Ensoniq EPS / EPS 16+

remkowski

registered abuser
Wil een Eps 16+ gaan aanschaffen na het zien van wat Youtube filmpjes maar
wat is nou het verschil tussen een gewone EPS en een 16+.

En is de module versie verder helemaal gelijk aan de toetsenversie qua mogelijkheden?

Kon dat zo gauw niet vinden.. ook niet op sonicstate.

Dank alvast!

Vintagesynth says:

EPS:
Its unique 13-bit sampler is highly versatile with multiple sample rates to choose from (6.25 to 52kHz). However, higher sample rates mean less polyphony and sample time. Unfortunately sample memory is miniscule at 480k expandable up to 2Mb yielding from 5 to 41 seconds of sample memory. Some of the EPS's goodies include an 8 to 16 track sequencer (which steals its memory space from the same RAM that holds the samples) with quantizing

EPS 16+:
The EPS-16+ was an innovative early sampler workstation designed for the 90's. Its sampler specs are impressive: 16-bit, variable sampling rates from 11.2kHz to 44.6kHz. With a slim 1Mb of memory this gives just about 11.5 seconds of sampling time in mono at 44.6kHz. Editing functions are quite nice: normalizing, sample splicing, merging, phase switching, auto-looping, auto-truncating, sample rate conversion and more.

Er zullen nog wel wat verschillen zijn hoor, maar erg groot zijn ze niet op hetgene na dat hier al genoemd is. Het is vooral de stap naar 16 bit die de essentie was. Ik weet niet of de EPS even uitgebreide envelopes en LFO heeft als de 16+. Algemeen kan je stellen dat de 16+ beter is dan de EPS.

Ik heb zelf de 16+. Wat uit de Youtube filmpjes niet duidelijk is: het is een ongelooflijke padmachine! Ik haal uit die bak strings en pads die de rest totaal overdonderen.

Als iemand me nog eens wegwijs zou kunnen maken in die sequencer, want die beheers ik nog niet...

Dank voor je info!

Wat ik vooral geweldig vind is het synthesized loop en dan loopposition aan aftertouch koppelen..

vanaf 5 min. in deze video

Die is inderdaad mooi. In die demo begin je ook al hints te krijgen van de padmogelijkheden.

Algemeen vind ik dat de ensoniq erg gebruiksvriendelijk is, als je even door het toplaagje heen bent. Ik bedoel dat je voor veel functies even net moet weten hoe je eraan begint, maar dan is het allemaal duidelijk qua layout en leesbaarheid. Geen hex gedoe ofzo. :)

Als je hem hebt: layeren tot je een hoogpolig tapijt hebt. :)

Ik heb er jaaaaaren mee gewerkt, (EPS16) vooral op podium waar ik 'm als masterkeyboard gebruikte.
Fijn is dat je tot 8 midi instrumenten (tegelijk) kan aansturen ofwel 8 klanken kan layeren.
De sequencer is nogal vrij rudimentair maar dat is normaal voor die tijd.
Het was het tweede klavier dat ik ooit aanschafte en heb er nog steeds plezier van.
Wetende dat er niet eeuwig vervangstukken zullen bestaan heb ik me onlangs op dit forum een 2e (half afgeleefd exemplaar) aangeschaft als onderdeeltoestel.
Grtz!
Exo. :mega:

Hoe zit het met het oververhitting gebeuren, daar hebben ze toch allemaal zo'n beetje last van?

Is toch het probleem met de psu dacht ik?

Inderdaad, eitjes bakken op de EPS is makkelijk :D
Zo erg dat ik de mijne open moest openschroeven en er een extra ventilator in plaatsen.
Bleek later dat er een onderdeel op de print bij de voeding stuk was zodat de voeding nog meer moest trekken (uit balans was). Hitte alom dus.
Dit is nu gelukkig verholpen en zijn de temperaturen hoog maar aanvaardbaar.
Cheers!
Exo. :mega:

De mijne wordt weliswaar enigszins warm, maar niks schandalig. En dat is zonder ventilator.

Het komt dus voor dat ensoniqs oververhitten, maar het is zeker geen algemene waarheid. De mijne loopt (bijgevolg) ook nooit vast. Ik neem me voor dat zodra hij eens vastloopt, ik er een ventilator in zet.

Ik zal me eens in de manual moeten gooien om de sequencer in step time te leren gebruiken.

Ik krijg wel spontane gearlust van dat filmpje.

Ik hou sowieso van Ensoniq en qua klank zit het ook goed. Heeft de normale 13-bit versie ook een prettig wat rauwer randje of klinkt hij gewoon minder goed?

De 16+ klinkt niet high-end kil, maar heeft ook geen lofi randje. Hij klinkt gewoon muzikaal goed. En als je gaat layeren is het hek van de dam. Loading Huge Strings. Loading Oberheim Sweep. Loading Jupiter Pad. Loading JD atmos. En dan allemaal tegelijk activeren, beetje met de levels en vca envelopes spelen, fx kiezen, en met de resterende polyfonie jezelf tot aan je middel laten onderdompelen in het resulterende tapijt. Holy moly ongehoord dikke pads, en dat uit een underdog synth.

Ik wil er 1 gaan aanschaffen..en dan wel de module versie, kan echt geen klavier meer kwijt.
Hopen dat ik er 1 kan vinden met scsi..

Back