SMD
SMD
Radiance heeft gelijk en verder is het belangrijk om te weten waar je wel en waar je niet SMD componenten moet plaatsen. In het signaalpad zijn mijn inziens normale thru-hole componenten beter. Dit zie je ook terug bij bv moderne Moog:
http://www.soundonsound.com/sos/jun12/articles/moog-ladder.htm
Klik op de link met de printplaat. Je kunt duidelijk zien dat de laddercondensatoren discreet zijn ipv SMD. Maar je ziet ook heel veel echt SMD C's waarvan de meerderheid waarschijnlijk 100nF ontkoppel C's zijn en speed-up condensatoren voor comparators.
Een andere aandachtspunt bij SMD componenten is bij elco's. Omdat elco's redelijk groot en zwaar zijn tov de kleine soldeerlasjes bij SMD willen deze componenten problemen geven in gear die veel bewogen wordt en bv klappen krijgt bij transport (zoals een synthmodule). Ik heb vaak gezien dat SMD elco's losgebroken waren in equipment (zeker in de tijd toen loodvrij soldeer net verplicht was).
In mijn kloon zijn om deze reden alle elco's thru-hole.
Verder, en dit is ook vaak genoeg besproken, is het heel belangrijk om de juiste soort condensatoren toe te passen. Het dielectricum en de opbouw van de condensator kunnen heel veel uitmaken voor het geluid. De 'core' capacitors van de VCOs zijn met name erg belangrijk net als de C's in VCFs. Ik heb hier op dit moment polypropyleen condensatoren in zitten. Deze zijn vele malen beter dan bv mylar. De beste condensatoren zijn teflon en polystyreen maar die zijn simpelweg onbetaalbaar en veel te bulky dus daarom PP. PP condensatoren zijn bv bepalend bij het geluid van : korg MS-10, MS-20 en de tb-303. De PP condensatoren (links op het pcb) gaan uiteindelijk vervangen worden door nog betere condensatoren die een lagere temperatuurs-coefficient hebben zodat de kloon beter gestemd blijft bij temperatuurveranderingen. Dit is nog wel eens een aspect dat wordt vergeten bij DIY VCOs. Je kunt de lin2exp converter wel mooi corrigeren met een tempco of een heated pair, maar als je condensator drift dan heb je nog steeds thermische drift in je output!
Uiteindelijk zal er altijd een verschil zijn tussen een kloon en een echte vintage VCO. Maar er zitten ook behoorlijke verschillen tussen twee dezelfde VCOs of synths uit dezelfde batch.
De A/B test die mono-poly voorstelt zou de goede test zijn tegen de tijd dat ik het prototype goed aan de praat heb. Zou mooi zijn om dit bv bij de SF meeting dit jaar te doen! Moeten we wel iemand zien te vinden die een echte vintage 259 heeft en bereid is om zijn 'precious' mee te nemen naar de meeting
Heiko