Ableton Template

divinio

Starting Up...
Ik heb me onlangs (eindelijk) een startup template gemaakt in Live met de nodige audio en midi tracks, Returns (reverbs,gate,delays, etc) en EQ's en COMP's op alle tracks.

De laatste maanden heb ik er een plezier aan om oude Sets van de laatste 2 jaar terug te openen en ze te verbeteren daar mijn kennis er met de jaren toch op vooruit is gegaan.

Maar als ik die oudere sets open, staan daar natuurlijk niet al die Return tracks bij.
Is er een handige manier om deze returns te bewaren en nadien te laden in oudere sets? Dan kan ik meteen die oude tracks er naartoe zenden etc...

Ik hoor het graag :geslaagd:

klinkt goed..... maar klinkt ook als Chinees :)

in mijn startup template staan geen vst synths. wel vst fx

ik moet dus alle FX die nu op elke return track staat, in een instrument rack steken en deze saven zodat ik ze kan laden als preset?

ik moet dus alle FX die nu op elke return track staat, in een instrument rack steken en deze saven zodat ik ze kan laden als preset?

ja, dus in jouw bestaande template zet je op de return een instrument rack neer (naast alle fx die daar al staan) en dan selecteer je al die fx die er al waren en sleep je die in je instrument rack. Vervolgens druk je op het save icoontje (floppy) om hem op te slaan.

In je andere projecten kun je die opgeslagen preset gewoon weer terug slepen.

Dit moet je dus wel per return doen, want je kunt niet een preset maken van meerdere returns tegelijk.

Ik kan enkel een Instrument Rack plaatsen op een MIDI-track. Niet op een Return-track.....

Maar zo kan ik het natuurlijk ook doen. Het gaat er om dat ik de presets kan saven, dus maakt niet uit waar ik het doe

klinkt goed..... maar klinkt ook als Chinees :)

in mijn startup template staan geen vst synths. wel vst fx

Heb ook zoiets gedaan maar je moet oppassen met niet te veel returns en zo plaatsen, het kost veel tijd om op te laden als je het opent (veel CPU ruimte).

Maar ik vind het een goed idee om zo'n template te maken, je hebt je workflow klaar om te musiceren :okdan:

Heb ook zoiets gedaan maar je moet oppassen met niet te veel returns en zo plaatsen, het kost veel tijd om op te laden als je het opent (veel CPU ruimte).

Maar ik vind het een goed idee om zo'n template te maken, je hebt je workflow klaar om te musiceren :okdan:

Ik heb de leerrijke DVD bekeken van Charles Dye - Mix it like a Pro waar hij zegt wat hij allemaal standaard heeft staan als Returns.

Het enige wat ik dan bedenk is dat al je songs dezelfde "kleur" gaan hebben.
Om goed te doen moet je dan naar gelang je productie, de reverb e.d. gaan veranderen.
Niet dat ik er zo veel verschillende heb natuurlijk als hij in die DVD :)

Wat ik er vooral van geleerd heb is hoe alles meer samen gaat klinken en niet gewoon een optelling van meerdere tracks. Het werkt echt wel als lijm als je zo werkt.

Ik heb de leerrijke DVD bekeken van Charles Dye - Mix it like a Pro waar hij zegt wat hij allemaal standaard heeft staan als Returns.

Het enige wat ik dan bedenk is dat al je songs dezelfde "kleur" gaan hebben.
Om goed te doen moet je dan naar gelang je productie, de reverb e.d. gaan veranderen.
Niet dat ik er zo veel verschillende heb natuurlijk als hij in die DVD :)

Wat ik er vooral van geleerd heb is hoe alles meer samen gaat klinken en niet gewoon een optelling van meerdere tracks. Het werkt echt wel als lijm als je zo werkt.

Ik zal die dvd kijken, heb hem niet maar kan wel aanschaffen...

Dat de songs dezelfde "kleur" gaan hebben is het maar relatief. PWL sounds waren allemaal op een 24 mixer gemaakt met standard presets per track en daarom hebben deze "dezelfde kleuren". Het hangt er ook vanaf wat voor instrumenten in je workflow gebruikt. Ik denk dat er uiteindelijk meevalt.

Ik ben ook bezig met templates en dergelijke, vandaar mijn interesse in dit topic. :okdan:

Het is echt een aanrader. Het gaat over rock muziek maar de principes zijn dezelfde en hij maakt alles heel duidelijk. Hij neemt ook een nummer in handen van A tot Z met alle stappen

Attachments

• Mix it.jpg
    Mix it.jpg
    96,8 KB · Bekeken: 101
Het is echt een aanrader. Het gaat over rock muziek maar de principes zijn dezelfde en hij maakt alles heel duidelijk. Hij neemt ook een nummer in handen van A tot Z met alle stappen

Ik zal zeker eens kijken! :okdan:

(maar eerst moet Russisch leren)

mijn innige deelneming alvast *D

Ja, op youtube staat maar in het "R", maar in ander sites wel in het "E". Dus even maar doorzoeken...

Je maakte me erg benieuwd dus... Van Vespers heb je ook leuke tutorials (over templates en zo) meer gericht op dance muziek.

Back