cubase toetsenbord/ of shortcut stickers

De stickers zitten er bij mij al 7 jaar op, maar gebruik het niet dagelijks. Af en toe ga ik er met een doekje keton-alcohol over en het is nog steeds geen vettige boel

cubase-keyboard-d204.jpg

Zo. deze maar eens omhoogschoppen weer. Ik heb afgelopen vrijdag het EditorKeys Cubase keyboardje via de website besteld. Ik was die gore plakstikkertjes op mijn toetsenbord echt helemaal zat. Bovendien was de helft onleesbaar geworden. Vandaag stond de postbode al met t pakketje aan de deur dus met de verzending zit t wel snor (komt uit de UK)

Eerste indruk: nette toetsen, compact ontwerp dat sterk doet denken aan een apple keyboard maar verwacht zeker niet dezelfde feel. De brushed alu look van de (plastic) behuizing is een nice touch maar t blijft plastic. Het is jammer dat de ruimtes tussen de toetsen gewoon mat alu look zijn. Geheel voelt zeer plastic aan, maar gelukkig heeft het klaviertje redelijk wat gewicht zodat t niet je hele bureau over dwarrelt. Toetsaanslag is erg kort en het keyboardje erg plat als je pc keyboards gewend bent. Aangezien er geen uitklapbare pootjes onder zitten tiept ie door de bijna 90 graden hoek iets minder comfortabel dan mijn oude 'echte' keyboardje maar voor dit geld hoef je t echt niet te laten. Veel netter en completer (plus minder gedoe en gezeik) dan stikkertjes. Bovendien past de compacte formfactor prima op je master klavier of andere hardware en zorgen de rubber voetjes ervoor dat ie geen krassen veroorzaakt.

Alhoewel mijn eerste zinnen misschien het tegendeel doen geloven ben ik erg tevreden met dit kleine keyboardje. Snelle verzending. Duidelijke layout. Geen gore (en vooral idioot dure!) stikkertjes meer. Vroeger was dit spul niet te betalen (ruim 130 euro) maar voor de huidige prijs van 59 euro (49 ex BTW) + 4 euro verzendkosten hoef je t niet meer te laten. Het prijsverschil is naar mijn idee inmiddels klein genoeg geworden om niet met stickers te gaan zitten hannessen. Aanrader.

Ik ben nu 8 maanden verder met mijn stickers. So far geen problemen. Ze zitten er goed op, nog geen problemen met het loslaten oid. Maar het zij dan ook geen papieren stickers maar van plastic. Op mijn apple toetsenbord passen ze ook perfect!
Het enige nadeel met een apple toetsenbord op een windows maschine is dat de alt&win keys omgedraaid zitten. Dit heb ik opgelost met een tooltje waarmee je in de registry deze keys omwisselt.

Ook hier geen problemen met de stickers van 4keyboard. Omdat ze tegenwoordig van plastic zijn, vervagen ze niet. Het enige mindere vind ik dat je de randen van de stickertjes voelt bij het typen, ook al heb je ze perfect in het midden van de toetsen geplakt. Het maakt de type-ervaring iets 'ruwer'. Maar aangezien ik geen lappen tekst er op intyp, heb ik er geen moeite mee. Voor de rest ben ik er prima over te spreken, zeker voor die prijs.

Back