Rhodes Mark I aansluiten op mijn Mixer

DaShad0w

Ouwe rot
Hallo,

Ik ga zondag een Rhodes Mark i kopen en ik zou deze graag op Mackie 1402-VLZ Pro (Deze is phantom powered) aan willen sluiten.

Wat heb ik precies nodig om dit te kunnen?

Ik lees op het internet verschillende verhalen, sommige mensen zeggen dat ik een Di Box nodig heb, bijvoorbeeld deze: http://www.bax-shop.nl/di-box/bss-ar-133-premium-di-box-met-fantoomvoeding/product-details.html , maar een ander zegt weer dat deze passief moet zijn.

Sommige mensen hebben het weer over een pre-amp zoals deze:
http://www.bax-shop.nl/instrument-v...rversterker/product-details.html#!prettyPhoto

Graag zou ik alvast de spullen in huis hebben zodat ik zondag meteen lekker kan spelen :)

Alvast bedankt.

mvg Ronald Kuijten

Je hebt inderdaad een DI of een pre-amp nodig als je een rhodes wilt aansluiten op een mixer (vergelijk het signaal van een Rhodes met een elektrische gitaar, beiden hebben voorversterking nodig).

DI: volgens mij kun je het beste een actieve DI gebruiken; vereist wel fantoomvoeding (+48V) vanaf je mengpaneel of een batterij/voeding in de DI. Een Behringer DI-100 zou denk ik al wel kunnen voldoen om mee te beginnen.

Pre-amp: ik heb zelf ook lange tijd een Presonus Tube-Pre gebruikt voor mijn rhodes mkII, werkt prima! De Tube-Pre is overigens meer een soort van combi tussen een DI en een buizen pre-amp waarbij je de tube drive kunt toevoegen voor een mooi rauw randje aan het geluid. Leuk voor bij een rhodes! Goeie prijs/prestatie verhouding, kan ik je van harte aanbevelen om mee te beginnen.

Bedankt voor je advies!

Ik denk dat ik dan voor de pre-amp ga :)

Dan heb ik nog 1 vraagje, met wat voor kabels moet ik de pre-amp dan aansluiten? van de rhodes naar de pre-amp en van de pre-amp naar mijn mixer (xlr?)

[edit] ik zie nu op het plaatje van de pre-amp dat een intrument als input een normale (1/4) kabel is, ik neem aan dat de output dan ook een normale kabel (1/4) is naar de mixer, klopt dit?

Alvast bedankt.

mvg Ronald

Laatst gewijzigd:
Rhodes > preamp of DI: standaard 1/4 jack-jack instrument kabel. Niet de meest goedkope dunne kabel nemen, maar het hoeft ook geen dure high-end te zijn. Tip: een 90 graden connector kan handig zijn voor bij de rhodes, dan steekt de kabel niet over het toetsenbord heen.

Pre-amp > mixer: jack-jack kabel; ik zou een gebalanceerde versie nemen (herkenbaar aan de "stereo connector") voor een beter signaal tussen pre-amp en mixer. Werkt overigens alleen als zowel output en input gebalanceerd zijn (is bij TubePre en Mackie allebei het geval).

Als je een actieve DI gebruikt gevoed via fantoom dan heb je een XLR kabel kabel nodig tussen DI en mixer.

Veel plezier en succes!

Je kan een Rhodes Mk1 ook zonder preamp direct op je Mackie 1402vlz aansluiten.
De 1402 VLZ heeft preamps aan boord.
Prik de Rhodes wel in de microfooningang want je heb behoorlijk wat gain nodig omdat de output van een Rhodes erg laag is.

Wat Dr. RiPsaw typt is eigenlijk een betere oplossing.
Maar voor als je zonder extra onkosten meteen wil beginnen werkt het ook op de manier die ik hierboven beschrijf.

Klopt idd wat MatthewLeBlom aangeeft, het kan ook zonder, je kunt dus hoe dan ook beginnen met spelen. Ik denk dat het de moeite waard is voor je geluid om er een DI of preamp met een instrument input voor te zetten.

Een DI-box doet geen versterking hoor! Die ontkoppelt alleen maar (actief of passief). Voor studiotoepassingen lijkt me een DI box voor een Rhodes overbodig. Een beetje mixer kan het lage signaal prima versterken. Er komt nog altijd meer signaal uit dan uit een gitaar.

Een DI box doet niet (altijd) aan versterking (als je een ectieve hebt kan er een ampje in zitten.
Een DI box ontkoppelt en maakt van een ongebalanceerd signaal een gebalanceerd signaal.
Dit is in kleine studio's inderdaad meestal zinloos.

Maar wat een DI ook doet is impedantie aanpassen.
Een Rhodes heeft een lage output met een hoge impedantie.
Een Mackie microroon input is gemaakt voor een lage impedantie.
Met een DI zou je wat klank verbetering kunnen bereiken doordat de hoge impedantie van de Rhodes naar omlaag wordt gebracht.

Dan komen we uiteindelijk weer uit bij Dr. RiPsaw zijn verhaal: als je dan toch bezig bent, koop dan meteen een mooie preamp die je Rhodes signaal naar line level brengt.
Dat kan optimaal zijn.

Maar:
Dit is wel een kwestie van smaak.
Ik ben zelf gek op Rhodes door een gitaaramp. (de Fender Twin Reverb is een klassieker).
Ik gebruik de Rhodes altijd op deze manier. Dan zet ik een mooie microfoon voor de amp en dat neem ik op.
Een lange tijd geleden had ik een paar opnames gemaakt van Rhodes door verschillende amps.
Ik had er ook een opname van de Rhodes direct in een TL Audio C1 compressor/preamp gedaan.
Sommige mensen vonden dit het mooist.
Ik vind van niet :D

hier is de thread waarin de opnames nog te luisteren zijn: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=58785

Ik heb al een Presonus Tube-Pre besteld, mooi om mee te beginnen :)

Ja, ik had al gelezen (en gehoord) dat de Fender Twin Reverb echt mooi is.
Ik had ook al je opnames beluisterd, er zit wel duidelijk verschil tussen de amps.

Je kan een Rhodes Mk1 ook zonder preamp direct op je Mackie 1402vlz aansluiten.
De 1402 VLZ heeft preamps aan boord.
Prik de Rhodes wel in de microfooningang want je heb behoorlijk wat gain nodig omdat de output van een Rhodes erg laag is.

Wat Dr. RiPsaw typt is eigenlijk een betere oplossing.
Maar voor als je zonder extra onkosten meteen wil beginnen werkt het ook op de manier die ik hierboven beschrijf.

zoiets d8 ik ook ..daar zijn die mic pre ampies eindelijk ergens goed voor ..een keertje;-]

daarna een nadenken obver een leuke pre amp...:engel:
bv https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=138271

smeuiguh rocktron GAINiac;-]
:engel:

Srry dat ik dit topic omhoog kick, maar ik had geen goesting om een heel nieuw topic te openen omtrent deze hoogstwaarschijnlijk simpele vraag. Ik ben ook van plan een Mackie 1402vlz3 te kopen. Nu was mijn vraag of het mogelijk is deze met mijn Propellerhead Balance geluidskaart te verbinden. Indien ja, gaat het kwaliteit van mijn geluid dan niet verloren? Is het dan mogelijk om met deze mixer de mixer in mijn daw te besturen? En kan ik meerdere instrumenten tegelijkertijd via mijn daw opnemen?

mvg,

Gijs

hoi Gijs, je vraag heeft niet zoveel met de originele vraag van doen, dus gewoon een nieuwe topic openen. Een analoge mixer is om meerdere analoge signalen tot 1 nieuw signaal te mixen. Compleet onafhankelijk van de computer en alles wat zich daarin afspeelt. Je kunt de mixer in je DAW besturen met een "controller" met faders, zoals bv die van Behringer. Die hebben niks met geluid te doen, besturen alleen maar je computer.

voor de originele vraag: een DI is genoeg (ik gebruik een behringer DI100) en versterkt het signaal niet. De mengpaneel-preamp doet dat wel (en goed ook, vooral een mackie).

Ik neem mijn Rhodes altijd compleet clean op, vroeger door MackieVLZ-pro en dan eventueel effecten in cubase (amp-simulatie), tegenwoordig direct in mijn interface.

belangrijk> laat je rhodes officieel servicen, kost ongeveer 250eu, en maakt de sound geweldig veel beter. Ik had me alle versterker en eq en en en zoekerij kompleet kunnen besparen. Het maakt echt een wereld van verschil! Rob COops of EP-service, en (mijn held) Jens Luepke in Duitsland (bij hannover)

Koop een Leslie!

Back