Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

Even dit dode graf opgraven....
Ik weet dat er Old School apparatuur gebruikt is, maar dit zijn echt mijn persoonlijke favoriete tracks (T.O.A. Mokum Plaatjes)
en kan alleen gokken wat er gebruikt is, iemand enig idee wat die lui daad werkelijk hadden staan die tijd?
Mijn guess is een 909, alpha juno, 303 en een Akai S1000 ofzo maar ben benieuwt of er een echte 909 stond of dat ze dat ook met samplers deden.

Even dit dode graf opgraven....
Ik weet dat er Old School apparatuur gebruikt is, maar dit zijn echt mijn persoonlijke favoriete tracks (T.O.A. Mokum Plaatjes)
en kan alleen gokken wat er gebruikt is, iemand enig idee wat die lui daad werkelijk hadden staan die tijd?
Mijn guess is een 909, alpha juno, 303 en een Akai S1000 ofzo maar ben benieuwt of er een echte 909 stond of dat ze dat ook met samplers deden.
https://www.youtube.com/watch?v=KnxmdbFwDvc

Die kick is volgens mij gesampled uit een andere track. Die lead en bass/drone zou best een Alpha Juno kunnen zijn. Die hihats etc. zijn wel overduidelijk afkomstig van een 909. Maar ik hoor geen 303!

Vergeet niet de commodore amiga.

Er is daar heel wat gabber mee gemaakt destijds, ik gebruikte hem ook tijdens houseparties als fx machine om vocal samples enzo te triggeren. Er circuleerde hele bakken vol met diskettes met allerlei stabs/riffs en aanverwante loops.

Vaak werd ook gewoon heel veel gesampled weer van de orignele instrumenten om daar weer zieke loops van te maken (mentasm riff bijv)

303 is te horen in deze track, maar idd niet in die hier boven.
En ja zal idd wel een amiga bij zitten om te sequencen,
gelukkig heb ik daar nog een werkende van.

303 is te horen in deze track, maar idd niet in die hier boven.
En ja zal idd wel een amiga bij zitten om te sequencen,
gelukkig heb ik daar nog een werkende van.
https://www.youtube.com/watch?v=Wa8faU0Yfi4

Die jongens waren iig tien jaar geleden altijd super actief op fora en dergelijke, dikke kans dat als je ze gewoon een berichtje stuurt ze je antwoord geven.

Ja goed idee, ze zijn ook erg responsive op hun youtube kanaal,
zal wel eens vragen.

iemand enig idee wat die lui daad werkelijk hadden staan die tijd?

Volgens mij had de een een Akai sampler, een Prophet VS en een PC met Cakewalk. De ander was een tracker-fan en deed alles in Fast Tracker 2 en Mad Tracker 2.

Leuk dit om hier nog over te hebben hier zitten nog echte Hardcore of techno veteranen

Ik gebruikte Altijd mijn Amiga 500 met fasttracker 2 die heb ik nog steeds mijn MSX 2 ook nog LOL

toen ben ik overgestapt met FT2 op Dos
Ik had toen weinig ervaring in geluiden maken en muziek maken
dus ik gebruikte projecten van andere producers die je kon kopen op flopy

XM , s3m en mod files als ik het goed heb?
Daar stonden altijd synths op en kicks en percussie geluiden en die gebruikte ik bij mijn eigen project

Ik weet niet eens meer hoe die amiga werkt is al zo lang geleden

Maar het is nu ook mogelijk om fasttracker 2 in te laden als VST net als Reniose
moet nog ff uitzoeken hoe

haha LOL bij mijn ouders ligt ook nog van alles op zolder
ik zal even weer gaan zoeken je moet fasttracker 2 gaan editen en een aantal scripts veranderen en aanpassen
Dat editen deed ik wel eens jaren geleden met websites bouwen maar daar moet ik me ff weer goed in verdiepen
weet het 100% zeker
zal de tutorial ff zoeken en met GEDULD doorlezen
Toen ik 16 was lukte dat in een uurtje maar nu ik 36 ben heb ik er minder concentratie en geduld voor haha

haha LOL bij mijn ouders ligt ook nog van alles op zolder
ik zal even weer gaan zoeken je moet fasttracker 2 gaan editen en een aantal scripts veranderen en aanpassen
Dat editen deed ik wel eens jaren geleden met websites bouwen maar daar moet ik me ff weer goed in verdiepen
weet het 100% zeker
zal de tutorial ff zoeken en met GEDULD doorlezen
Toen ik 16 was lukte dat in een uurtje maar nu ik 36 ben heb ik er minder concentratie en geduld voor haha

Dat gaat mij al veel te ver, ik kan nog net een computer aanzetten en dan houd het al op :P

Ja dit hele topic blijft voor mij interessant,
thanks voor de additionele info,
ik was erg jong in die periode maar luisterde wel naar die muziek,
al die old school set ups blijven me fascineren.

Leuk dit om hier nog over te hebben hier zitten nog echte Hardcore of techno veteranen

Ik gebruikte Altijd mijn Amiga 500 met fasttracker 2 die heb ik nog steeds mijn MSX 2 ook nog LOL

toen ben ik overgestapt met FT2 op Dos
Ik had toen weinig ervaring in geluiden maken en muziek maken
dus ik gebruikte projecten van andere producers die je kon kopen op flopy

XM , s3m en mod files als ik het goed heb?
Daar stonden altijd synths op en kicks en percussie geluiden en die gebruikte ik bij mijn eigen project

Ik weet niet eens meer hoe die amiga werkt is al zo lang geleden

Maar het is nu ook mogelijk om fasttracker 2 in te laden als VST net als Reniose
moet nog ff uitzoeken hoe

Heel herkenbaar. :)

Met Screamtracker3 (S3M), daarmee kon je ook de OPL chip aansturen van je Soundblaster. :halleluja
Daarna ImpulseTracker2 en toen de hardware erbij kwam werd het voor mij Z-tracker (midi variant van IT2) icm ER1,EA1,A4000,MS2000,AN200,JV35.

Renoise laadt de meeste MOD-jes(MOD/XM/S3M/IT). Sommige fx loopt net iets anders. (bv pitchslides)

Met die trackers kon je een willekeurig bestand op je schijf als sample af laten spelen door de extensie te veranderen met .WAV.
Freaky. :P

Ik heb nog steeds een Amiga met Octamed en Fasttracker floppies,
moet echt weer een keer een werkend beeldscherm fixen dan kan ik daar eens mee aan de slag.

Ik vond onderstaande Youtube video van Synthmania verhelderend. Ik dacht dat zolderkamer House met een Atari ST en een multi-track taperecorder gemaakt werd. Maar deze gast gebruikt floppy disks (voor de samples) en de Roland W-30 om hele nummers in elkaar te draaien!

ja, kvind t ook geweldig om die w-30 te horen,,
zou die al zn floppies niet willen backuppen en online zetten?
zoals bij de amiga en c64 bamiga sector one library ook gedaan is ??
kweet niet of het w-30 formaat kan gelezen worden met bv de kurzweil of die extreme sample converter enz,,

Heel herkenbaar. :)

Met Screamtracker3 (S3M), daarmee kon je ook de OPL chip aansturen van je Soundblaster. :halleluja
Daarna ImpulseTracker2 en toen de hardware erbij kwam werd het voor mij Z-tracker (midi variant van IT2) icm ER1,EA1,A4000,MS2000,AN200,JV35.

Renoise laadt de meeste MOD-jes(MOD/XM/S3M/IT). Sommige fx loopt net iets anders. (bv pitchslides)

Dat Merk SOUNBLASTER is bij mij nog altijd blijven hangen en ik ben er nog steeds gek van dat merk
Ik maak mijn muziek nog steeds met een soundblaster Audigy 5 Rx van 65 euro met 96khz op Fruity Loops 12

alles ff goed instellen en het werkt voor mij prima

Mijn CPU heeft het er wel moeilijk mee soms met bepaalde VST plugins tegelijk op 96khz
Veel producers zeggen vaak maakt niet uit met 44 / 48khz of 96khz
maar ik hoor duidelijk een verschil
Op 96khz klinkt alles wat voller en meer helder
De kicks die ik altijd maak in 3 lagen, klinken gelijk veel beter en knallen veel harder
en ook zit je minder met de EQ te knoeien om een goeie afmix te krijgen in een track

Wat ik ook apart vind als je een project wil opslaan met 32bt 96khz WAV
En dan op cooledit weer omzet naar 44khz als mp3 met 320kbs ?
Dat het dan net zo helder klinkt en vol klinkt in de oren

Back