Soundmodules en soundselectie per midi kanaal..

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Okay, dit is iets wat ik eigenlijk gewoon behoor te weten maarrrr…

'Als ik een soundmodule koop als bv de jv1010.. waar ik bepaal ik dan welke sound er op welk midi kanaal geselecteerd is?'.

Je hebt waarschijnlijk 1 multi timbrale mode, waar je voor elke kanaal je sound instelt. Maar dat wil je niet voor elke track die je maakt opnieuw instellen..

Okay..
Ik denk dat je dat dus in je sequencer (Ableton Live) doet met een program change voor elke midi kanaal.. en dat de soundmodule daardoor de juiste sound instelt..

Klopt dit? en gaat dat makkelijk?

PS:
Ik deed dit bv vroeger op mn groovebox door pattern A te selecteren voor song A in m'n sequencer. De groovebox onthield dus welke sound per midi kanaal geselecteerd was. Maar een module heeft geen verschillende multi instellingen die heeft maar 1 multi instelling..

Bij de JV1080 heb je een performance mode waar je op 16 kanalen de geluiden kunt opslaan. Zo kun je vrij veel performances opslaan en selecteer je voor elk nummer de betreffende performance op de module. Ik weet niet of het bij de 1010 ook zo werkt, zal haast wel. Naar mijn weten kun je dat niet instellen via je DAW?

Misschien kan het in Ableton inderdaad heel makkelijk. Bij mijn versie van Sonar, als ik een program change instel, kan ik kiezen van 1 t/m 128 (piano1 t/m gunshot), maar niet de bank (A, B, C of expansion) en in het geval van meer dan 128 geluiden, is de rest niet toegankelijk op deze manier. Een bank change kan blijkbaar niet... Of beter gezegd, er is wel een optie voor, maar die heeft geen enkel effect op de 1080. Zal wel weer een Cakewalk-ding zijn.

In Cubase heb ik voor elk kanaal een MIDI track (bijv voor mijn Supernova heb ik tracks 1-8 op hun bijhorend midi channel staan. Daarna kan je per MIDI track een sound kiezen.

Okay guys, bedankt voor jullie reacties..

Dat was altijd mn grootste frustratie.. dat je geselecteerde sounds opeens gereset werden door mn sequencer.. Of dat cutoff en resonance waarden opeens niet meer klopten. Die dingen moesten altijd ingesteld worden voordat je song begon...

Okay guys, bedankt voor jullie reacties..

Dat was altijd mn grootste frustratie.. dat je geselecteerde sounds opeens gereset werden door mn sequencer.. Of dat cutoff en resonance waarden opeens niet meer klopten. Die dingen moesten altijd ingesteld worden voordat je song begon...
Als je zorgt dat je sequencer geen program-change-message uitzend, zal dat niet gebeuren.
(Opgelet een performance change of select reset meestal ook de program changes voor alle gebruikte kanalen.)
De handleiding lezen kan ook helpen.

Beter nog is al deze settings aan het begin van je song te laten staan inclusief sysex (en verder waar nodig).

klopt, + roland apparatuur werktj helemaal niet met standaard controller changes maar met NPRN + MSB & LSB

je kan dus prima door verschillende performances heen bladeren, maar dat gaat dan met increments van 64. ipv 1

Ik was van plan een jv1010 te kopen.. maar ik zie er van af, teveel gedoe wegens het magere editten en instellen op de module zelf...

Liefst heb ik gewoon een JV module in VST vorm..

ReFX Nexus of Halion Sonic schijn ik naar te moeten kijken als ik dat zo her en der lees..

Thanx voor de hulp iig..

Back