Nieuwe Yamaha Motif ES

Hihi een synth met ballen.

Een van de meest ondergewaardeerde synths.

Enne bass, als je knoppen wilt dan moet je zo'n knoppenplank van doepfer of zo scoren. Hebbie plenty knoppen voor al die synths. (uitgel*ld klaar)

fotoke

Attachments

• dal041.jpg
    dal041.jpg
    143,6 KB · Bekeken: 93
Met een van de 3 01X'en die in de Benelux rondgaan voor de shows.

Hoe klinktie? Of mocht je hem niet kietelen?

Kijk, dat vind ik nu vreemd. Vroeger werd er een nieuw model op de markt gebracht en het werd toegejuicht. Met die ES-serie krijg je ineens een boel verwijten. 'Ik heb m'n Motif nog maar een jaar en nu brengen ze een nieuwe uit!' ... tja, zo gaat het nu eenmaal in het leven ... zeker als er elektronica aan te pas komt. 'Hij heeft maar 4 schuifknoppen!' ... so what ... m'n SY99 heeft er inderdaad geen, maar dat zal er zeker niet voor zorgen dat het een slechte synth zou zijn. En synths zijn toch ook nog min of meer smaakgebonden. Ze hebben allemaal hun eigen waarden en zo, maar voor velen geldt toch nog steeds dat ze voor of tegen een bepaald merk zijn. Als we het dan gaan hebben over een K2600 die beter klinkt dan een MOTIF enz ... dan zitten we zeker op het subjectieve. Ik moet bekennen dat ik zowel de K2600 als de MOTIF's erg knap vind en ze klinken inderdaad wat anders, maar ik ga daar niet uit besluiten dat de één beter is dan de ander ... ik zou gewoon zeggen dat de één anders is dan de andere. Dat is trouwens ook de reden waarom ik nog nooit een synth heb weggedaan ... ieder toestel klinkt eigen (ook de nieuwe).
Ik wil ook wel tegenspreken dat je een synth nooit mag beoordelen a.h.v. de ingeprogrammeerde demo's ... en zeker een Yamaha niet. Zij hebben al altijd een probleem gehad om hun synths te showen. De demo's van m'n SY99 trekken zo goed als op niets terwijl het potentieel van die synth enorm is. Zo kan je ook hetzelfde stellen met de demo's die op de motifatorsite te horen zijn. De enige manier om zo'n toestellen te beoordelen is om ze te bespelen. Dit kan je dan nog best doen door er eentje voor een weekend bij jouw thuis uit te mogen proberen. De goede muziekwinkels weten zoiets wel te regelen. En voor diegene die hem lelijk vinden ... 1) dat is subjectief en 2) de tijd van de mooie synths met hout en kleuren zoals de prophets 10's, CS 80-en en memorymoogs is al lang voorbij ... maar tenslotte: wat primeert? de schoonheid of de klank???? M'n Trilogy is mooi ... maar de klank is heel wat minder.

Ik wacht in ieder geval gewoon af tot deze er is ... en dan tot ik genoeg bij mekaar gespaard heb ... en dan zien we wel ;) Ik denk in ieder geval dat deze MOTIF ES-serie kwaliteitsinstrumenten zijn en een voorbode van nog meer lekkers van andere fabrikanten die dan weer beter moeten doen dan Yamaha enz enz enz ...

En een filmpje van de head marketing USA.

filmpje (real-video)

Toch leuke dingen die hij laat zien.

Omdat ik op zoek ben naar een nieuwe synth, heb ik gisteren de Yamaha Motif 7, Roland Fantom-S en de Korg Triton LE61 getest. De Yamaha Motif is voor mij de absolute winnaar. Aangezien Yamaha in september de Motif ES op de markt brengt, die qua specificaties zijn gelijke niet kent, is de keuze gevallen op de Yamaha Motif ES7. :D

Ik heb bij het testen niet geluisterd naar drum-, bas- en gitaargeluiden, aangezien ik de synth alleen live gebruik.
De Yamaha heeft de meest open en heldere sound. De Roland klinkt warm, maar wat gecompressed en smeert eerder dicht (gebrek aan hoge tonen). De Korg Triton LE61 is met name goed in de pads, maar zoals bekend is de piano sound niet echt mooi. Ook het klavier van de Triton LE voelt erg plastic aan (dat is het natuurlijk ook). De Yamaha heeft de meest realistische klanken, maar ook de meest vette synth geluiden.

De enige synth die ik nog niet heb kunnen uitproberen is de Korg Triton Pro (studio). Deze heeft meer inserts effects, een touch screen (waar je veel extra voor betaalt), een sampler en de mogelijkheid om de klanken uit te breiden middels expansion boards. De Motif ES biedt echter qua specificaties veel meer dan de Triton Pro en is waarschijnlijk nog goedkoper ook.

Wat ik nou niet snap: waarom is men zo gehecht aan draaiknopjes? Dit is toch geen dance- of VA-synth? Als je dat wil zijn draaiknupkes handig, maar waarom zouden ze op zo'n workstation zitten? Ik speel live constant met twee handen; ik kan echt nergens aan daarin, alleen soms schuiven als mijn linkerhand een akkoord heeft en ik heb vingers over. Modellen doe ik dus als ik niet speel, en dan zijn menu's geen enkel probleem natuurlijk (en elk menu is logisch, als je het maar vaak zat gebruikt). Ik bedoel, een workstation wordt niet gemaakt voor live-editing, toch?

Ik vind de S90 (en Motif dus ook) trouwens beter klinken dan de Triton (LE); vollere klinken, de Triton klinkt wat vlakker. Da's mooier voor editing natuurlijk (meer over voor jezelf), maar daarvoor vind ik het qua soundkarakter teveel op m'n XP-30 lijken (vloeken in de kerk?), dus dan voegt die Yamaha toch meer toe. Maar de piano vond ik weer niet zo speciaal (maar op de Korg al helemaal niet), maar ja, ik luisterde ook door een koptelefoon, dat scheelt nogal.

Ligt het trouwens aan mij of zijn er hier vooral studio-/thuis-muzikanten met een grote dance-voorliefde en erg weinig livetoetsenisten (in een (rock)band)? (of is dat te intiem voor een eerste post? 8~ )

Origineel geplaatst door Candyman
De enige synth die ik nog niet heb kunnen uitproberen is de Korg Triton Pro (studio). Deze heeft meer inserts effects, een touch screen (waar je veel extra voor betaalt), een sampler en de mogelijkheid om de klanken uit te breiden middels expansion boards. De Motif ES biedt echter qua specificaties veel meer dan de Triton Pro en is waarschijnlijk nog goedkoper ook.

Er zijn een aantal punten die je bij de Korg opsomt die de Motif toch ook wel degelijk heeft, hoor. Ook de Motif heeft een ingebouwde sampler (max 512 Mb geheugen uitbreidbaar via DIMM's dacht ik) en je kan er tot 3 verschillende expansion boards insteken. Nu is het wel zo dat bij Yamaha een expansion board geen gewone ROM-board is met wat extra klankgolven, maar veeleer een volledige synth. Zo kan je een DX-expansionboard aanschaffen waarbij je dus alle mogelijkheden van de FM van een DX7 hebt, of een AN-board waarin grotendeels de AN1-mogelijkheden vervat zitten, of een VL-board. Zo kan je dus je 128-stemmige polyfonie ook verhogen, wat bij gewone ROM-boards niet het geval is. Het enige wat ik een beetje jammer vind is dat ie nog steeds 16 parts multitimbraal is en niet 23 parts. Met 128 stemmen polyfonie of meer zou het leuk zijn om 32 parts ter beschikking te hebben. Mocht in ieder geval de Lottofee bij me langskomen, dan zal een Motif 7 ES zeker aangekocht worden ;)

Sorry, vergeten te vermelden dat de Korg Triton Pro deze features extra heeft t.o.v. de Korg triton LE.

Ik heb inmiddels begrepen dat je met de Yamaha Motif slechts 4 voices/parts kan layeren/splitten in performances mode (plus 1 extra per expansion board). Met m'n Roland XP-80 kan ik 16 presets layeren/splitten. In bepaalde nummers (speel in een professionele coverband) heb ik veel verschillende sounds nodig. Omdat de standaard Roland klanken soms nogal dun kunnen klinken, combineer ik veel klanken (layeren) om het geheel vetter te maken en om de originele sounds te benaderen. Voor bepaalde solo klanken heb ik alleen al 10 parts (die elk weer uit vier elementen bestaan) over elkaar liggen. Daarnaast maak ik veel gebruik van special FX geluiden, waarbij ik presets wijzig/combineer en aan één of meer toetsen toewijs. Vaak gebruik ik wel 6 zones op een 76 toetsen klavier, die dus elk weer uit verschillende geluiden (layers) bestaan. Misschien dat dit mogelijk is met de Motif ES in song mode?

Origineel geplaatst door Candyman

Ik heb inmiddels begrepen dat je met de Yamaha Motif slechts 4 voices/parts kan layeren/splitten in performances mode (plus 1 extra per expansion board). Met m'n Roland XP-80 kan ik 16 presets layeren/splitten. In bepaalde nummers (speel in een professionele coverband) heb ik veel verschillende sounds nodig. Omdat de standaard Roland klanken soms nogal dun kunnen klinken, combineer ik veel klanken (layeren) om het geheel vetter te maken en om de originele sounds te benaderen. Voor bepaalde solo klanken heb ik alleen al 10 parts (die elk weer uit vier elementen bestaan) over elkaar liggen. Daarnaast maak ik veel gebruik van special FX geluiden, waarbij ik presets wijzig/combineer en aan één of meer toetsen toewijs. Vaak gebruik ik wel 6 zones op een 76 toetsen klavier, die dus elk weer uit verschillende geluiden (layers) bestaan. Misschien dat dit mogelijk is met de Motif ES in song mode?

Wow, je stapelt nogal wat klanken boven op mekaar ;) . Heb je dan wel genoeg polyfonie? Volgens mij kan je dan amper een driestemmig akkoord spelen en ben je bijna door al je polyfonie heen. Nu ... zelf heb ik geen Motif, maar wel een SY99 en ik heb ondertussen al begrepen dat de opbouw ongeveer hetzelfde is. Welnu, een voice kan inderdaad maximaal uit 4 AWM-elementen bestaan en niet meer, MAAR binnen een MULTI (zeg maar PERFORMANCE van de MOTIF) kan je wel de 16 Voices op hetzelfde MIDI-kanaal zetten en zo kan je dus 4 x 16 stemmen onder één toets afvuren (als nu m'n SY99 ook nog maar eens die 64 stemmen zou bezitten ;{ i.p.v. 16 AWM+16AFM) Volgens mij zou zoeits op de MOTIF dus ook mogelijk moet zijn.

Je kan in ieder geval altijd de manual van de MOTIF-serie downloaden van de Yamaha-site. Daar zul je de bovenstaande parameters zeker terugvinden.

De Motif ES werkt gewoon volgens de AWM2 standaard van Yamaha hoor.

Dus 4 elementen per voice. En in performance kun je gewoon alle 16 voices tegelijkertijd layeren net zoals de XP80 hoor.
Hij heeft wel een layer als ik het goed heb. De rest moet allemaal via midi kanalen ingesteld worden.
En dan nog gebruik je 64 elementen en houd je er nog 64 over. (Dan is hij duofoon ;) )
Maar de Yamaha's klinken zowieso al voller dus is 16 voices voor een layer wel erg veel van het goede.

Trouwens gaan er ook al weer geruchten van een Motif ES rack op die wel sampling zou moeten hebben ipv z'n kleinere broertje. Maar niets is nog zeker.

Zou er een klein foutje zitten in de documentatie van de nieuwe ES-serie? De originele MOTIF's zouden met 64Mb een maximale sampletijd van 6min22 hebben. De ES kan ipv 64Mb 512 Mb bevatten. De maximale sampletijd bedraagt dan ... 6min22 ... :confused: Drukfoutje???

Denk het niet. Het zal wel een beperking zijn dat een sample niet meer dan zoveel Mb kan worden.

Back