Hoe maak ik dit geluid?

Robert1970

Ouwe zot!
Hallo allen,

Bij het nummer Relax van Frankie Goes To Hollywood is (vooral bij de instrumentale versie) aan het begin een fijne synth te horen (ongeveer 10 seconden lang). Is dat een Korg?
In mijn XP30 zit ook zoiets (Orbit pad) maar klinkt lang niet zoals die bij Frankie.
Dat geluidje zou ik graag nabouwen in de NordLead 3.
Weet iemand hoe ik de knopjes moet zetten om dit geluid te krijgen?

Ik ben mij er zeer van bewust dat hier een akkoord is te horen, maar als ik het geluidje heb nagebouwd, moet dit ook zo klinken.

Wellicht dat iemand dit geluid herkend en er een WAV van wil maken, zodat ik die e.v.t. ook mij de XA kan zetten al sample.

Alvast mijn dank.

Attachments

• FGTH.mp3
    391,3 KB · Bekeken: 111
Dank voor je linkje naar het draadje.
De geluiden die daar te horen zijn zijn het niet. Veel van de geluiden zouden uit mijn XP30 gekomen kunnen zijn. Het is een warm en zwoel geluidje, maar het even anders dan mijn XP30 heeft.
Volgens mij is het een zaagtand of blokgolf die zwaar gefilterd is met daarover heen een chorus.

Idd, Synclavier. Je zou het kunnen nadoen met een gefilterde Mellotron-sample, gestapeld met een 1 oktaaf hogere sinus-pad. En dan flink veel galm en chorus.

Dank je wel Mark en TFHats voor jullie tips.
Ik ga hiermee aan de slag.

Dank je wel Bass.
Een flinke lap tekst die ik maar even heb uitgeprint.
Voor zover ik het al heb doorgelezen gaat het ook veel over de Synclavier en de Fairlight CMI.

Het geluidje dat ik zoek is wel complex om even na te bouwen. Meerdere pogingen heb ik al gewaagd maar zonder succes.

het geluid komt uit een fairlight, en is ondanks dat het simpel klinkt toch best lastig om na te maken op een gewone synth.

dit komt door de nogal complexe harmonische inhoud van het geluid.
je kan om het op een nord na te maken het beste uitgaan van een orgelgeluid, en pas op het einde filteren, bijna geen resonance, en alleen keyboardtracking aanzetten..

:mega:

Ik heb in U-He Zebra een paar patches uit de Hybrids set van Michael Kastrup die hier vrij veel op lijken. Misschien met wat tweak werk is er iets nog mooiers van te maken.

Patches:

Pad Other - PAD Fantasia NEW
Pad Other - STR PWM FC
Pad Soft - PAD NW General Soft
Pad Soft - STR Standard PWM
Pad Soft - String PWM Two (deze lijkt het meest)

Mooi is ie zeker, alleen te 'scherp'. Het voorbeeld die ik postte is meer een sinus met een scherp kantje (zo lijkt het). Maar ondertussen heb ik ook niet stil gezeten en ben tot de ontdekking gekomen dat de SilkyWay op de XP30 en XV2020 wel akelig dicht in de buurt komen.
Deze patch is zo uit de XP30 gekomen.

Maar wat J. Baars gisteren al schreef, klopt het dat het uit de Fairlight komt. Het artikel waarvan Bass de link poste heeft het eigenlijk alleen maar over de Fairlight en de Linn 2 en voor de 'explosie' geluiden werd de Jupiter gebruikt.
Ik ben er dus wel uit. Een Fairlight kopen :D

Attachments

• SilkyWay XP30.mp3
    417,6 KB · Bekeken: 120
Ik ben er dus wel uit. Een Fairlight kopen :D

De tip die ik noemde werkt op bijna elke rompler. Als er geen Mellotron-strings aanwezig zijn, zou een andere vage strings-sound ook wel werken. Het gaat vooral om het random-effect van de sample. Die klank filter je dicht (cut-off tussen de 10 - 30) en de sinus-pad maakt dan het hoofddeel van de klank. Heb je geen sinus-pad, dan kun je een synthpad (sawtooth) pakken met de cut-off op pakweg 10 en de resonantie vrij ver open.

Volgens mij is het: G - B - E.

Edit: En nu een voorbeeldje uit mijn NordLead 3.
De sinus heb ik als uitgangspunt gebruikt en heb er wat scherpere randjes aan gemaakt en een lichte modulatie.

Attachments

• FGTH_NL3.mp3
    224,4 KB · Bekeken: 109
Laatst gewijzigd:
Klinkt al beter, Robert. Nu alleen nog wat meer body (rommelige strings-sample met de cut-off vrijwel dicht). De VA's hebben natuurlijk geen samples, maar hoe krijg je het rommelige 8-bit sample-geluid dan wel?
Het chorus-effect van de NL3 werkt wel goed voor dat doel. Misschien de pad onder de sinus iets harder/zwaarder zetten?

Ik heb ook even de LPF naar een 24dB filter geswitcht, envelope minder aanwezig gemaakt, amplifier release wat langer gemaakt en een HPF eroverheen gezet om het laag er wat uit te filteren.
Ik werk overigens vanuit een square wave met flinke waveform-modulatie op OSC 1 en een zaagtand op OSC2, en nog wat pitch-effectjes op de LFO's.
EDIT: morgen maak ik nog een ander sampeltje: ik heb de hoogste noot wat zacht aangeslagen waardoor deze niet heel goed hoorbaar is en ik heb de equalizer nog wat bijgesteld.

Attachments

• tets.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 116
Laatst gewijzigd:
Klinkt al beter, Robert. Nu alleen nog wat meer body (rommelige strings-sample met de cut-off vrijwel dicht). De VA's hebben natuurlijk geen samples, maar hoe krijg je het rommelige 8-bit sample-geluid dan wel?
Het chorus-effect van de NL3 werkt wel goed voor dat doel. Misschien de pad onder de sinus iets harder/zwaarder zetten?

Mark, dank voor het compliment.
Alleen moet ik even uitzoeken hoe ik er meer body in ga krijgen :?
Wordt vervolgd!

Back