.net. Voor zover ik het kan uitleggen is bitcrushen een kartel randje geven aan je sound zeg maar, dat het er wat vierkanter uit komt, de bit diepte kan je instellen en vervolgens ook nog hoeveel je wil crushen technische kant weet ik geen kont van, maar het is een leuk speeltje.

Bij dobre hoor ik het veel trug op de clap in de jark prongo producties? correct? :L mijn ervaringen ermee, gebruik het met mate, ik heb eens voor de gein wat snares hihats en claps in het zelfde nummer gecrushed en hij kwam nou niet bepaald lekker uit de mix :). Mits goed gebruikt kan het een wat apart randje aan je nummer geven.

En ja Stardust Ruleeeeeeeeez !

Grtz Mike

Attachments

• stardust.jpg
    stardust.jpg
    15,4 KB · Bekeken: 110
idd gebruikt dobre een bitcrusher, ik heb me laten vertellen de waldorf D-pole.
vooral in fuck tha 80;s is dat heel goed te horen.

ik zelf gebruik hem ook om net ff een smerigrandje toe te voegen.
wat ook leuk is, is om van die tin can geluiden erin te stoppen, cowbells waddevva.

klinken ze ineens heel electrisch en oldschool.:geslaagd:

wat naar mijn gevoel veelal betracht wordt in dergelijke tracks zoals deze van het topic,
alsook stardust en "turn around" van (ben de naam even kwijt)
is een "so seventies and eighties-feeling" in de plaat steken, terwijl het overduidelijk een
nineties-2000 track is... dergelijke effecten helpen (vreemd genoeg?) soms wel...
ook daft punk deed dit soms vrij succesvol naar mijn gevoel.

of zoals er ooit in een artikel stond over daft punk: "future-retro" :D

anywayz, thx voor de uitleg over het bitcrushen! kweet nu toch iets meer. kga er ook eens grondig naar op zoek
op het net!!

greetz

cloudy

Origineel geplaatst door MULDER MAN
idd gebruikt dobre een bitcrusher, ik heb me laten vertellen de waldorf D-pole.
vooral in fuck tha 80;s is dat heel goed te horen.

ik zelf gebruik hem ook om net ff een smerigrandje toe te voegen.
wat ook leuk is, is om van die tin can geluiden erin te stoppen, cowbells waddevva.

klinken ze ineens heel electrisch en oldschool.:geslaagd:

wat is dat een d-pole? :confused:

nee, we gebruiken gewoon de standaard bitcrusher in logic...

meestal neem ik iets op in logic, dan: eq, compressie, subtiele bitcrush, nog een keer eq, nog een keer subtiele bitcrush, dan recycle ik het zwikkie en stuur ik het naar de emu e6400...hierin filter of ik pitch ik nog wat om 'm dat vervolgens weer via een group door een drawmer compressor te sturen.

zo crushed ie, maar blijft ie ook warm...ofzo :koffie:

je kunt trouwens ook crushen met de autofilter in logic...gewoon je lfo op het filter heel snel zetten. :eureka:

soort van filter module anex bitcrusher.
van waldorf is dat ding.

ik hoorde van luke dat jullie die gebruikten...
en nu ik hemzelf ook gebruik dacht ik het zker te weten ;{

ik hou het dan toch bij de dpole. ik heb niet eens logic :)

Er zijn talloze plugins die het kunnen. Trasher is er zo een waarmee je iets echt helemaal kunt vergallen.. Die plugin ziet eruit als een commodore 64.

RV

Origineel geplaatst door Arv
Er zijn talloze plugins die het kunnen. Trasher is er zo een waarmee je iets echt helemaal kunt vergallen.. Die plugin ziet eruit als een commodore 64.

RV

haha, schitterend :) de zin voor verwijzing van die mensen... schitterend :)

anyways, kga da eens opzoeken en eens zelf gaan proberen

greetz

cloudy

psies bitcrushen kan je ook zelf doen met allemaal kunstgrepen,
om iets ranzig te maken kan je dingen ook samplen. heel erg downpitchen.
weer samplen, en dan oppitchen tot de oude snelheid.

ranzig als warme mayonaise.

Back