Wat is een goede aanvulling op de Arturia Minibrute?

ontwerper

Raadselachtig lid
Sinds een paar weken heb ik de minibrute en ben er helemaal verzot op. Nu zit ik te denken om er een synth naast te nemen. Mag iets met CV in zijn omdat de Minibrute die nu eenmaal heeft :)
Iemand suggesties? Graag wel een beetje in dezelfde prijscategorie als de minibrute.

Tjaaaaaaaa

Wat voor muziek wil je maken?
Kan je een klavier bespelen?
Wil je polyfoon of monofoon?
Wil je realistische klanken of...?
Wat mis je bij de Minibrute?
Hoe is je workflow, en gaat het hier om live of studio?
...

Ik zou geen synth halen maar een vette tapedelay of simulatie ervan.

Maar misschien heeft hij die al. Of niet. Of wil hij die helemaal niet. Of wel.

Kortom: info van de TS aub! Met 500 posts verwacht ik dat de Minibrute niet het eerste of enige is dat hij bezit of gebruikt qua studiospul.

Tjaaaaaaaa

Wat voor muziek wil je maken?
Kan je een klavier bespelen?
Wil je polyfoon of monofoon?
Wil je realistische klanken of...?
Wat mis je bij de Minibrute?
Hoe is je workflow, en gaat het hier om live of studio?
...

Ik doe niet aan stylen :) Als ik aan de knoppen draai denk ik niet deze sound kan/mag niet want dat ligt niet binnen mijn style. Een klavier kan ik enigszins beroeren, akkoordjes met lead. Keyboard style dus, geen virtuoze orgelspeler.

Ik zoek iets wat ik erbij kan gebruiken om hem te complementeren. De minibrute is monofoon en daar kun je leuke dingen mee doen maar het vult (imho) niet helemaal een complete track. Wat ik misschien (weet het zelf ook niet vandaar de vraag) zoek is iets voor wat meer soundscape, string, pad-achtige klanken wat niet de sterkste kant van de mb is.

In het verleden heb ik wel meer iets met synts gedaan maar dit is de eerste keer dat ik er echt enthousiast over ben. Het gaat om wat genoodel in de studio.

Oh, ik zoek ook nog een excuus om mijn alesis mmt-8 nuttig in te zetten, misschien speelt dat ook mee :D

1 van de redenen dat ik de MB zo prettig vind is de 1 knop voor 1 functie opzet. En ik heb het om 1-of-andere reden niet zo op het gebruik van computers met muziek. Ik heb uiteraard wel een audio pc met goede converter en preamps en kan opnemen wat ik wil. Maar mijn muziek instrumenten moeten simpel zijn: niet de "shift-F1, check display, draai aan knop en klik yes button" types.

soundscapes, strings, pads, 1 knop per functie, prijscategorie van een Minibrute...

Polyfoon lijkt me dan behoorlijk belangrijk. En met 1 knop per functie kom je dan bij analoge of virtueel analoge synths. En dat voor laat ons zeggen max 750€. Analoog geeft dat niet heel veel keuze.

Analoog denk ik dan aan:
JX-8P + PG programmer of zelfs JX-10 + PG programmer.
Juno 6 / 60 of Polysix.

De Juno en Polysix kunnen geen heel complexe synthese, maar ze kunnen nietemin prachtige klanken voortbrengen en door realtime nog wat aan de knoppen te prielen breng je leven in je soundscapes.

Virtueel analoog heb je meer keuze. Kies eentje met veel functies en veel knoppen, en check dan of zijn klank je bevalt. Zoek er in ieder geval eentje met voldoende envelopes en LFO's zodat het lekker gaat leven. Meerdere parts kunnen stapelen kan ook erg leuk zijn in het soort klanken dat jij wil maken.

Eventueel kan je nog aan een JD-800 denken.

Besef wel dat je voor leuke soundscapes en dergelijke een uitgebreide patch moet maken, en -zeker als je gaat layeren- is dat zelfs met dedicated knoppen wat programmeerwerk. Maar wel leuk.
Maar met bv de JX-10 kan je wel een hele tijd bezig zijn.

En gebruik de FX die je hebt. Een space echo lijkt me erg leuk als je pads en dergelijke tot leven wil brengen.

ik dacht aan een waldorf microwave 1, maar dan gaat het wel mis met de 1 knop/1 functie gedachte

Deze vid inspireerde me om mijn RE-201 eens te proberen
Nou, is er toch nog iets goeds uitgerold :). Maar een lijstje met gear zou wel helpen.

Ik heb de indruk dat de Minibrute wat agressief is, een wollige Roland zoals de JX8P zou daar een mooi contrast mee vormen. De Nord is dan weer wat directer qua karakter maar dat kun je maskeren met wat reverb.

Voor de prijzen waar Juno-60s tegenwoordig voor gaan zou ik het niet meer doen.

er staat hier trouwens sinds vandaag of gisteren een jx3p op het forum te koop, zou ook een mooie optie kunnen zijn. mooie wollige polysynth met twee osc...

Ik heb even naar de Korg polysix gekeken; qua layout en knoppen inderdaad wat ik zoek. Alleen de sounds die ik gehoord heb spraken me niet aan. De sound van de Roland JX-8P sprak me meer aan, ook heel betaalbaar 2e hands.
Beide sowieso goed suggesties. Misschien alleen wat "gedateerde" sounds. Hoorde ook toevallig een Moog Source; erg mooi maar lijkt beetje op MB sound en is monophonic. En onbetaalbaar natuurlijk :)

Ik heb even naar de Korg polysix gekeken; qua layout en knoppen inderdaad wat ik zoek. Alleen de sounds die ik gehoord heb spraken me niet aan. De sound van de Roland JX-8P sprak me meer aan, ook heel betaalbaar 2e hands.
Beide sowieso goed suggesties. Misschien alleen wat "gedateerde" sounds. Hoorde ook toevallig een Moog Source; erg mooi maar lijkt beetje op MB sound en is monophonic. En onbetaalbaar natuurlijk :)
Wat is daar nu gedateerd aan??
Tja, als je een analoge synth voor de presets koopt... hm, no comment :z

Back