Balans tussen 3 synths in live setting

jeroentuitd

Stamgast
Hoi,

Ik speel nu een al een tijdje in een classic rock coverband als toetsenist. En ik ben nog steeds continue aanpassingen aan het maken op de volume verhoudingen tussen mijn 3 synths (Roland RD-170, Korg M50, Hammond XK-1). Dit is bij veel live toetsenist waarschijnlijk een bekend fenomeen.

In mijn huidige setup stuur van iedere synth een stereo signaal naar een mixertje, en vanuit het mixertje weer naar de PA. Het nadeel (of voordeel) is dat ik dus zelf verantwoordelijk ben voor de volumebalans van de synths. De nummers die we spelen zijn erg veelzijdig, en ieder nummer heeft zo ongeveer zijn eigen balans. Ik probeer zoveel mogelijk intern (vooral bij de M50) per nummer (per preset dus) de mix al te maken, maar in de praktijk (optredens) merk ik nog steeds dat het niet is wat het moet zijn, erg frustrerend!

Heeft er iemand ervaringen en/of tips?

Gr Jeroen

Ik ken het probleem maar al te goed. Bij repetities zoveel mogelijk de situatie van een optreden nabootsen, en blijven aanpassen.

Ikzelf heb op een gegeven moment gekozen voor één klankbron,, dus één multitimbrale synthesizer met een masterkeyboard eraan. Kost veel tijd, maar als je je huiswerk doet, kun je voor ieder nummer een preset maken met al je geluiden die je in één keer oproept. Na een paar repetities heb je wel zo'n beetje door wat harder moet en wacht zachter.

Jij hebt zo te zien een synthesizer en een aparte piano en orgel.
Je zou dus op zoek moeten naar een alles in één keyboard. Ik denk die gevonden te hebben in de vorm van een Yamaha MoX6, samen met een stokoude Roland MKB300.
Daarin zitten de Motif XS sounds, voorzover ik weet de beste All-round geluiden die er zijn, zeker in die prijsklasse. Hij voelt een beetje goedkoop aan, erg plastic geval, maar wel weer lekker licht. De geluiden zijn gewoon erg goed.
Je kunt natuurlijk ook een echte Motif XS aanschaffen, want sjouwen ben waarschijnlijk wel gewend.....

Wat je zou kunnen doen is de repetities en optredens opnemen. Dan kun je het thuis terugluisteren en aantekeningen maken. Dan kun je de volume-instellingen daarna noteren bij de te spelen nummers, eventueel met de andere instellingen erbij.

Wat ik vergat te vermelden is dat ik de rd 170 als masterkeyboard gebruik gekoppeld aan de m50. Dus eigenlijk komt al het geluid uit de m50 behalve de hammond. Ik heb nog geen (betaalbare) synth gevonden die qua sound in de buurt komt de hammond. Dus mijn set-up hou ik nog even hetzelfde.

Het opnemen is misschien een goede optie, dat ga ik zeker proberen.

een foto'tje...

Attachments

• 2012-06-23 18.04.00.jpg
    2012-06-23 18.04.00.jpg
    92,4 KB · Bekeken: 118
Probleem is heel herkenbaar.

Ik heb mijn geluiden redelijk op order, maar het verschil blijft.
Ik zet op mijn eindmix een stereo compressor met eind limiter en laat de mix een paar db's compressen, is je geluid ook meteen wat sterker voor de FOH tafel.
Ik gebruik ook nog wat Eventide pedaaltjes en Moogerfoogers, die volume problemen heb ik dan ook onder controle.

Ik val in herhaling: neem de repetities en optredens op en luister het thuis terug.
Misschien kan een klankje wat harder of zachter. Noteer dat en neem dat mee voor de volgende opname.

heb je niet voor elke synth/keyboard een eigen volume pedaal?

Back