flatcable - is dat standaard?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
G

Guest

Guest
ik heb een contactprobleem in een synth en ik zou willen beginnen met de flatcable vervangen, maar hoe werkt dat?

zijn dat standaard dingen? op de connector staat '20 polig' (in een amerikaanse synth, wellicht niet origineel)

is zo'n stukje platte kabel gewoon op breedte te maken door er genoeg draadjes af te trekken, net als die drop matjes? en ik shet dan een kwestie van netjes recht tussen de connectors leggen en aandrukken? kan er met zo;n connector zelf ook iets mis zijn ?

wie weet waar ik zoiets kan vinden? computer winkel ?

bedankt voor hulp

foto van de kabel, hoop dat de connector overkomt anders morgen even een ander plaatje maken

trouwens wel degelijk origineel, hoor ik net

Attachments

• IMG_1258.jpg
    IMG_1258.jpg
    86,7 KB · Bekeken: 73
  • IMG_1257.jpg
    IMG_1257.jpg
    73,8 KB · Bekeken: 71
Jouw voorstelling van de flatcable klopt overigens precies: inderdaad dropmatjes, splitsbaar, netjes recht aanleggen en connector op knijpen. Verkrijgbaar bij iedere electronicazaak, maar zoals J.Baars al meldde: ze gaan zelden kapot.

bedankt
het ziet er ook niet echt fragiel uit, misschien dat er een contactje los is en met het drukken op de kabel het contact op het bordje wel hersteld wordt. ik zal nog s kijken

Jouw voorstelling van de flatcable klopt overigens precies: inderdaad dropmatjes, splitsbaar, netjes recht aanleggen en connector op knijpen. Verkrijgbaar bij iedere electronicazaak, maar zoals J.Baars al meldde: ze gaan zelden kapot.

Als ze zelden kapot gaan dan kan het toch best dat deze kapot is? ;)

vanmorgen heb ik een zeer bescheiden duwtje op de kabel/connector gegeven en alles werkt weer zoals het hoort.

ik weet niet of dat zo blijft, maar als het niet zo is, laat ik m wel even nakijken en nameten, waar het los-boutje precies ziet.

Gefeliciteerd Leo. Hoewel de kabels doorgaans goed blijven, kan zo'n connector slecht aangedrukt zitten door een foutje bij het aansluiten of door mechanische belasting van de verbinding daarna. In dat geval kan er stof en vocht in de printconnector komen en kunnen de pennen aanslaan, wat weer een slecht contact geeft. Meestal haal ik dan de connector even los en poets de pennen lichtjes met een oude tandenborstel tot ze weer glimmen. Poets niet te hard, want dan gaan de pennen scheef staan en past de connector niet meer. Als de aanslag hardnekkig is, kun je daar contactspray bij gebruiken.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back