Oude elektronica voorraad nog relevant?

ontwerper

Raadselachtig lid
Omdat ik na lange tijd weer eens met een elektronica projectje bezig was heb ik mijn oude voorraad componentjes opgedoken uit de berging. Die voorraad is ruim 15 jaar oud en nu vroeg ik mij af hoe relevant en bruikbaar dit nog was.

Ik neem aan dat het voor weerstanden bijv geen probleem is om zolang opgeborgen te zijn maar is in tussentijd het werken met 1% weerstanden niet meer standaard en betaalbaarder geworden?

Om die paar elco's die er (ongebruikt) tussenzitten maak ik me niet zo druk maar ik heb bijvoorbeeld ook veel 74lsxxx chips. Zijn die 'obsolete' of nog heel goed bruikbaar?

Daarnaast heb ik ook nog het 1 en ander aan digitale chips zoals de 68008/8255/ram en eprom geheugen. Die lijken me in ieder geval 'obsolete' :)

Alles is nog bruikbaar , maar je moet er natuurlijk wel de toepassing voor hebben.
Voor veroudering hoef je over het algemeen niet erg bang te wezen.
Als het maar niet te vochtig of te warm is opgeslagen.
Vocht vreet alles aan , en bij overmatige warmte drogen elco's sneller uit.

Ik heb hier nog n.o.s en gebruikte electronica van voor de oorlog [ die grote wereld oorlog jeweetoch]
En daar doet het ook nog alles van .

Daarnaast heb ik ook nog het 1 en ander aan digitale chips zoals de 68008/8255/ram en eprom geheugen. Die lijken me in ieder geval 'obsolete' :)

Da's maar helemaal afhankelijk van wat je doet.
Ik moet zelfs nog af en toe EPROMs bestellen om OS-updates in te branden voor jaren '90 spul. RAM kan ook best handig zijn als je een apparaat tegenkomt waar nog wat uitbreiding in kan, of voor reparaties.

Als je alleen maar hedendaagse PIC/Atmel-projectjes gaat doen heb je het niet nodig. Maar niemand verbied je om gewoon een oud project uit een Elektuur van 30 jaar geleden te gaan bouwen...

Of te repareren. Het kan altijd handig zijn om op een voorraad oude elektronica te zitten als je oude synths hebt.

Als je alleen maar hedendaagse PIC/Atmel-projectjes gaat doen heb je het niet nodig. Maar niemand verbied je om gewoon een oud project uit een Elektuur van 30 jaar geleden te gaan bouwen...

Klopt helemaal maar de kans dat ik dat oude project uit Elektuur ga doen is heeeel erg klein :)

Ik heb in het verre verleden geregeld iets in elkaar gezet maar als het dan niet werkte dan kon ik (bijna) nooit de fout vinden: alle banen vrij, goed componenten, goede polariteit maar toch niet werken. Digitaal ging me beter af, vandaar dat ik programmeur geworden ben :D

Maar het kriebelde nu toch weer, dus ben ik weer aan het prutsen.

Ik moet zelfs nog af en toe EPROMs bestellen om OS-updates in te branden voor jaren '90 spul. RAM kan ook best handig zijn als je een apparaat tegenkomt waar nog wat uitbreiding in kan, of voor reparaties.

Van die eprom blokjes heb ik er dus een stapeltje van liggen. Ooit de bedoeling geweest om een microcontroller systeem mee op te zetten. Dat kwam er ook maar ik heb toen maar 1 gebruikt :) Systeempje gebouwd op printjesplaat en alle adres en databussen met draadjes verbonden. 1 grote kluwen met draad maar alles zat goed en werkte: digitaal lag me idd beter :okdan:

Is er iemand die deze dioden herkent? Op mijn bakje staat 1N4148 maar die zien er dacht ik anders uit (de rode op de voorgrond). Ik neem even aan dat het dioden zijn :D Even gegoogled maar geen match nog gevonden.

Attachments

• IMG_2045.jpg
    IMG_2045.jpg
    59,4 KB · Bekeken: 103
nee hoor, er mankeerde echt vanalles aan de vroegere ontwerpen....

ik bouwde nooit iets uit elektuur, dan had ik ook de frustratie niet...

( daarom hebben ze op een gegeven moment ook het LEK geintroduceerd, om alle fouten te ondervangen.

:mega:

Back