stelling over LA synthese

- -

Ouwe rot
de stelling van http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Roland/D-5-01.html wil ik effe met jullie delen.

any D series synth is OVERRATED anyways...I go by my EARS, not by senseless hype and "collectability". I bought this synth thinking LA was really a different kind of synthesis (like the difference between FM, subtractive, granular, etc). I was sorely disappointed. Anyone who says that is mislead...ALMOST ALL OF TODAYS ROLAMD SYTHS ARE LA SYTHESIZERS-- look at the architecure...On any JV synth, program the TVA on a PCM sample so you hear only the attack portion and a very short decay. Then, layer that with a square, saw or pulse waveform. Alter the synth waveforms any way you wish, freely using LFO's, TVF's (Resonance must not go higher than 50 or so, and do not apply the TVF to PCM instrument samples-- keep it off or use the LPF at about 105), PEV's and ring modulation. Now, listen. Suddenly, you XP or JV sounds like a D!!

Heb je dat zelf getypt? ben je het ermee eens of niet? wat wil je ermee zeggen?
Heb ook weleens op zo'n D50 gerommeld en ik vind het idd een walgelijk ding. Nou, wat zal er ik nog over zeggen verder...

Volgens mij is dit geschreven door een teleurgestelde koper van en Roland D5.
Dat hij met een JV/XP een D-synth kan imiteren, lijkt me logisch, dit zijn de opvolgers.

Hij geeft verder een beschrijving over hoe je een JV/XP kan laten klinken als een D5...

Kwa soort synthese ben ik het wel met 'm eens
kwa klank is er wel degelijk een verschil en ben ik het niet met 'm eens.

Ik heb een JV880 gehad+vintage-expansion, maar de D50.....-patch klonk in de verste verten niet zoals het origineel van de D50.
Het leek er wel op, maar klonk als een JV die een D50 imiteert.

Wat LA-synthese nu inhoudt, gewoon een interessant klinkende term voor substractieve synthese.(volgens mij)

Persoonlijk vind ik de D50 mijn mooist klinkende synth.

Vins.

Ho, maar een D5/10/20 is ook niet gelijk aan een D50/70! Die laatste heeft er nog effecten bij, en zelfs een soort sample-gebaseerde PWM.

Ik zou er eigenlijk gerust wel een willen proberen.. er zitten een paar klassieke sounds in (Het geluid dat je bij Jarre's Industrial Revolution hoort - die 'Clockwork', Enya's befaamde Pizzicato, etc.). Then again, 1-part multitimbraal... En samples van lang, lang gelee ;). Ik wil ook nog weten hoe een echte M1 klinkt, maar die schijnt dan ook weer tegen te vallen tegenover z'n grotere broers.

Linear Arithmetic (tja, waar slaat die term dan op?), is gewoon sample-gebaseerde subtractive synthesis. Wat het grote verschil is? Nou, gewone homekeyboards werken ook met samples. Het verschil is dat je dan niet aan de envelopes, filters o.i.d. mocht zitten (die filters zaten er ook nog niet eens in), en om de D-50 (die 4 samples of 'partials'- nu noemen ze de krengen 'tones') kon layeren te onderscheiden denk ik dat ze dat naampje bedacht hebben.

Casio heeft op de keyboards "PCM" staan - en dat is eigenlijk de echte naam, maar het klinkt cheap. Korg had AI en AI²-synthesis (zonder filters) en HI-synthesis (met filters) voor de Triton/Trinity. Yamaha heeft een tijdje DASS gehad (Dual Architectural Synthesis System) wat een combinatie was van CWM en AWM; later is het CWM (Custom Wave Memory) schijnbaar gedropt, en zijn ze met AWM (Advanced Wave Modulation) en AWM² verder gegaan (staat nog in de Motif als het goed is).

Dus Roland maakt zich niet alleen schuldig aan leuke naampjes.

Edit : Leuk dingetje : Roland heeft zelfs een tijdje een soort FM-synthese gehad voor een hele dikke stagepiano (lijkt qua uiterlijk wel wat op de "Gorilla" van Kurzweil - K250 - groot, zwart, en als je 'm in de hoek van de kamer zet lijkt 'ie op je af te springen) die ze SA noemden - Structure Adaptive. Laat ons maar raden waarom dat ze die naam zo snel gedropt hebben :D.

Origineel geplaatst door Vinsound
....
Persoonlijk vind ik de D50 mijn mooist klinkende synth.

Ik moet je zeggen dat ik de D-50 ook een onmisbaar apparaat vind! De sound past heerlijk in vrijwel iedere mix en hij is echt niet zomaar even te immiteren met een JV of XP synth! Zoals velen hier op SF zullen weten is de eigenzinnige sound van de D-50 veroorzaakt door een productiefout die als een geluk bij een ongeluk in het instrument is geslopen. De klank werd er apparter door dus ze hebben de fout lekker laten zitten. De populariteit van de D50 aan het eind van de jaren 80 laat dacht ik toch wel zien dat dat de D50 zijn strepen heeft verdiend!
Probeer de specifieke sound van de D50 (bijvoorbeeld de soundtracks patch) maar eens met een JV of XP te maken. Dat wordt absoluut een gebed zonder einde of je moet oren hebben die snel tevreden zijn. Koop in dat geval gewoon een casio
8)

De originele tekst kwam blijkbaar van een gefrustreerde gebruiker die niet erg tevreden was over de LA-sound. Zelf beschik ik over een D20 en ik moet bekrachtigen dat er wel degelijk een groot verschil in klank is tussen enerzijds D5/D10/D20 en D50/D70. De laatsten klinken veel warmer dan de eersten. Nu is LA-synthese inderdaad een mengeling van gewone subtractieve synthese en PCM-sampletjes. De synthesizer van de D20 lijkt op het eerste zicht erg beperkt, maar is toch in staat om enkele mooie en volle sounds ten gehore te brengen. De interne standaardpatch 'Warm Pad' heeft in veel varianten al dienst gedaan. OK, de sounds zijn een beetje gedateerd, zeker wat de PCM's betreft met hoge tonen ... maar zijn ze daarom ook slechter? Wat ik nog steeds enorm waardeer, zijn bv de bassdrums van de LA-synthese. Noch m'n SY99, noch de W30 hebben dezelfde punchy kick's, zeker als je er een beetje mee gaat tweaken. Het potentieel wordt getoond als je enkele extra geluidskaarten aanschaft. Daar zitten soms mooie dingetjes tussen. OK ... LA synthese is niet groundbreaking zoals dit bij FM indertijd wel was, maar het gaf een zekere sfeer aan een song en kan de D20 tot op de dag van vandaag niet missen.:)

Ik heb ooit zowel een D-10 als een D-50 gehad en het verschil in klank was overduidelijk. De D-50 klonk op alle punten veel voller, vetter en warmer. Dat verschil hoorde je het sterkst bij de klanken die ze op de D-10 van de D-50 probeerden na te bootsen. Die klonken verschrikkelijk levenloos en iel. Ik heb mijn D-50 in 1987 gekocht, mijn eerste echte synthesizer. Hij is ondertussen al 16 jaar oud en ik zal hem nooit wegdoen omdat ik er gewoon een aantal ontzettend fijne geluiden in heb zitten die ik elke keer tevoorschijn haal.

Wat dat LA-synthesis betreft... het was toch wel zeker vernieuwend voor zijn tijd. de naam is ridicuul, maar Roland had met de D-50 wel de eerste S&S synthesizer op de markt gezet en hun voorbeeld werd door vele anderen gevolgd. Korg en Yamaha hebben ook heel wat van dit soort synths succesvol op de markt gebracht.

De D50 vind ik een mooie warm synthje. Een maatje van me gebruikt 'm altijd in z'n symfonische metalband.

Mooie warme orgelklanken en sfeertapijtjes levert deze mooie bak.

Leest de D50 ook sysex zodat je 'm softwarematig kunt editten ? Zo'n PG1000 moet je maar net vinden.

Origineel geplaatst door Niels
De D50 vind ik een mooie warm synthje. Een maatje van me gebruikt 'm altijd in z'n symfonische metalband.

Mooie warme orgelklanken en sfeertapijtjes levert deze mooie bak.

En dan die lekkere pizzicato's, gruizige pianos, een choirs/pads niet te vergeten....ahhh..

Leest de D50 ook sysex zodat je 'm softwarematig kunt editten ? Zo'n PG1000 moet je maar net vinden.

Ja.

bij mij weten is linear arithmetic synthesis een combi van pcm samples en een soort van substratieve synthese in combinatie met cros modulatie. wat die laatste doet weet ik ook niet precies in dit geval

Ik mis 'm nog steeds een beetje.. Spijt komt altijd achteraf!
Maar ik ga dan waarschijnlijk toch voor de Rack-versie+PG1000.. (ooit)

Mijn eerste synth was een Roland D70.
Ik heb hem nog steeds maar gebruik hem nauwelijks, toch doe ik hem niet weg.
Ik heb geen synth gehoord die een betere piano klank in zich heeft dan de D70
en er zitten ook een hoop andere sounds in die gewoon erg compleet en 'vol' klinken.
Het editten is niet gemakkelijk en de reden dus dat ik hem niet veel gebruik.
En toch....als ik dadelijk ns een keer de tijd vind om er goed in te duiken, heb ik toch het gevoel
dat ik er een aantal bizarre sounds uit kan halen. Wie weet, een toekomstig cult instrument...

gr. Tom:{

D-50 is en blijft inderdaad een uniek instrument, ben zelf ook een trots bezitter!

Wel wil ik even opmerken dat vaak ten onrechte de D-70 als 'grote broer' van de D-50 wordt gezien. De D-70 zou eigenlijk U-70 moeten heten, hij heeft veel meer gemeen met de U-20 namelijk.

Maar ja, Roland en z'n naamgevingen... zo inconsequent als ik weet niet wat.

Origineel geplaatst door Musiquence
D-50 is en blijft inderdaad een uniek instrument, ben zelf ook een trots bezitter!

Vergeet LA-synthese met zijn lullige (12 bits?) PCM-klankjes. Dat is zeker niet onderscheidend aan de D50. Het ding klinkt muzikaal, vol en blijft het maar doen.

Indertijd heb ik mijn D50 zelf opgevoerd met een multi timbral extensie van PA Decoder, een of ander Duits knutselproduct. Je kunt dan dus 8 verschillende klanken onder 1 patch hangen. Kost je wel veel voices. Maar stel je voor wat een enorm sonic palet dat oplevert. Ben bezig om een nieuwe leadsynth te kopen en denk over de Alesis Ion. Maar ik krijg het niet over mijn hart de D50 te deur uit te doen.

Maar om te programmeren is het een regelrecht onding...

Grtn,
Herbert

Ik mis m'n D-50 (nog steeds..) =(
Helaas komt 't er nooit (?) van om er weer 1 te kopen... (of beter: een D-550)

Origineel geplaatst door EDP
bij mij weten is linear arithmetic synthesis een combi van pcm samples en een soort van substratieve synthese in combinatie met cros modulatie. wat die laatste doet weet ik ook niet precies in dit geval
de D-50 werkt met Structures die een 'S' of 'P' bevatten.

S = Synth zaagtand of pulse
P = PCM sample

een Structure bestaat dus altijd uit 2 geluiden (Upper of een Lower Partial) en kan inclusief Ringmod zijn...
er zijn in totaal 7 structures:

struct 1: S,S
struct 2: S,S,Ring
struct 3: P,S
struct 4: P,S,Ring
struct 5: S,P,Ring
struct 6: P,P
struct 7: P,P,Ring

enig nadeel kan zijn dat er over de gekozen PCM sound geen filter kan worden gebruikt...
een PCM sound, in combinatie met Ringmod, moet je meer zien als een zeer uitgebriede LFO-wave op de VCA...

Laatst gewijzigd:
Heerlijk forum is dit toch.
Zit ik net de manual van de d50 door te spitten,denk ik, kom laat ik eens kijken of er iets over LA synthese te vinden is.
En 3 tellen later beland ik in deze thread.
Steeds verbaas ik mezelf over het feit dat ik zo beperkt was toen er nog geen internet was.

Ik heb al veel synths gehad ,en toch val ik steeds terug op de LA synthese.(puur persoonlijk).
Of het nou om een jv2080,d50,jd800 of een xp30,80 gaat.
Uiteraard is het maar net wat je jezelf aanwent.

Ik denk wel dat de d50 langzamerhand mijn meest gebruikte synth wordt.
Dit vanwege de vele parrameters en de vriendelijke pg1000.
Steeds als ik ermee bezig ben heb ik het gevoel dat die bak buiten de grenzen gaat.

Hoewel de jd800 als een soort opvolger wordt gezien ,vind ik dit toch niet helemaal terecht.
Uiteraard heeft de jd800 een mooie sound,maar toch mis ik een hoop belangrijke parrameters die ik op de d50 wel terug vind.Of het ligt aan mij hoor.
De panning tussen de tones is al een groot gemis.
Een derde lfo is ook heerlijk op de d50.
Buiten dat vind ik het ook niet zo erg hoor,dan maar wat beperkingen.De jd 800 is ook een lekkere synth.

Naar mijn mening een van de laaste echte synths die uit de roland fabriek rolde.
De jp8000 mischien ook,maar die heb ik nooit gehad,dus daar kan ik niets over zeggen.

Erg jammer dat ze niet weer een mensvriendelijke bak uitbrengen.
Een waar je plezier in hebt,en niet menu na menu na menu...........die vind ik alleen goed voor ff snel een preset zoeken.
Alles gaat ten koste van je spontaniteit.
Maar het is geloof ik een keiharde strijd tussen die fabrikanten,dat merk je op alle fronten.
Volgens mij begrijpen die ontwerpers onderhand zelfs niet eens meer hoe hun eigen apparaten werken.
Maar mischien dat iemand daar nog zijn ogen open doet,en wie weet wat er dan van de band af komt.

Al met al ,het is maar een gedachte en niet echt een aanvulling op deze thread.
Maar ik wilde het gewoon ff kwijt.

D50

D50

Ik ben het met Ramirez eens en weet precies wat hij bedoelt, ik heb 2 D50's (Eiegenlijk 3 maar dat lees je wel)
Een D50 en een D550 Rack beide worden veel gebruikt.
Ze klinken niet het zelde ondanks dat het de zelfde bakken zouden moeten zijn maar de D50 klinkt voller vetter en met meer punch. Ik heb ook een V-synth met die D50 kaart. Fijn om zoveel sounds the hebben maar het klinkt een stuk minder als de D50. Duidelijk minder dik en dynamisch. Al met al een heerlijke bak die wat mijn betreft de beste synth is die Roland ooit bouwde (Ja beter dan de JD, Jupiters, JXsen) Echt een bak waar ik nog steeds met veel liefde op speel.

Back