An1x (PLG150-AN) Editor op Mac met Wine Bottler

VasC

Dat smurfen we...
Ik heb al een tijdje geleden de overstap gemaakt naar de Mac. Het bevalt super alleen heb ik 1 probleem en dat is de de software editor voor mijn PLG150-AN board (AN1x editor) niet meer werkt. Nu heb ik al een tijd gezocht naar een oplossing en kwam uit bij Wine Bottler. Hier hoef je geen WIndows voor te installeren, maar je kunt wel Windows Applicaties draaien.

Ik dacht dus, laat ik het eens proberen en tot mijn verbazing kon ik gewoon de Software Editor installeren op de MAC en hij draait ook nog (zie onderstaande afbeelding). Hij ziet zelfs mijn Midiman midi interface.

attachment.php

Alleen lijkt het uitsturen van midi toch niet goed te gaan (er verandert namelijk niks in de synth sound). Ik ben erg benieuwd of meer mensen ervaring hebben met Wine Bottler en of het bij hun wel lukt om zo het PLG board aan te sturen.

Voor mij zou het fantastisch zijn om zo weer normaal mijn kaart te kunnen editten (dan kan hij ook gelijk uit de verkoop :))

Attachments

• PLG150-AN on Mac.jpg
    PLG150-AN on Mac.jpg
    87,9 KB · Bekeken: 114
Midi zou op Mac OS OTB moeten werken.

Als dat niet zo is komt dat waarschijnlijk door een missing DLL.

Je zou wine moeten draaien vanuit een terminal.

commando wine "editorprog"

dan zou je uit de wine debugging info kunnen halen wat er mist.

zoiets als stub missing dll ikwilmidi.dll....

RTFM daarna hoe je wine forced om dll's te laden.

Dit moet ik van het weekend nog eens rustig terug lezen.

Overigens werkt de applicatie wel gewoon. Hij geeft geen fout. Dus DLL bestanden gaat ook goed. Ik betwijfel overigens of er dan een midi DLL mist. Dan zou ik namelijk een foutafhandeling verwachten in de Yamaha SOftware bij een ontbrekende DLL.

En Wine Bottler, voor zover ik het zag, draait ook in de terminal.

En nee, ik ben echt niet te lui om de handleiding te lezen.

wine heeft als eigenschap gewoon het programma te starten ook als er DLL's missen.

Wat komt er in je terminal allemaal voorbij.

Een andere vraag:

werken andere windows programma's wel en heb je audio en midi???

Winebotler is volgens mij een wine frontend.

Je zou je toch meer moeten verdiepen in kale wine.

kan je hier een terminal dump plaatsen???

Ik heb ook eens de AN editor geïnstalleerd (ook te gebruiken met het Plug-in board). Deze start ook gewoon op. In deze editor heb ik de beschikking over een vritueel klavier. Als ik hier op een toets druk wordt een noot getriggerd op de CS6x. Daarnaast werkt de Pitch en Mod wheel ook. Dus de midi connectie zou goed moeten zijn.

Alleen reageert de CS6x niet op veranderingen gemaakt in de editor (b.v. andere wave, of cutoff etc.). Wellicht dat dit Sysex informatie is. Het lijkt net of dit niet doorkomt. Nu heb ik het ook gewoon met een windows laptop geprobeerd en dan werkt het wel (dus er is geen instelling op de CS6x die niet goed staat).

In de terminal worden geen foutmeldingen gegeven.

Iemand nog een idee?

Ik heb ook eens de AN editor geïnstalleerd (ook te gebruiken met het Plug-in board). Deze start ook gewoon op. In deze editor heb ik de beschikking over een vritueel klavier. Als ik hier op een toets druk wordt een noot getriggerd op de CS6x. Daarnaast werkt de Pitch en Mod wheel ook. Dus de midi connectie zou goed moeten zijn.

Alleen reageert de CS6x niet op veranderingen gemaakt in de editor (b.v. andere wave, of cutoff etc.). Wellicht dat dit Sysex informatie is. Het lijkt net of dit niet doorkomt. Nu heb ik het ook gewoon met een windows laptop geprobeerd en dan werkt het wel (dus er is geen instelling op de CS6x die niet goed staat).

In de terminal worden geen foutmeldingen gegeven.

Iemand nog een idee?

moet je in de editor niet gewoon een midi if aanzetten?

:mega:

Bedoel je met if (Interface)?

Ik heb hier gewoon gekozen voor de Midiman interface (deze heb ik) en dan de juiste poort C. En het werkt dus ook gewoon met noten en de pitch en mod wheel, mara niet als ik andere parameters verander.

@Audiocollage, ik zal het met je tool gaan proberen.

...En het werkt dus ook gewoon met noten en de pitch en mod wheel, mara niet als ik andere parameters verander...
Dat lijkt wel op een beperkte midi-verwerking : enkel de standaard midi-commando's maar geen sysex-commando's.
Sysex-commando's hebben dan ook een andere funktie nodig in programma's (onder windows).
Mss ontbreken deze funkties nog in Wine ...

Dat lijkt wel op een beperkte midi-verwerking : enkel de standaard midi-commando's maar geen sysex-commando's.
Sysex-commando's hebben dan ook een andere funktie nodig in programma's (onder windows).
Mss ontbreken deze funkties nog in Wine ...

o ja? welke dan?

:koffie:

o ja? welke dan?

:koffie:
Je vraagt om de windows programmeercode, wel hier heb je ze (zie ook msdn voor meer info) :
midiOutLongMsg deze is nodig voor, zoals de naam deels verklaart, langere commando's (= messages) m.a.w. de sysex- commando's.
Het verzenden vraagt ook een voorbereiding van de buffers en output (in dit geval).
midiOutShortMsg deze wordt gebruikt voor de standaard midi commandos' zoals noten, pitchbend, cc's, e.d.

Als die midiOutLongMsg en aanverwante commando's niet in Wine geimplementeerd zijn, kan je er ook geen sysex mee verwerken.
Uit bovenstaande topics op te maken vermoed ik dat er enkel midiOutShortMsg geimplementeerd is.

Daar staat dus duidelijk : "Wine implementeert zowel de Win16-, Win32- en Win64-API en kan dus zowel 16 bit- als 32 bit- en 64 bit-Windowsprogramma's draaien."
En wat ik uit bovenvernoemde topics afleid is dat Wine dus nog niet alle Win-API's geimplementeerd heeft of toch nog niet goed werkend, zoals dus de midiOutLongMsg.
(Jij die beweerd in assembler te programmeren, zou dit toch moeten begrijpen. Maar ja,... er wordt hier zoveel beweerd, hé.)

Back