Zoek een... tja, help aub???

Ferruccio

Ingeburgerd
Ik werk sinds 3 maanden in een volledig "virtuele" studio. Althans, ik heb nog wel hardware synths enzo, maar verder gebeurt alles in de PC. Nu heb ik hierover een misschien nogal lastige vraag. Het is namelijk zo, dat mijn monitor speakers direct staan aangesloten op de PC output. Omdat mijn monitor speakers actief zijn zit er geen versteker tussen. Dit betekend dat de enige manier die ik heb om het volume bij te stellen via de mixer in de PC is.

Maar wat nou als mijn PC een keer crashed? Stel je voor dat er ploseling een woofer-scheurende toon vanaf de PC naar de speakers wordt gestuurd. Dit is heel goed mogelijk. Is er misschien een hardware apparaatje op de markt die ik nog net even tussen de PC uitgang en mijn monitor speakers kan zetten om het volume bij te stellen? En ik bedoel geen mixer ofzo, want dat is gelijk weer veel te uitgebreid. Maar gewoon iets met 2 audio ingangen en 2 uitgangen en een volume knop. Puur om daar eventueel bij nood aan te kunnen draaien als er iets flink niet goed gaat.

Het liefst ook wel een apparaatje wat voor minimale kwaliteitsverlies zorgt van het audio signaal. *zucht* Dit is een lange post... Ik ga maar even stoppen en afwachten of iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

Ik denk dat je het beste toch iets van een simpel 2kanaals scratchmixertje kunt nemen.
Die zijn tegenwoordig al heel klein en hebben een zeer goede geluidskwaliteit.

Wat dacht je van een goede potmeter ertussen zetten (ALPS bijvoorbeeld)? Kleine behuizing kopen, paar plugjes en stukje goede kabel, effe soldeertje leggen - Klaar!:okdan:

Origineel geplaatst door Hazes
Wat dacht je van een goede potmeter ertussen zetten (ALPS bijvoorbeeld)? Kleine behuizing kopen, paar plugjes en stukje goede kabel, effe soldeertje leggen - Klaar!:okdan:

Yes, als je een beetje handig bent is dat den kik wel het goedkoopste :)

Een kleine mixer voor weinig met koptel. uitgang is ook handig. Heb ik ook zo opgelost.

Wat dacht je van een goede potmeter ertussen zetten (ALPS bijvoorbeeld)? Kleine behuizing kopen, paar plugjes en stukje goede kabel, effe soldeertje leggen - Klaar!

Geef Hazes een zak tikkels en hij soldeert het voor je :D

Hehe... bedankt voor de adviezen! Helaas ben ik niet zo goed in knutselen enzo, dus dat zelf in elkaar solderen zal ik maar niet doen. 8) Misschien is de beste oplossing gewoon een heel klein mixertje. Een Spirit Notepad ofzo. Alleen vraag ik me af in hoeverre de kwaiteit van je monitoring dan wordt beïnvloed door het karakteristiek van die mixer. Het moet natuurlijk zo puur mogelijk blijven.

kwaliteit met een spirit notepad zit wel snor. Het solderen van één potmetertje is voor iedereen te doen. Misschien een paar keertjes oefenen met het maken van een mooie soldeer verbinding. Het zijn tenslotte maar een paar verbingen die je moet maken.

Een limiter opsteken!

maar dan zoon ding dat ze in cafés en dancings gebruiken hé

ga es naar de betere audio winkel en mischien weten zij nog betere oplossingen

je kunt ook een losse channelstrip kopen (behorende bij een zeer luxe tafel)

zo koop je maar een kanaal, maar krijg je wel dikke kwaliteit

ehm misschien moet je er dan 2 hebben, voor stereo

Hehe. Dat zal er wel grappig uitzien, 2 losse channel strips. Zijn er overigens nog andere alternatieven voor de Notepad? Maar wel zoeiets dergelijks zeg maar?

De Behringer UB502 is nog wat kleiner dan de NotePad....en ook goedkoper. Kost 62 euro. Dan heb je een mic-kanaal en 2 stereo kanalen, tape in/out, headphones out en main out natuurlijk :).

Groeten,

Rutger

Bedankt Rutger, maar ik ga liever geen Behringer spul tussen mn output van de PC en monitor speakers zetten. Daarvoor zoek ik toch wel iets meer van kwalieit zoals Soundcraft zeg maar. Behringer is wel goedkoop, dat geef ik toe. Bedankt in ieder geval voor je aanrader.

Ok,

tja, tis inderdaad ook niet mijn eerste keus, Behringer :).

Hoewel....zolang je alleen kanaal-faders gebruikt valt Behringer best mee....mijn ervaring is alleen dat kleine ampjes in de tafel (zoals bijvoorbeeld in de fx send-return) enooooooorm veel ruist genereren zodra je ze een beetje open zet. Gelukkig heb ik geen effecten die een hele hoge input nodig hebben of een lage output hebben....dus tis niet heel erg een probleem, maar toch vreeeeemd. Mic pre-amps zijn van iets betere kwaliteit....maar ook daarbij kun je ze beter niet vol open zetten..ruuuuuizz.

Groeten,

Rutger

ps. Misschien is solderen toch echt wel de meest praktische oplossing... tis echt makkelijker dan je zou verwachten :)

Nou, ik kan nu uit ervaring in ieder geval iedereen afraden om een Spirit Notepad te gebruiken als tussentrap tussen je speakers en je PC output. Werkelijk waar, het verschil is als dag en nacht. Zonder de Notepad ertussen klinkt alles op mijn (recent aangeschafte) MOTU 24 I/O prima, maar als ik dan die Notepad ertussen plug lijkt het wel alsof alles als karton klinkt. Echt een afrader dus. Dit laat mij nu uiteindelijk toch over aan minimale controle over het volume van het geluid als de PC zou crachen, dus ik hoop maar dat die Genelecs inderdaad echt uitslaan als ze overbelast worden...

Kijk, inflexus, zoiets zou nou perfect zijn idd. Ik ga meteen die Spirit inruilen en zo'n dingetje bestellen... Bedankt man!

Ok... ik neem mijn woorden terug over de Spirit Notepad. Voortaan moet ik eerst eens wat beter kijken waar ik mee bezig ben voordat ik oordeel. De panning van beide mono kanalen stond namelijk nog in het midden, terwijl ik dus een stereo image wilde creëren. De ene uiterst links en de ander uiterst rechts pannen heeft het geluid veel goed gedaan in ieder geval... :geslaagd: Hehehe.

Back