Casio CZ-230S demotrack

reddread

Muzique Plastique
Heb een demo gemaakt van de casio CZ-230S.
Is een preset synthesizer uit de CZ serie met 100 geluiden waaronder een aantal heel goede.
Er zijn 4 geheugenplaatsen om eigen gemaakte geluiden in te dumpen.

alle geluiden komen uit de casio
Ik heb verder een MAM SQ-16 gebruikt om te sequensen en sommige delen zijn handmatig ingespeeld.
Ik gebruik een Korg D1200 recorder voor de opnamen.

enjoy!

Nice, bekende Reddread kwaliteit inclusief atmo belletjes en ambient bleepjes.

Alleen presets of ook eigen patches.
Hoe edit je eigenlijk, moet via een Atari editor niet ?
Ik begreep trouwens dat er best een aardige drumsequencer inzit. Is die vergelijkbaar met de HT serie ?

Mooie geluiden, fijn zweverig en rustig stuk! Doet me denken aan een soort jamsessie van Kraftwerk met Kitaro. :D

Die CZ serie is lang niet gek!

Dank voor de complimenten!

Er zitten zowel presets als eigengemaakte klanken in, de meeste zijn gewoon presets.

Editor kun je hier vinden, werkt onder windows:

http://olivar.premier.pagesperso-orange.fr/CZ1000/czedit.htm

of soundquest, maar die is niet gratis

De drumsequenser heb ik nog niet uitgeprobeerd, is volgens mij ook wat omslachtig.

Ben eerlijk gezegd ook niet zo'n liefhebber van de drumsounds (zijn overigens hetzelfde als de HT-serie)

Tja op papier moet het heel veel op FM lijken, maar het heeft totaal niet die typische klank.

Er zit ook een soort analoge expander op wat volgens mij samen met het chorus en de output veel voor het geluid doet. Maar ik ben het niet met je eens over de drumsounds, als ze echt het zelfde zijn als op de RZ1. Maar goed wie weet dat de betere programmeerbaarheid en sampling optie van de RZ1 ook een hoop doet voor de fun factor.

Oh volgens vintagesynth zijn het de zelfde klanken. Maar die hebben het wel vaker mis....

Oh volgens vintagesynth zijn het de zelfde klanken. Maar die hebben het wel vaker mis....

Heb even wat geluidsvoorbeelden beluisterd op youtube, ik denk inderdaad dat het dezelfde drumgeluiden zijn die zowel in de rz, de cz als de HT zitten en waarschijnlijk nog een aantal andere keyboards uit die tijd (SK-5 denk ik dan ook)

RZ is dan veel makkelijker te progammeren, eigenlijk als iedere andere drumcomputer uit die tijd/
De CZ is wat lastiger maar het resultaat is strak, staat wel een filmpje over op youtube.
Bij de HT-serie heeft geen quantize functie wat programmeren lastig maakt

maar goed, ik blijf de drumsounds niet zo mooi vinden, misschien te vaak gehoord.

Chille track, ik weet nog dat Colbeck in Keyfax hoog opgaf over de kwaliteit van de 230S, leuk om hem een keer te horen.

Tja op papier moet het heel veel op FM lijken, maar het heeft totaal niet die typische klank.

Ik vind de PD-synthese van de CZ veel meer op analoog lijken dan op FM. Pas als je de ringmodulatie aanzet, krijg je FM-achtige klanken. Maar laat je de ringmodulatie uit, heb je gewoon een DCO, DCW (een soort filter) en een DCA en kun je er prima analoog-achtige klanken mee maken.

Back