Korg Karma Recensie

Allereerst, bedankt voor je uitgebreide recensie!

Tja...., in grote lijnen ben ik het er helemaal mee eens, er wordt tenslotte ook zoveel gezegd.

Karma is ook voor iedere producer of het nou klassiek of trance is, je moet de karma alleen door zien te krijgen want hij is zeer complex en zeker niet geschikt voor beginners. De software die je erbij zou moeten gebruiken voor extra features is voor mij idd. een groot minpunt plus daarbij komt dat het niet gratis is.

Maar uh...... karma is :okdan:

gr. Mario

Leuke recensie; beaamt wat je al meer hoort over de Karma.

Ik denk dat je de vinger op de zere plek legt door te zeggen dat het apparaat tussen wal en schip dreigt te raken vanwege de complexiteit en het niet bekend zijn met het fenomeen KARMA.

Waar ik benieuwd naar ben; hoe lang duurde het voordat je een beetje rendement had van het KARMA systeem tov een "echte"Triton? Daar bedoel ik mee of je ook echt gebruik maakt van GE mogelijkheden en extra features.

Zelf ga ik binnenkort eens de Triton, Karma en MS2000B tegenover elkaar zetten om te kijken welke het beste bij mijn manier van werken en muziek past. (geef toe dat de MS2000B een vreemde eend is maar lay-out van deze synth staat me bijzonder aan)

Origineel geplaatst door The Q
Waar ik benieuwd naar ben; hoe lang duurde het voordat je een beetje rendement had van het KARMA systeem tov een "echte"Triton? Daar bedoel ik mee of je ook echt gebruik maakt van GE mogelijkheden en extra features.

Dat is het grappige, om heel eerlijk te zijn speel ik wel eens met de Karma functionaliteit thuis, en ben ook wel goed op de hoogte van de mogelijkheden, maar maak er in mijn werk als toetsenist bij een coverband weinig gebruik van. Toch is het ontzettend leuk om ermee te klooien, en werkt absoluut inspirerend bij het schrijven van eigen materiaal. Maar persoonlijk heb ik echt de Karma gekocht vanwege prijs kwaliteit verhouding t.o.v. van ander korg produkten. En zoals ik in de recentie als schreef, de Karma is een volwaardige Triton, levert dezelfde soundset, en dezelfde chipset als de Triton Studio (of Rack). De Triton LE bv. heeft slechts 1 Insert effect, de Karma net zoals de Studio/Rack 2. De slechte piano zit ik niet mee, want ik heb pas een S90 daarvoor aangeschaft (kan ik dus ook een recentie over schrijven :)

Origineel geplaatst door shappy1010
Dat is het grappige, om heel eerlijk te zijn speel ik wel eens met de Karma functionaliteit thuis, en ben ook wel goed op de hoogte van de mogelijkheden, maar maak er in mijn werk als toetsenist bij een coverband weinig gebruik van.

Kijk dat hoor ik vaker; "heb een Karma aangeschaft omdat het eigenlijk een Triton is met meer mogelijkheden én goedkoper is". Vrijwel nooit hoor ik dat men een Karma koopt ómdat het een Karma is.

Persoonlijk denk ik dat het gemis van een extra effect in de Triton LE wel te compenseren is; deze synth is op het ogenblik toch nog 500 euro goedkoper dan de Karma in Nederland. Ondanks het feit dat het waarschijnlijk appels en peren vergelijken is lijkt het toch dat de meeste muzikanten een Karma kopen vanwege de reden in mijn eerste alinea.

In het demo filmpje van Korg wordt de Karma bejubeld om zijn mogelijkheden alleen mis ik iemand die roept waar ie het voor gaat gebruiken (yeah cool, gotta use it defenately in one of my new productions...)

Binnenkort maar eens bij feedback binnenstappen om zelf eens proef op de som te nemen :)

Kijk dat hoor ik vaker; "heb een Karma aangeschaft omdat het eigenlijk een Triton is met meer mogelijkheden én goedkoper is". Vrijwel nooit hoor ik dat men een Karma koopt ómdat het een Karma is.

Dat is niet helemaal waar, ik ben meer een uitzondering op de regel. Lees maar eens op www.karma-lab.com, 3000 leden/superkarmafreaks welke allemaal lullen over GE´s, combis etc. Sommige gebruiken ook de Karma in produkties. Op de laatste album van Phil Collins b.v. zijn ook Karma phrases herkendbaar. Op de Korg site kun je nog meer filmpjes bekijken, o.a. van Meredith Brooks welke de Karma gebruikt om songs te componeren.

Het leuke van de Karma is dat we nog aan het begin staan, en het echt nog goed op gang gaat komen, straks zie je steeds meer user GE´s gaan verschijnen, het uitwisselen begint ook nu al. De aandacht en belangstelling op Karma-Lab is vele, vele malen groter dan b.v. op Motifator.com (de Yamaha Motif site) en dat is een site die 5 (uitzonderlijk populaire) modellen van yamaha synths behandeld!

Vooruit, dan geef ik maar eens toe dat ik een Karma gekocht heb puur voor de Karma functie. En dat het een Triton is is mooi meegenomen. Overigens heeft de Karma/Triton 5 IFX processors ipv de 1 van de LE. Dat scheelt dus echt wel...ergens in deze thread stond dat er 2 in de Karma/Triton zitten, maar 5 dus

En ik heb de Karma GE's ook al regelmatig gebruikt in mijn eigen muziekjes, die overigens volledig amateuristisch blijven klinken, dus ook hier geldt dat je nog steeds enige muzikaliteit moet bezitten om met een Karma echt leuke dingen te maken;)

idd Karma is geen auto accompagniment van Casio keyboardje ofzo. De complexiteit van realtime Karma kan je normaal gesproken alleen bereiken door veel programmeerwerk in je sequencer of knutselen met veel samples. Daar kom je pas achter als je Karma gebruikt voor harp of piano soundtjes; zeer complexe structuurtjes.

Argumenten als 'te complex' vind ik onzin. Ooit weleens zelf geprobeerd in een sequencer te doen wat Karma voor je doet? De professionals in het filmpjes zeggen het eigenlijk al. En ja het bedienen van het display is wel piep tov touchscreen in de Triton. Maar daar gebruik je mijn inziens gewoon een bak software voor (Karma MW, patch loaders, etc.)

Of je volledige GE's gebruikt in je compositie? Nee lijkt me niet, maar zoals al eerder gezegd is het wel een enorme bron van inspiritatie. Vooral voor de beginners onder ons (like me ;-) ). Voor stage gebruik ... mwa voor een band lijkt me niet. Wat dat betreft is de Korg Karma een echt studio instrument.

Karma heeft inderdaad de volledige Triton engine. En dat betekent dus ook dat alle patches die je bij www.tritonhaven.com kan downloaden perfect werken.
Grote mankement van de Triton/Karma blijven de authentieke piano sounds. Dat blijft natuurlijk iets van persoonlijke smaak, maar ik vind PCM08 ook crap. Maarja lang leven sampling op de PC ;) of de fijne piano sounds uit een Roland module (JV/XV serie)

Ik ben nu 8 maanden Karma en muziekloos, maar omdat ik met mijn studie ben gestopt en dus weer tijd over heb voor mezelf komt de Karma als eerste terug in de studio. Ik maak zelf voornamelijk korte tunes en dan zijn GE's in gestripte of complexe mate een fijne bron van inspiratie en die dan afmaken met fijne piano sound of scheurende gitaar (the real thing).

Back