Hoe werkt een audio interface?

travelan

Synth liefde
een grote paddestoel, rood met witte stippen.
Ik ben in de markt voor een Audio Interface, maar ik begin door de bomen het bos niet meer te zien.

Om een goede keuze te kunnen maken wil ik goed weten wat nou precies de belangrijke componenten van een audio interface zijn en hoe deze de kwaliteit bepalen.

Vragen zijn:
- De output vanuit mijn DAW (Logic Pro) naar mijn actieve monitor speakers, wat bepaalt de kwaliteit daarvan? Is dat vooral de driver en is er hardware matig weinig verschil in kwaliteit?
- Ik wil de latency vanuit Logic zo laag mogelijk hebben. Waar moet ik dan op letten? Ik hoor dat het vooral om de CPU gaat, maar maakt het dus niet uit welke interface ik heb op de latency?
- De A/D conversie schijnt nogal wat om te doen (voor opnemen), dus ik neem aan dat die kwaliteit uiteen loopt. Dat spreekt voor zich of denk ik hier te makkelijk?

Ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken. Ik weet zelf niet 100% waar ik heb hier over heb, dus sorry als ik niet duidelijk of rare dingen zeg! :P

Thanks!

AD DA conversie is belangrijk. Latency ook.

Heb zelf Motu geluidskaarten.. altijd goed!

Je eerste en derde vraag zijn in feite dezelfde:

- de driver regelt enkel hoe de geluidskaart ongaat met het systeem en heeft in principe geen invloed op de kwaliteit van het geluid. Problemen met drivers uiten zich meestal in stotteren van het geluid, hick-ups, of gewoon geen geluid.

- A/D conversie is de belangrijkste factor voor de kwaliteit van je geluid. Waar je op kan letten is de snelheid van de conversie (hoeveel duizenden keer per seconde je signaal wordt gesampled), eventuele oversampling en hoe accuraat die omzetting is. Jammer genoeg wordt je hier ook weer met getallen om het hoofd geslagen en kan je beter afgaan op ervaringen van anderen.

- De oorzaak van latency weet ik niet.

Zelf heb ik al jaren een Echo audio Miamidi. Nooit iets anders gewild.

http://electronics.howstuffworks.com/question620.htm

Ik heb op dit moment een E-MU 0202 USB. Ik draai Mac OS X Mountain Lion. Hij werkt wel, maar soms is het geluid heel vreemd (alsof hij op de verkeerde bitrate werkt), of krijg ik veel pops en clicks. Vaak moet ik hem uit en aanzetten voor hij weer werkt. De driver heeft weinig instellingen, in dat schermpje kan ik enkel kiezen tussen 44.1kHz tot 96kHz.

Vandaar dat ik een andere geluidskaart wil, maar ik weet niet zo goed waar ik dan op moet letten om dit soort dingen te voorkomen.

Ik moet in Logic ook mijn buffer op minstens 512 zetten. Anders krijg ik ook artefacts.

Waar moet ik nu op letten? Ik ben het spoor kwijt... :frons:

Ik draai OSX 10.6.. op een macbook uit 2006, ook met Logic. Niet op 64bit, daar doet m'n laptop niet meer aan mee. Heb hier weinig last van, maar als ik echt veel FX gebruik gaat ie ook wel tikken hoor. Denk niet dat het aan de EMU ligt..

Gebruik je ook een USB hub?

Ik draai OSX 10.6.. op een macbook uit 2006, ook met Logic. Niet op 64bit, daar doet m'n laptop niet meer aan mee. Heb hier weinig last van, maar als ik echt veel FX gebruik gaat ie ook wel tikken hoor. Denk niet dat het aan de EMU ligt..

Gebruik je ook een USB hub?

Tikken krijg ik wel redelijk vroeg, zeker omdat mijn cpu dan nog lang niet volloopt. Ik vermoed daarom dat de drivers 'brak' zijn. (Ik zit wel op 64-bit)

De andere rare geluiden (verkeerde bitrate ofzo?) en het reset gezeur doet mij denken dat dat ook aan de driver ligt.

Ik heb echter geen idee of en waarom dat zou zijn. Ik kom wel van een ICT achtergrond, maar ik snap niet zoveel van hoe geluidskaarten werken. Ik dacht altijd dat er een processor in zit (net zoals de CPU zelf en bijvoorbeeld de GPU in de geluidskaart) die dan bepaald hoeveel power hij heeft (en dus hoe snel hij geluid kan processen=lagere latency).

Maar volgens mij zit ik daar helemaal fout mee, of niet?

Wanneer een kaart dsp technologie heeft dan zitten daar wel processortjes op die de bijgeleverde plugins van die fabrikant voor je kan processen. maar met een beetje cpu van vandaag de dag is dat niet meer nodig.

Goede drivers zitten in een apogee of rme. Maar ook ik heb wel eens last van clicks en pops met mijn duet2 aangesloten.. en gescramblede midi channels ook wel eens maar dit lijkt meer aan logic te liggen dan aan de interface eigenlijk..

Ik ben in de markt voor een Audio Interface, maar ik begin door de bomen het bos niet meer te zien.

Om een goede keuze te kunnen maken wil ik goed weten wat nou precies de belangrijke componenten van een audio interface zijn en hoe deze de kwaliteit bepalen.

Vragen zijn:
- De output vanuit mijn DAW (Logic Pro) naar mijn actieve monitor speakers, wat bepaalt de kwaliteit daarvan? Is dat vooral de driver en is er hardware matig weinig verschil in kwaliteit?
- Ik wil de latency vanuit Logic zo laag mogelijk hebben. Waar moet ik dan op letten? Ik hoor dat het vooral om de CPU gaat, maar maakt het dus niet uit welke interface ik heb op de latency?
- De A/D conversie schijnt nogal wat om te doen (voor opnemen), dus ik neem aan dat die kwaliteit uiteen loopt. Dat spreekt voor zich of denk ik hier te makkelijk?

Ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken. Ik weet zelf niet 100% waar ik heb hier over heb, dus sorry als ik niet duidelijk of rare dingen zeg! :P

Thanks!

-De geluidskwaliteit van elk digitaal systeem is alleen afhankelijk van de converters. Klankmatig zijn er geen verschillen tussen de moderne converters. Hier zijn wat links naar wat testjes.
-Een lage latency is belangrijk bij het bespelen met midi keyboard van vst instrumenten, in alle andere gevallen niet want je daw heeft latency correctie. Latency is afhankelijk van de driver, de converter en de sampling frequentie. Hoe hoger de sampling frequentie hoe lager de latency. Hoe minder stappen er nodig zijn om het digitale filter te berekenen hoe lager de latency. Hoe stabieler de driver hoe lager de latency.
-Er is geen wetenschappelijk bewijs dat moderne lineaire converters hoorbaar verschillen in geluidskwaliteit, zie de link hier boven.

Ik heb op dit moment een E-MU 0202 USB. Ik draai Mac OS X Mountain Lion. Hij werkt wel, maar soms is het geluid heel vreemd (alsof hij op de verkeerde bitrate werkt), of krijg ik veel pops en clicks. Vaak moet ik hem uit en aanzetten voor hij weer werkt. De driver heeft weinig instellingen, in dat schermpje kan ik enkel kiezen tussen 44.1kHz tot 96kHz.

Vandaar dat ik een andere geluidskaart wil, maar ik weet niet zo goed waar ik dan op moet letten om dit soort dingen te voorkomen.

Ik moet in Logic ook mijn buffer op minstens 512 zetten. Anders krijg ik ook artefacts.

Waar moet ik nu op letten? Ik ben het spoor kwijt... :frons:
Mij kan latency geen reet schelen dus ik zet de buffer een heel stuk hoger. Gewoon een kwestie van uitproberen wat werkt voor jou. En het kan zijn dat de driver voor OSX gewoon niet lekker werkt, maar dat weet ik niet. Een mailtje naar EMU zal duidelijkheid geven.

Tikken krijg ik wel redelijk vroeg, zeker omdat mijn cpu dan nog lang niet volloopt. Ik vermoed daarom dat de drivers 'brak' zijn. (Ik zit wel op 64-bit)

De andere rare geluiden (verkeerde bitrate ofzo?) en het reset gezeur doet mij denken dat dat ook aan de driver ligt.

Ik heb echter geen idee of en waarom dat zou zijn. Ik kom wel van een ICT achtergrond, maar ik snap niet zoveel van hoe geluidskaarten werken. Ik dacht altijd dat er een processor in zit (net zoals de CPU zelf en bijvoorbeeld de GPU in de geluidskaart) die dan bepaald hoeveel power hij heeft (en dus hoe snel hij geluid kan processen=lagere latency).

Maar volgens mij zit ik daar helemaal fout mee, of niet?

Experimenteer met de bufferwaarden en andere drivers.

Kort vraagje, ik vraag mij af of een interface voor mij werkt, op het moment heb ik een ingebouwde geluidskaart op het moederbord, voor de rest doe ik alles in the box.
Nou merk ik vaak dat bij vollere projecten ik de bufferlength van de asio4all driver omhoog moet schroeven, anders loopt mijn DAW vast. Zal een externe geluidskaart hiervoor helpen, is misschien namelijk goedkoper dan mijn processor up te graden.

Kort vraagje, ik vraag mij af of een interface voor mij werkt, op het moment heb ik een ingebouwde geluidskaart op het moederbord, voor de rest doe ik alles in the box.
Nou merk ik vaak dat bij vollere projecten ik de bufferlength van de asio4all driver omhoog moet schroeven, anders loopt mijn DAW vast. Zal een externe geluidskaart hiervoor helpen, is misschien namelijk goedkoper dan mijn processor up te graden.

Hier is heel lastig antwoord op te geven.
Ik heb geen idee.

Maar is zo laag mogelijke latency echt zo belangrijk?

Nee hoor, ik wil dat hij minder snel veel CPU gaat gebruiken, maar als ik er over nadenk lijkt me het sterk dat een geluidskaart dat verbeterd.

Nee,daar zal een externe geluidskaart je niet bij helpen. Behalve het upgraden van je CPU kun je dat verminderen door bijvoorbeeld kanalen te gaan freezen of VST's te gaan gebruiken in subgroepen in plaats van op alle kanalen apart. Maar of dat bij jou kan en werkt hangt van je DAW en je workflow af.

Back