wat hoor je?

wat hoor je?

• Totaal aantal stemmers
    32
Ik hoor het laag hier ook goed op m'n huiskamer boxies, maar vond het niet echt hard tov de kick zelf of de hogere octaven.
Dan mis je ook de onderste oktaaf voorbeen groot gedeelte, de sub is echt van "zijn mn oren dichtgeklapt" laag

Ik heb hier een paar Philips Electronic 544 MFB speakers staan en hoor op een vreemd tegendraads ritme een gonzende kick die constant door beukt.. en dan, ergens rond 0:04 twee keer een in dezelfde toon klinkende 808-achtige kick in een soort tegendraads ritme die afgekapt wordt qua release en rond de 0:06 seconden drie keer diezelfde kick, ongeveer een kleine terts lager.. en die klinkt ook nogeens harder.. enzovoort enzoverder.. Wat heb ik nu gewonnen??

images

Niks gewonnen, het is geen wedstrijd, het is gewoon leukmom de diverse ervaringen te lezen

das jouw mening, ik heb echt dikke subs gemaakt op mijn hd25

inderdaad loopt die af, maar omdat die zo dicht op je oren zit hoor je het duidelijk.

en een sub woofer is niet altijd handig

Ik kon wel altijd mijn track in de club besluisteren en beoordelen.

Hangt ook van de club PA af, valen beide rondv50hz af dan zit je goed, gaat de club door tot 30hz dan heb je een probleem :D

Ik heb op een ander plekje ook nog 2 monitor one MKII's staan van Alesis.. Had ooit een mix gemaakt daar met een kick die zo laag doorging in de decay en dat werd niet weergegeven op die monitoren...
Toen ik het hier beluisterde werd ik gek van het laag en heb ik het er alsnog uit gefilterd.. Ik zeg altijd maar zo.. alles wat je beneden de 50 hz hoort is meegenomen.

Die laagste kick uit de audiobijlage zit volgens mij redelijk in de buurt van de 40hz

Edit.. dat audiovoorbeeld hierdonder zitten wel heel veel harmonsche boventonen bij (mp3 side effects) .. maar als ie lekker drukt dan is er sprake van weergave :)

Dat van dat afmixen zou ik niet willen ontkrachten, maar je sub was desondanks goed hoorbaar op hele simpele in-ears van Sony :) Ik hoor ook zeker dieper laag op mijn produceerheadphones dan over mijn speakers en dat ligt niet in de laatste plaats aan de speakers zelf, maar de laagst weer te geven frequentie is bij speakers ook nog eens afhankelijk van de grootte van de ruimte. Volgens mij heb ik ooite eens berekend dat lager dan zo'n 60 Hz uberhaupt geen zin heeft op mijn kamertje.

dit is precies wat ik bedoel.

een hoofdtelefoon kan dus goed zijn voor die bas focus omdat veel budget monitors de bas helemaal niet weergeven.

dus afmixen daar had ik het niet over.

Hangt ook van de club PA af, valen beide rondv50hz af dan zit je goed, gaat de club door tot 30hz dan heb je een probleem :D

welke spiekers gaan 100 % (dus niet een dip up) op 30 hrz daar zie ik graag een voorbeeld van plus een schema.

welke spiekers gaan 100 % (dus niet een dip up) op 30 hrz daar zie ik graag een voorbeeld van plus een schema.

Het is niet moeilijk om speakers te maken die zo laag en hard gaan. Tapped horns maak je gewoon erg groot en dan ben je er. Danley sound Labs maken er meerdere die 30 Hz halen en nog lager.
http://www.danleysoundlabs.com/products/subwoofers/tapped-horns/th-221/
Ze zijn ook redelijk makkelijk zelf te ontwerpen met gratis software die zeer nauwkeurige voorspellingen maakt. Akabak.

Headphones vallen vanaf 60hz al flink af, als je iets NIET moet doen is het afmixen op headphones en al helemaal niet voor laag.

1 Hier vind je info over koptelefoon metingen.
Belangrijk hierbij is dit:
A "natural sounding" headphone should be slightly higher in the bass (about 3 or 4 dB) between 40Hz and 500Hz. This compensates for the fact that headphones don't give you the physical punch or 'impact' that the sound waves from a room speaker have; so a slight compensation for increased bass response is needed for natural sound.
Hier kan je de metingen vergelijken met elkaar.
Koptelefoons kunnen dus prima de lagere frequenties weergeven. Je moet alleen weten dat het geen speakers zijn en dus niet je lichaam beïnvloeden zoals speakers dat doen.

2 Dat je niet zou kunnen mixen op koptelefoons is onzin. Je moet gewoon leren hoe een goede mix klinkt op de koptelefoon die je gebruikt en dat kunnen omzetten naar level, eq, fx en compressor instellingen. En dit geld voor voor alle afluistersystemen die je gebruikt.
Het is natuurlijk wel een heel stuk makkelijker op goede speakers in een goede ruimte.

In andere woorden: Er is niets mis met slechte afluistersystemen, je moet alleen niet denken dat ze goed zijn. En daar gewoon rekening mee houden.

Headphones vallen vanaf 60hz al flink af, als je iets NIET moet doen is het afmixen op headphones en al helemaal niet voor laag.

Ik heb de laatste tijd wat tracks afgemixt op een Sennheiser HD-650 en dat bevalt me anders prima..

Dat van dat afmixen zou ik niet willen ontkrachten, maar je sub was desondanks goed hoorbaar op hele simpele in-ears van Sony :) Ik hoor ook zeker dieper laag op mijn produceerheadphones dan over mijn speakers en dat ligt niet in de laatste plaats aan de speakers zelf, maar de laagst weer te geven frequentie is bij speakers ook nog eens afhankelijk van de grootte van de ruimte. Volgens mij heb ik ooite eens berekend dat lager dan zo'n 60 Hz uberhaupt geen zin heeft op mijn kamertje.

Op zich zou 30hz zo'n 30 meter nodig hebben. Maar dat is nu juist waar het simuleren van die lengte binnen een speaker aan bod komt dmv bassreflex, transmissielijn etc.

Dan maakt het formaat van je ruimte niets uit. Allen zal je eerder last hebben van opeenstapeling van je laag in de hoeken. Daar heb je dan weer basstraps voor.

Ik heb ook een klein studio, maar wel acoustisch aangepast en mn monitors lopen flink door in het laag. (transmissielijn). Voor mij ook echt nodig omdat sub een essentieel deel is in mijn producties.

je kan je natuurlijk afvragen of wat je hoort écht alles is wat erin zit. ;)

je kan je natuurlijk afvragen of wat je hoort écht alles is wat erin zit. ;)

Je kunt ook gewoon een gehoortest laten doen of een test-CD kopen. ;)

Die laatste heb ik zelf. Dan wordt eerst verteld welke freq. er komt,en dan wordt die gespeeld. Met een graphic analyzer eraan kun je ook nog visueel testen of het overeenkomt. Met de combi daarvan weet je zelf in ieder geval hoe goed de afluistering in je studio is/hoe goed je oren nog zijn. :D

Er is ook het een en ander te vinden op internet natuurlijk. Scheelt je weer een CD kopen: http://www.wavecor.co.uk/testdisk.html

Toch misschien net ff wat betrouwbaarder dan Raphie zijn testje. :geslaagd:
No offence Raphie, het idee is leuk. En goed initiatief eigenlijk wel. :eureka: Maar niet zo wetenschappelijk.

verkeerde angle Arnomusicman
heb nooit aangegeven dat dit een test CD is? heb alleen gevraagd "wat hoor je" en daar wat stof tot nadenken voor gegeven. Niets meer, niets minder
je kan natuurlijk ook gewoon zelf een 40hz testtone genereren.

misschien moet je dat i.d.d. eens doen (of je test CD gebruiken) en kijken of wat je ZIET (op je scherm RTA) overeenkomt met wat je hoort.

Want misschien zag je m'n 40hz wel, maar hoorde je alleen de bovenharmonischen nog een beetje na ijlen tussen de 50<>80Hz, of misschien hoorde je de 40Hz wel maar op de helft van de amplitude omdat je speakers niet lineair zijn.
mijn file is geen maatstaf, wil je weten wat je echt kan horen horen in mijn file, dan moet je eerst met geisoleerde testtonen testen wat jou speakers in jouw ruimte kunnen weergeven. specs van de fabrikant zeggen hierbij helaas niet zo veel.

Hoor/zie afwisselend laag met een snelle dipdown van 200 Hz naar 50 Hz en 40 Hz het hoog van de kicks rijkt tot pak em beet 16 Khz. Logischerwijs hoorde ik op m'n pc speakertjes alleen het mid en hoog van de kick. In de studio kwam het laag erbij

Attachments

• Raphie-low.png
    Raphie-low.png
    33,7 KB · Bekeken: 134
Zucht dat heb ik net met een poging tot een trackje waar ik net aan begonnen ben...
Over de koptelefoon heeft de sub een toon, maar op de speakers klinkt het naar karton.. :S

Back