Virus KB ipv Virus B en midi keyboard

thanks!

Idd nog niet aan toegekomen. Duurde best wel ff voordat ik geluid eruit kreeg. Wat ik ook deed.. ik hoorde maar niks. Uiteindelijk kreeg ik hem werkend in Presonus Studio One. En later ook in Ableton (nog steeds niet helemaal bewust van het exacte probleem)

Vanavond heb ik lekker tijd om te spelen. Moet wel zeggen dat ik meer en meer naar Studio One grijp ipv mijn Ableton. Misschien dat ik op termijn definitief de overstap ga maken. Studio One heeft overigens sowieso geen last van deze bugs.

Virus B is een coole synth, heb er zelf ook een gehad en eigenlijk een van de twee HW synths die ik heb verkocht die ik nog wel eens mis (de andere is de Nord G2 Modular). Zou nog wel eens een TI aan de setup toe willen voegen, jammer dat die krengen zo duur blijven.

Qua presets zijn er best veel packs te krijgen, ook een hoop gratis. Zoek er maar eens op op Google. Zitten leuke tussen.

Vanavond heb ik lekker tijd om te spelen. Moet wel zeggen dat ik meer en meer naar Studio One grijp ipv mijn Ableton. Misschien dat ik op termijn definitief de overstap ga maken. Studio One heeft overigens sowieso geen last van deze bugs.
Met Studio One kan je dan idd probleemloos werken.
Ik heb mezelf nog geen tijd gegund om de demo van Studio One te installeren en te bekijken.
Het ziet er zeker als een mooi pakket uit.

Weet nog (steeds) niet waarmee ik zal gaan werken, Ableton Live (8 of 9), Bitwig of Presonus Studio One.
1 van die 3 zal het worden.

Ik heb mijn (2ehands) aangeschafte APC 40 voor de aanschafprijs inmiddels weer verkocht.
Ableton Live Lite wel gehouden om toch met een Live versie te kunnen experimenteren ook al is hij beperkt.
Die heb ik er dus wel aan overgehouden.

Mede reden van de verkoop van de APC-40 is dat ik clip launches (en meer) ook met mijn iPad kan doen.
En vond het onzeker of ik uiteindelijk wel met Ableton ga werken, en ook maar afwachten hoe Bitwig met de APC overweg kan.

En misschien komen er wel nieuwe andere controllers met lancering van Live 9 of Bitwig.
Voor mij genoeg onzekerheden om hem voor nu maar weg te doen nu ik hem nog voor de aanschafprijs heb kunnen verkopen.
Kan altijd weer een exemplaar terug kopen, worden er doorgaans genoeg aangeboden.
:P

Hoe zit het trouwen met jou en Beta testen van Bitwig..??
Had op je blog een keer gelezen dat je toezegging had gekregen van Bitwig om te mogen Beta testen.
Heb je al de beta mogen ontvangen, of kom je pas in een latere test ronde aan de beurt..??

Ik kan Ableton Live zeker aanbevelen, ik vind het nog steeds de fijnste software sequencer die ik gebruikt heb. Zeker in combinatie met een APC40 of Launchpad. Al moet ik zeggen dat ik nog meer hands-on wil, daarom heb ik een Maschine erbij gekocht, uiteindelijk gaat er toch niets boven pielen op hardware en dan pas naar de computer toe als je wat hebt lopen om het af te werken.

Ik kan Ableton Live zeker aanbevelen...
Dat was ook mijn eerste keus, maar toen kwam Bitwig om de hoek kijken wat ook erg interessant lijkt en wil dat dus afwachten voor ik geld in software investeer.
En natuurlijk Live 9 wat toch een keer gaat komen, zeker met de aankondiging van de directe concurrent Bitwig Studio.

En vind het zeer zuur als ik nu geld investeer in de aanschaf van Ableton Live 8 als blijkt dat over een paar maanden Live 9 uitkomt of aangekondigd wordt.
Ik weet dat je doorgaans in een bepaalde periode recht hebt op een gratis upgrade als je deze vlak daarvoor hebt gekocht.
Maar ga graag op zeker en schaf dan liever direct v9 aan (of Bitwig Studio) :)

Ik volg dus de ontwikkelingen en wil (voor nu) maar één keer software kopen en dan ook direct de goede keus maken.
Heb er ook geen haast mee, kan zonder problemen nog een jaar rekken, mocht het nog zo lang duren.

Ben voorlopig toch bezig om mijn hardware synths en drumbakken goed te doorgronden,
en te zorgen dat ik deze goed beheers en daarmee ook de basis van audio synthese goed kan leren.
Aan mijn Live Lite heb ik dan nu voldoende om toch wat te kunnen recorden.

Alles op z'n tijd, het is voor mij hobby.
:D

Eerst de hardware kunnen dromen, heb ook bewust voor hardware gekozen, lekker tastbaar.
Daarna komt de volgende fase wel, eerst een goede basis(kennis) leggen.
Dan gaat alles daarna ook makkelijker dan alles tegelijk willen
(hardware/software DAW/recording/composities combineren/goed afmixen en mastering).

Het belangrijkste voor mij is lekker met geluid bezig zijn en rustig aan kennis en ervaring opdoen.
Dan zie ik wel wanneer daar op een gegeven moment een goede track(s) uit komt.
Lukt dat niet ook goed, dan heb ik het iig geprobeerd en heb mij dan tussentijds goed geamuseerd.
Heb gelukkig ook genoeg zelfkennis dat ik eigenlijk zeker weet dat dit wel moet gaan lukken.
:P

Live 9 zal vast niet heel lang duren, versie 8 is inmiddels alweer een paar jaar oud. Moet wel zeggen dat ik onder de indruk ben hoe hard Ableton heeft gewerkt om 8 te stroomlijnen en te perfectioneren, ze hadden ook een Microsoft kunnen doen en gewoon ergens halverwege het verbetertraject een nieuwe versie kunnen introduceren, en dat hebben ze niet gedaan. Wat dat betreft absoluut topservice, want ik krijg nu echt al jaren gratis updates.

Live 9 zal vast niet heel lang duren, versie 8 is inmiddels alweer een paar jaar oud. Moet wel zeggen dat ik onder de indruk ben hoe hard Ableton heeft gewerkt om 8 te stroomlijnen en te perfectioneren, ze hadden ook een Microsoft kunnen doen en gewoon ergens halverwege het verbetertraject een nieuwe versie kunnen introduceren, en dat hebben ze niet gedaan. Wat dat betreft absoluut topservice, want ik krijg nu echt al jaren gratis updates.
Het wordt idd hoog tijd voor Live 9.
In het geruchtencircuit gaat ook het verhaal dat Bitwig Studio de opvolger is en Live 9 gaat worden.
Dat is dus ook een mogelijkheid.
We wachten af!

Hoe zit het trouwen met jou en Beta testen van Bitwig..??
Had op je blog een keer gelezen dat je toezegging had gekregen van Bitwig om te mogen Beta testen.
Heb je al de beta mogen ontvangen, of kom je pas in een latere test ronde aan de beurt..??

Geen reactie meer gehad van het vrouwtje van Bitwig. Heb destijds, toen ik net met mijn website bezig was, gevraagd of ze me op de press list wilde zetten, en aangegeven dat ik bereid was om te beta testen.

Hierop kreeg ik een bevestigend antwoord. Tevens gaf ze aan dat bitwig bijna 'omkwam' in de media aandacht die ze genereerde.

Later hoorde ik wel via via dat Bitwig voor de eerste Beta batch enkel gekeken hebben naar personen die reeds met technische feedback kwamen. Dus in feite de techneuten onder ons.

Ik wacht die eerste beta batch gewoon af. Misschien behoor ik tot een volgende batch. I don't know.

Inmiddels een kleine week verder. Ik moet zeggen dat de Virus B (vooralsnog) niet voor het gewenste WOW effect heeft gezorgd.

Dit is mijn eerste echte hardware synth, gebruikte normaal gesproken enkel software i.c.m. ableton/studio one.

De hoofdreden om te kiezen voor een Virus B was omdat ik meer bezig wilde zijn met knoppen ipv met een muis/vst's te werken. Zeg maar het hands-on gevoel. Nou, ik moet zeggen, het gebruik van menu's is vele malen erger dan gedacht. Niet dat dit erg is, maar het hands-on gevoel verdwijnt daardoor wel sterk.

Daarnaast het geluid. Ik begon met het doorlopen van de ingebakken presets (in dit geval die van rob papen)... Het kan aan mij liggen, maar ik hoor geen sounds die ik niet met mijn sylenth1 kan maken. Ik had zelf altijd gedacht dat hardware synths toch een vollere krachtigere sound kunnen produceren. Nu weet ik ook wel dat presets niet zaligmakend zijn. En toen ik een tijdje zelf 'gebouwd" had, kreeg ik er wel al vettere sounds uit. Dat wel.

Maar aan de andere kant van het spectrum valt me nu ook pas echt op hoe eenvoudig het gebruik van VST's is. Geen gedoe met midi, program changes, presets laden en opslaan onder andere patchnummers etc. Daarnaast zit je nu ook veel meer te klooien v.w.b. uitgangsvolumes en dat soort dingen (op je interface)... Nee hoe gaaf ik het ook wil en probeer te vinden. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat VST's in veel gevallen gewoonweg handiger en sneller werken (qua workflow)

Maar goed, het voordeel van een 2ehands virus is dat je hem snel van de hand kunt doen zonder financiele schade. Dus ik zie het ook nog wel gebeuren dat toch nog een Nord Rack 2x ga kopen nadat de virus weg is. Want daarbij had ik wel al vrij snel het wow gevoel qua sound. (erg volle oscillators t.o.v. de virus). En je hoeft daar niet te menu diven. Daarentegen is de bak wel minder diep of complex dan de virus.

Ik besef nu ook heel goed dat het TI systeem echt een godsgeschenk is v.w.b. een efficente en vlotte workflow. Maar die krengen gaan voor nu mijn budget te boven.

Kan iemand een goede preset/patch pack aanraden voor de virus? Daarmee kan ik toch wel snel inspiratie opdoen en een beter idee krijgen van wat de virus in petto heeft.

Ik had zelf altijd gedacht dat hardware synths toch een vollere krachtigere sound kunnen produceren.

Technisch gezien is de Virus ook een softwaresynth, alleen dan in zijn eigen huisje. Het is geen echte analoge synth, het is 'virtueel analoog', oftewel emulatie. De kwaliteit van het geluid hangt dan ook af van de gebruikte algoritmes (net als een VST) en de kwaliteit van de digitaal-analoog convertors (net als een sound interface).

Er is dus geen enkele garantie dat een Virus of andere virtueel analoge synth voller of krachtiger klinkt dan een goede VST op een goed systeem.

Ik zou het echter nog wel een kans geven, ik vind zelf dat de Virus een heel mooi geluid heeft, en het feit dat hij multitimbraal is, gescheiden outputs heeft en ook extern geluid kan bewerken maakt het een geweldig werkpaard.

Daarvan was ik me wel al bewust. Echter heeft een hardware VA bak te maken met AD/DA converters waardoor het e.e.a. een eigen smaakje krijgt.

Maar het is niet zo dat ik twijfel aan de kunsten van de Virus. Het is een topbak met talloze mogelijkheden. Het gaat me vooral om de toegevoegde waarde t.o.v. het werken in the box met plugins.

Kijk, een Virus TI is een perfect voorbeeld van een topproduct met zowel de sterkte punten van hardware en de sterke punten van software...

Back