welke electribe?

D'fainher

Ingeburgerd
Hallo,

Ik wil graag wat advies over welke electribe aan te schaffen. Ik heb een tijd terug een ESX-1SD sampler gekocht, maar ik wil graag uitbreiden met een (tweedehands) Synthesizer/Production Station. Er staan er een aantal hier op de marktplaats te koop, maar weet dus niet welke de beste keus is. Iemand tips?

Als de S hebt dan heb je het drumsgedeelte al gedekt lijkt me (de R is leuk hoor daar niet van). Ik zou niet voor EA-1 gaan, te beperkt, voor bijna hetzelfde geld heb je veel leukere synth alternatieven zoals bijv. de Alesis Micron of de Yamaha DX200 AN200 bakjes. Deze hebben ook sequencers aan boord en zijn veel breder dan de EA-1. RMX1 zou ook nog een optie zijn.

korg-emx1.jpeg

Aangezien je al bekend bent met de esx is een emx een makkelijke instapper.
Alle kleinere modellen zou ik overslaan, die zijn flink beperkter qua klank. Ik heb ze allemaal gehad.
EMX is als het ware 5 synths in één, en dan ook nog een berg drumsamples erin en dezelfde sequencer als de esx.

@nomore
dus helemaal geen (oud model) electribe?

@niel
als ik geld teveel had stond die EMX al thuis waarschijnlijk, maar omdat ik net die ESX gekocht heb wilde ik wat geld besparen op een tweedehandse EA/ER. Ik wil gewoon zelfs wat kicks en 'melodieën' kunnen maken.

@nomore
dus helemaal geen (oud model) electribe?

@niel
als ik geld teveel had stond die EMX al thuis waarschijnlijk, maar omdat ik net die ESX gekocht heb wilde ik wat geld besparen op een tweedehandse EA/ER. Ik wil gewoon zelfs wat kicks en 'melodieën' kunnen maken.

Nou, helemaal geen, ik zou ook voor de EMX gaan maar ik had al zo'n vermoeden dat dat boven je budget is. Dus als je dan gaat kijken wat je voor ca 150euro oid kan krijgen dan kom je dus uit op hetgeen wat ik al voorstelde.

De Alesis Micron heeft ook een behoorlijke drumkit aan boord, lekkere arpeggiator en brede sounds (van leads tot bassen en pads). Andere drums kun je dan blijven doen met de electribe S.

Micron is alleen een biatch om te programeren, van horen zeggen, alles via midi toch ?

Aangezien hij voor een ESX koos (knoppen) denk ik niet dat dit zijn bedoeling is.
Anders had ie beter een mpc 500 kunnen halen voor dat geld.

Micron is alleen een biatch om te programeren, van horen zeggen, alles via midi toch ?

Aangezien hij voor een ESX koos (knoppen) denk ik niet dat dit zijn bedoeling is.
Anders had ie beter een mpc 500 kunnen halen voor dat geld.

ehh ja. wel uitgebreid te editten maar daar moet je wel de menus voor in (yuk), of met een software editor gaat het natuurlijk wel een stuk beter.

Maar als je out-of-the-box lekkere geluiden zoekt die breed inzetbaar zijn dan zou ik hem wel aanraden. Zeker voor de prijzen waarvoor ze weggaan (want vergeet niet, het is gewoon een Ion + fx in een kleinere verpakking).

Komt dan weer de belangrijke vraag langs: wat wil je ermee? meer drums, meer synths, andere geluiden, etc etc.?
Wil je een Electribe met drums --> ER1 (leuk ding ook, maar geen melodien).
Wil je iets meer --> EMX (best voor 250-300 te vinden). Zijn oudere broertje EM1 is ook best leuk, maar is vrij zeldzaam en daardoor vaak relatief duur in vergelijking met de betere EMX.
Wil je wat analoogachtige drums: hang een Novation Drumstation achter je ESX (wellicht wel probleem met aantal parts).
Wil je een TB303 achtig iets: hang een MAM MB33 achter een Electribe (kan ook de EM1 zijn).
Keuze zat!
Maar als je graag net de ESX werkt dan is doorsparen (en goed zoeken naar een voordelige) EMX aan te raden.

(heb de meeste inmiddels gehad en zijn idd leuke bakken, maar laat idd de EA1 links liggen, vond ik niet veel soeps qua klank).

Wat ik misschien ook even had moeten vermelden is het feit dat ik een absolute beginner ben. Bij de electribe spreekt me de step sequencer erg aan, dus een tweede (synth) electribe is het meest voor de hand liggend. Ik heb namelijk ook wel het idee dat de electribe's wel goede en uitgebreide hardware is prijstechnisch gezien.

@nomore
Gezien het feit dat ik dus een beginner ben vind ik het een beetje overdreven om dan meteen voor bijna 500 euro een tweede electribe te kopen. Eerst maar eens die ESX onder de knie krijgen ;)
Ik heb bewust de ESX boven de EMX gekozen in eerste instantie, want als beginner lijkt het me toch wel handig om gebruik te kunnen maken van samples t.o.v. elk geluidje zelf maken. Maar ik loop nu wel een beetje tegen het feit aan dat ik niet echt een lekkere (tekno/hardcore) kickdrum kan maken. En een synth(s) is toch ook wel welkom... Want om nu kant en klare kickdrums te gaan sampelen vind ik ook niet echt tof. Maar als het niet anders is, dan moet dat toch maar voorlopig :)

@niel
Waarom een MPC 500? Persoonlijke voorkeur of iets anders? En idd wat je zegt... de knoppen. Daar had ik juist zo'n hekel aan met muziek software op de computer. Knopjes draaien met een muis is echt waardeloos vind ik.

@poly-peter
Kickdrums maken dus en melodieën. Novation Drumstation kwam een maat van me ook al mee aan zetten, wellicht iets voor de toekomst. Had al begrepen dat dat het dichtst bij een 909 en 808 komt, maar dan voor een redelijk prijs :) En een 303 zeker voor in de toekomst! Alleen wil ik in eerste instantie wat meer diversiteit om te leren zeg maar en daarom leek een synth electribe mij wel geschikt. EA1 MKII ook niet aan te raden?

bedankt voor alle tips!

EA dus in ieder geval niet doen. Als je kicks wilt maken dan zou ik toch aanraden dit met VSTs in eerste instantie te doen. En er is helemaal niets mis met samplen (en dan bewerken naar eigenlijk smaak) zolang het voor jezelf is.

Drumstation is leuk als je echt perse de 909/808 klank wil hebben maar persoonlijk vind ik dat tegenwoordig te beperkt. Dan zou ik zelf voor een Jomox Mbase (betaalbaar!) gaan.

Ik moet het toch even opnemen voor de EA1 :D... het is een simpel ding maar met een hele vloeiende sound die ik niet uit de EMX krijg...de EMX is een machtig ding maar qua synthese nog best beperkt (alhoewel op papier vele malen beter dan de EA1), het beste van de EMX zijn de drums die super krachtig klinken op een P.A...het is ook best wel moeilijk om een goeie mix te maken op een EMX als je de synth sounds gebruikt...het klinkt allemaal wat papperig en zomperig maar niet op een goeie manier vind ik.

Je kan de EMX en de EA natuurlijk wel altijd als MIDI sequenser gebruiken...het blijft allemaal monofoon maar je hebt wel een TR606/808 style instant inspirerende sequenser!

Het echt grote probleem met sequensen op de Electribes is dat je de quantizing niet kan uitzetten en dat die geen shuffle/swing heeft per parts...daardoor klinkt alles toch best well blokkig altijd

Als je persé kicks wilt maken zou ik idd vst's gebruiken en die kicks samplen in je esx. Deed ik ook.

Zo'n mbase is wel leuk als basis maar dan mis je nog alle bewerkingen die erachter moeten komen. Vrij prijzig dan. Heb je al een mixer ?

MPC 500 heb ik na de ESX gehad om te testen. Betere geluidskwaliteit, maar geen hands-on knoppen. Meer een pro studio apparaat. ESX is meer een speel/freakding voor lekker klooien met geluid. Na een paar jaar was ik de klank wel behoorlijk beu.

Nog een paar nuttige links:
http://www.skratchdot.com/projects/open-electribe-editor/

wat live foto's met 2 esx'n: http://synthforum.nl/forums/showpost.php?p=901751&postcount=30

Wat samples: http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=142192

Ik vond overigens de synth in de emx behoorlijk uitgebreid. Onder de paar knopjes zit een heleboel. Ook vaak goed klinkende, mogelijkheden. Ook bij mij ging de sound na aantal jaar vervelen, maar heb wel veel lol gehad met electribes (er, ea, esx en emx). Uitbreiding met Drumstation, MAM MB33 oid is dan trouwens altijd nog leuke optie.

Ik vond overigens de synth in de emx behoorlijk uitgebreid. Onder de paar knopjes zit een heleboel. Ook vaak goed klinkende, mogelijkheden. Ook bij mij ging de sound na aantal jaar vervelen, maar heb wel veel lol gehad met electribes (er, ea, esx en emx). Uitbreiding met Drumstation, MAM MB33 oid is dan trouwens altijd nog leuke optie.

Helemaal mee eens, of desnoods kun je de sequencer gebruiken om drumsynths in je DAW aan te sturen.

@niel
bedankt voor de links en samples!
m.b.t. die software... is een sample omzetten naar .esx beter dan sampelen? of wat is precies het doel van die software?

Met de software kun je op je pc alle wav samples omzetten naar esx formaat. Daarmee kun je gemakkelijk goede bestaande samples gebruiken (en dat is makkelijker en vaak ook qua geluidskwaliteit beter dan zelf samplen en ook handig als je geen TR909 hebt om toch die samples te kunnen gebruiken). Software werkt prima en eenvoudig, alleen even opletten in welke volgorde je samples erop zet (scheelt hoop scrollen als je veel gebruikte samples vooraan hebt staan kwam ik achter...).

Hallo,

Ik wil graag wat advies over welke electribe aan te schaffen. Ik heb een tijd terug een ESX-1SD sampler gekocht, maar ik wil graag uitbreiden met een (tweedehands) Synthesizer/Production Station. Er staan er een aantal hier op de marktplaats te koop, maar weet dus niet welke de beste keus is. Iemand tips?

welke schoen maat hebje maatjuh 42
dan die dus electribe 42
;-]
:dubbel:

Back