Oude elektronica voorraad nog relevant?

nee hoor, er mankeerde echt vanalles aan de vroegere ontwerpen....

ik bouwde nooit iets uit elektuur, dan had ik ook de frustratie niet...

( daarom hebben ze op een gegeven moment ook het LEK geintroduceerd, om alle fouten te ondervangen.

:mega:
Idd bij veel ontwerpen kwam de maand daarop een 'addendum' (lek).
Daarin stonden dan de vergeten of foutieve afdrukken, printverbindingen, componenten, etc.
Nou ja, ze vermeldden dan toch die verbeteringen.

Ja, ik herinner me dat je nooit direct een ontwerp van Elektuur moest gaan bouwen maar eerst even een maandje wachten. Ze beweerden ook altijd met opzet een 'onzin' schakeling in de jaarlijkse halfgeleidersgids te stoppen. Daarvan had ik altijd het vermoeden dat het niet echt opzet was maar de grootste blunder :D

Ik gebruikte vroeger Elektuur vooral voor inspiratie. Hun allereerste artikel/ontwerp over de 8051 microcontroller heb ik toen stukgelezen.

Laatst weer eens een huidige elektuur ingekeken maar het format is nog grotendeels hetzelfde. Het zuster blad Elex (of zoiets) vond ik leuker; more fun :)

nee hoor, er mankeerde echt vanalles aan de vroegere ontwerpen....

ik bouwde nooit iets uit elektuur [knip]
:mega:

Behalve de Formant dan. Maar dat was blijkbaar ook wel één van hun beste projecten. Normaal gezien werkt een Formant print zoals ze omschreven is. Op die keer na dat een RFM schakeling bij mij ging zelfoscilleren. :)

Maar op de Formant na heb ik ook begrepen dat Elektuur ontwerpjes wel eens nogal wat problemen konden hebben.

ik begin langzaam ook al een nette voorraad componenten te krijgen.

De man in de elektronica zaak raadde mij af om de oudere weerstanden van hem te kopen omdat na x aantal jaar de weerstandswaarde iets kan afwijken. Zou misschien maar om 0,1% na 10 jaar gaan.
Kan ook een verkooptechniek zijn, maar wou het liefste dikke weerstanden hebben voor de look 8)

Behalve de Formant dan. Maar dat was blijkbaar ook wel één van hun beste projecten. Normaal gezien werkt een Formant print zoals ze omschreven is. Op die keer na dat een RFM schakeling bij mij ging zelfoscilleren. :)

Maar op de Formant na heb ik ook begrepen dat Elektuur ontwerpjes wel eens nogal wat problemen konden hebben.

de formant was geen elektuur ontwerp, maar van chapman.

:koffie:

De man in de elektronica zaak raadde mij af om de oudere weerstanden van hem te kopen omdat na x aantal jaar de weerstandswaarde iets kan afwijken. Zou misschien maar om 0,1% na 10 jaar gaan.
Kan ook een verkooptechniek zijn, maar wou het liefste dikke weerstanden hebben voor de look 8)

Dikke? Een gewone weerstand van tig jaar geleden is even dik als eentje van nu (als we het niet over SMD ofzo hebben). Tenminste, mijn nieuwe voorwaarden zijn zo groot als wat in 40 jaar oude synths zit. Of bedoel je koolweerstanden ipv metaalfilm? Want die hebben verschillende eigenschappen.

oh, bij mij zit er wel degelijk verschil tussen nieuwe en oude weerstanden van 1/2W 5%.
Die van nu zijn dunner

de man uit de elektronicazaak lult uit zijn nek....:okdan:

het enige nadeel van oude weerstanden kan corrosie van de draden zijn, maar dat is met een stukje schuurpapier ook opgelost.

of je kan de oude chinese methode erop loslaten, gewoon proberen vast te solderen,
dit geeft je dan weer soldeerpret na een jaar ofzo, om alles weer vast te solderen....:okdan:

over die onzinschakling gesproken:

ik ben al jaren op zoek naar de tunneldiode ONZ1N en een nauwkeurige weegschaal om te wegen of mijn NiCD batterijen voldoende extra elektronen hebben omdat ze opgeladen zijn. Suggesties zijn welkom...

ik ben al jaren op zoek naar de tunneldiode ONZ1N en een nauwkeurige weegschaal om te wegen of mijn NiCD batterijen voldoende extra elektronen hebben omdat ze opgeladen zijn. Suggesties zijn welkom...

Niet opgeven, blijven proberen :geslaagd: :D

Back