[Radikal] Spectralis

Kan het voorbeeld wat je noemt niet luisteren, ik heb niets origineels ermeer in staan:)

Maar het programmeren van het filter voor de drums en de dsp synths is makkelijk....gewoon filter knop induwen en assignen aan velocity....

En voor de hybrid monosynth is het erg tof om de OSC los te triggeren mbv de Groups.....dan de filters wel door elkaar heen sturen en de pitches met elkaar laten moduleren:okdan:

Zodra ik tijd vind dump ik hier wel mijn samplekits, bestaan uit veel drums en geluiden uit mijn modulair. Elke sample bestaat uit meerdere versies, zodat je in de sequencerlines mbv toonhoogtes verschillende snares/kicks/hats kan sequencen.

grtzzz Bruce

Heb 'm nu 3 weekjes ofzoiets, overgenomen van Nomore.

In het begin wat moeite met de plek waar een bepaalde functie zich begint, maar als je het eenmaal weet is het ook wel weer logisch.
Het geluid vind ik behoorlijk goed, en de mogelijkheden, wel, ik heb pas een klein deel gezien denk ik; vooral verdiept in het sequencen en het sample gedeelte.

De monosynth, filterbank en DSP synths zijn nog ongeveer onaangeroerd geweest, dus er valt nog een heule hoop leuks te ontdekken :okdan:

Dit is m'n eerste opname van een pattern met wat in/uit faden van geluiden enzo waardoor het op een trackje lijkt.
Gebruikt: een dotcom modular'tje, eigen samples van platen en van de dotcom, 2 fx bakken en een mixer. Gewoon op de standaard input van m'n iMac opgenomen.
Valt onder ambient/leftfield downtempo!
http://www.ser1.nl/dob/floc2.mp3

Ik heb hem nu een paar uurtjes en ben benieuwd hoe lang deze blijft :)

Morgen eerst maar een smart media kaartje halen om de fabrieksinstellingen terug te zetten. Dit kan niet anders toch of zou iemand voor mij de losse bestanden in een zip-file willen stoppen en doormailen/posten?

Ik heb hem trouwens onlangs verkocht aan iemand die hem ooit had maar weer terug wilde. Vind gewoon puur analoog/modulair mooier werk. Dus daar gaat het geld naartoe.

Vond ook wel de bediening tegenvallen, om eens een minpuntje te noemen. Had nooit echt het gevoel de meester over de Spectralis te zijn, zoals je in het begin van je rijlessen je voelt in de verhouding met je auto. De manual vond ik ook niet echt best. Hij is erg op een enthousiaste toon geschreven, dat is wel prettig, maar een goeie uitleg en gestructureerde opbouw van het document, daar ontbrak het vaak aan.

Qua sound vind ik deze machine nog steeds ontzettend sterk, en de sequencer is de bom. In een toekomstige update staat ook gepland om de ene sequencerlijn met de andere te kunnen moduleren. Kom daar maar eens om! De bak leent zich goed voor experimenteerwerk. Maar heeft dus een redelijk stijle leercurve... en dat het opnemen van knopbewegingen er in de huigige firmware nog niet in zit vond ik onvergefelijk, zeker na het zien van een hoop youtube filmpjes van de Electron manier.... waarin live tweaken aan de basis staat.

Hier mijn eerste bevindingen van de spectralis.

Ik heb er nu voor het eerst een paar uurtjes achter gezeten en ik ben tot dusver wel erg onder de indruk. De sequencer is echt super relaxed en geeft je veel controle terwijl je live aan het tweaken bent. Ik heb daarbij nog niet de handleiding goed bestudeerd dus het lijkt mij dat het alleen maar beter wordt :) Daarnaast ook nog even met de filterbank en analog synth gespeeld en dat klinkt toch wel erg lekker allemaal. Ik hoop dat ik komende maand meer tijd heb om de handleiding grondig door te nemen. Ik had wel al gezien dat het een soort workshop handleiding is en niet volledig wat ik wel jammer vind.

Ik heb in ieder geval nog geen spijt dat ik mijn 777 heb weggedaan. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik had wel al gezien dat het een soort workshop handleiding is en niet .
Zo waren de quasimidi handleidingen ook geschreven, beetje amateuristisch vond ik. De manual van de raven bijv. was als een soort cursus geschreven, studiotag 1: der sequencer... etc.

Tegen de tijd dat ik de handleiding heb doorgewerkt zal mijn account op het forum wel geactiveerd zijn neem ik aan :)

Misschien te veel functionaliteit in 1 apparaat met alleen een 2 regel LCD display. Het is wel zo dat ze 2e hands niet zo duur meer zijn.

Is die OS nou nog niet rond van die Spectralis??

En toch wel een hoop mensen hebben hem doorverkocht zeg vanwege de bediening :confused:

Ik heb de mijne zeker niet doorverkocht wegens de bediening. Je weet dat hardware een veel beperktere interface heeft t.o.v. software maar dat kan ook weer voordelen hebben.

Ik heb gewoon een goede midi sync nodig en dat had de unit destijds niet. Momenteel zijn er grote stappen gemaakt met het OS en is echt een grotendeels af inclusief functionaliteit die van tevoren niet was aangekondigd.

Ik sluit kwa sound, mogelijkheden en fun zeker niet uit dat ik nog eens een Spectralis II koop.

Misschien moet ie een modulaire spectralis gaan bouwen, alle onderdelen van een spectralis opgedeeld in verschillende units.

De MkII zal overigens dezelfde functionaliteiten als de MkI hebben alleen meer sample geheugen. Voor wat betreft het huidige OS (v1.03O) ben ik wel tevreden, ik heb er amper op hoeven wachten ook. Ik mis nog wel synced LFO's, MIDI-mute en realtime knob recording. Voor de rest :okdan:

Als het goed is zou deze maand weer een nieuwe OS versie gereleased worden dus ik ben benieuwd...

Edit: en niet te vergeten een reference manual!

Nog geen synced LFO's? Dat is toch zo'n beetje standaard nietwaar?

Dat lijkt mij ook. Je kan er denk ik wel omheen werken met de sequencerlines maar dat is minder gebruikersvriendelijk als het gebruik van een lfo.

Ik heb de handleiding nu bijna doorgewerkt en ik moet zeggen dat hij mijn verwachtingen overstijgt. Ik raak hier denk ik niet snel op uitgekeken.

oi, paar vraagjes van een spectralis-geinteresseerde:

- hoe zit het tegenwoordig met het OS?
- de spectralis 2 is aangekondigd. naar eigen zeggen van joerg schaeffer is het enige verschil met de originele andere knoppen, nieuwe USB interface en nieuwe geheugenkaart interface. verantwoordt dit de meerprijs van een nieuwe 2 ten opzichte van een tweedehandse 1? zijn er toch nog andere specs die veranderd zijn?
- andere weetjes of zaken om rekening mee te houden?

Huidige OS is 1.03O. Hierin werkt MIDI sync out gelukkig naar behoren. V1.5 zou deze week toch wel moeten komen. Nieuwe functies zijn hier beschreven.

Ik vind de aanschaf van een nieuwe synth sowieso de meerprijs niet verantwoorden. Ik heb namelijk nog nooit problemen gehad met tweedehands. Als je een paar maanden wacht zal de spectralis I denk ik voor minder dan 1000 euro te vinden zijn. De upgrade voor Spectralis I gebruikers is 500 euro wat ik wel veel vind voor alleen extra geheugen. Mocht je dit willen doen dan zou misschien de aanschaf van een nieuwe spectralis II weer wel de meerprijs verantwoorden. Functioneel zouden de I en II identiek moeten zijn aangezien ze beide op OS 1.5 zullen draaien. Ik vraag mij echter af of de cross-platform ontwikkeling gecontinueerd zal worden.

Waar je verder rekening mee moet houden is dat ie zeer uigebreid is en als je de diepte in wil gaan, je kan verdrinken :)

tanx. hoeveel gehuegen heeft de 1? kan ik nergens terugvinden.

ik ben t zelf ook gewend 2e hands te kopen hoor. maar als er ergens een nieuwere versie van is wil ik die meestal ;)

> Waar je verder rekening mee moet houden is dat ie zeer uigebreid is en als je de diepte in wil gaan, je kan verdrinken

ik kan t wel aan. ben n toegewijd machinedrum en monomachine gebruiker! ik zit naar de spectralis te lonken om die er in mn live setup aan toe te voegen.

Back