SoundArt Chameleon

olafmol

[EXPANSIONS]
Interessant, de SoundArt Chameleon...

als de nord modular of Reaktor je niet diep genoeg gaat, of je wilt je eigen geprogrammeerde plugins/softsynths ook in een hardware device meenemen dan is dit het apparaat voor je....

een 24bits audio bakkie met een motorola DSP erin, en de midi-componenten van de Atari ST.....rotary encoder erop, 2 regelig LCD display, 10 buttons, 3 draaiknoppies, audio in, audio out, midi in en out....

je krijgt er een SDK, manuals, compilers etc bij.....je kan zonder licentie kosten je eigen software schrijven voor het bakkie....dat werkt in assembler en C++.....lowlevel dus....lastig, maar wel erg veel flexibiliteit...

de eerste batch van 50 bakkies wordt voor 795 euro verkocht (als je voor 13 maart besteld) aan mensen die kunnen aantonen dat ze al eerder audio DSP dingen hebben geprogrammeerd.......
de retailprijs wordt 995euro....
dat is natuurlijk nix als je het vergelijkt met bv het Creamware Scope platform..maar als je het vergelijkt met een micromodular is het wel weer een stukje duurder, dus het wordt belangrijk hoeveel en welke kwaliteit programmas ervoor gereleased worden...

het idee van de mannen van Soundart is dat er een soort linux opensource community ontstaat waar mensen hun eigen programmas met elkaar delen, zodat de bakkies ook voor muzikanten zonder programmeer-ambities interessant worden....je kan evt ook je programmas aan een unieke serialcode die in de hardware zit koppelen, zodat je je programmas kan beveiligen als je ze wilt verkopen...de programmas worden als ge-encode midi files in het bakkie ingeladen...

ben benieuwd of het iets gaat worden......ik denk dat als er iemand ooit een VST plugin naar chameleon code convertor bedenkt dat dit zeker gaat lopen, anders hangt het echt van de developers af....

http://www.soundart-hot.com/

chameleon_chamie2.jpg

Olaf

Laatst gewijzigd:
Dit ding is er toch al ff? Ik heb gister nog een artikel in de interface erover gelezen.. opzich een heel goed idee. Nu maar hopen dat zoiets aanslaat. Het is een beetje het Buzz verhaal. Ook opensource generatoren en effecten in c++ schrijven, alleen schrijf je dit voor een 19"bak met DSP-chips.

De linux onder de muziek instrumenten. Vet man :) .

Moelijk programeeren slechte documentatie.

Miljoenen downloads en patches en een gezellige club hobyisten. :) Ik heb er helemal zin in. Ga zekers sparen voor deze machine

ja de PR machine was al een tijd op gang, maar tis nu pas echt concreet...

ja je zou dit een soort van hardware-buzz kunnen noemen, al ben je natuurlijk wel restricted door de DSP capaciteit..

Olaf

Tsja er is voor de die-hards ook een Java versie van een VSTi (real time dus) voor CSound synths.

Heb in een ver en donker verleden de DSP van m'n Atari Falcon lopen programmeren. Het is geinig, maar of je een beetje snel een vette scheurbak in elkaar kunt knutselen...... dacht het niet!

Maar voor DE Synthfreak (digitale, ok) is het toch een natte droom die werkelijkheid word lijkt me. ;)

Ik had em ook al gezien maar om nou weer een flinke bak euros neer te tellen voor zo'n apparaat. Ik heb al een computer die dat ook allemaal kan.
Dus ik blijf lekker aan mn vstplugjes proggen :)

Niet lachen a.u.b. ........!!!

Niet lachen a.u.b. ........!!!

Maar ik heb dus een vreemde vraag voor jullie hier! Ik verontschuldig mij maar meteen, ... maar wat is dit?

Is het een synthesizer module of een FX machine of ..........? Je merkt natuurlijk al dat ik nog wel erg nieuw ben. Met name het ´programmeren´ bracht mij op het verkeerde been. Wordt hier het programmeren van eigen sounds mee bedoeld? Zit ik een beetje in de richting?

Eric

dit is dus een lege doos met een DSP chip erin, die je zelf kan programmeren....vergelijk het ongeveer met een PC met alleen MS Dos erop......doet verder nix totdat je er een programma op uitvoert...

dus wat ie uiteindelijk gaat doen hangt helemaal af van je eigen programma..je hebt een 4 draaiknoppen, 10 knopjes, een LCD, audio in, audio uit, midi in en midi out ter beschikking die je als interface-elementen met de buitenwereld kan gebruiken, en verder mag je het allemaal zelf verzinnen

Olaf

Laatst gewijzigd:
Re: Niet lachen a.u.b. ........!!!

Re: Niet lachen a.u.b. ........!!!

Orgineel geplaatst door Auxillary
Maar ik heb dus een vreemde vraag voor jullie hier! Ik verontschuldig mij maar meteen, ... maar wat is dit?

Is het een synthesizer module of een FX machine of ..........? Je merkt natuurlijk al dat ik nog wel erg nieuw ben. Met name het ´programmeren´ bracht mij op het verkeerde been. Wordt hier het programmeren van eigen sounds mee bedoeld? Zit ik een beetje in de richting?

Eric

Wat ik ervan begrepen had beide. FX en/of sounds... je kan vanalles zelf proggen. Ik zal eens kijken of ik woensdag dat artikel uit de interface kan scannen. Morgen ben ik nl. afwezig op het werk. :)

Ben je bekend met Buzz? Daar worden ook effecten en generators in c++ geprogd.

Re: Re: Niet lachen a.u.b. ........!!!

Re: Re: Niet lachen a.u.b. ........!!!

Orgineel geplaatst door krz

Ben je bekend met Buzz? Daar worden ook effecten en generators in c++ geprogd.

Nee sorry Buzz zegt mij ook niets maar ik begrijp nu wel wat meer wat het is. Bedankt!

Eric

Wat ik zo jammer vind is dat dit soort goede ideen/ontwerpen tegenwoordig bijna alleen nog maar van kleine bedrijfjes komen
(denk aan de sidstation en de machine drum) en er daardoor niet zoveel van gemaakt en verkocht worden waardoor de ondersteuning vaak matig is.
Waar is de tijd gebleven dat Yamaha of Korg met iets kwamen dat echt vernieuwend en revolutionair was ?
Roland probeert het tenminste nog met (het geflopte) Variphase en de CD1X.
Er komt trouwens een nieuwe Variphase sampler aan maar dit even terzijde.........

groeten

basicsys

http://www.mp3.com/basicsystem

bedoel je ondersteuning van de bedrijven zelf of van de user-base?

in het 1e geval ben ik het niet met je eens, kijk maar naar de support die bedrijfjes als clavia, novation en access geven itt yamaha en roland....

in het 2e geval is het ook niet helemaal waar vindik.....als je ziet hoeveel vette patches er op de clavia nord modular ML voorbij komen......

Olaf

Ik vind dit zeker een interessant apparaat. En volgens mij zit er in de Virus ook ook maar 1 DSP, dus d'r kunnen heus wel stoere synths voor worden ontwikkeld (weet niet of de virus dsp krachtiger is?).

Zou je ook gelijktijdig verschillende kleine synths + FX kunnen draaien? Dat zou wel tof zijn....

Alleen jammer dat ie maar 2 outputs heeft.

nee bambam, tis geen synth, tis een DSP chip in een bakkie met knoppen en audio en midi ins en outs ;)

Olaf

nee hoor..je kan er ook een vocoder, gitaarstemmer, drumcomputer, telefoon-dialer, effectbak, level-meter, finalizer, enhancer etc van maken

Olaf

Hier de eerste apps voor de Chameleon.

The time has come! Soundart releases its two first applications for the Chameleon. We are proud to introduce Australis, a superb sounding virtual analog synthesizer application and Chromasonic, a powerful and flexible multieffects application. You can download these applications without restrictions, fully operative, and for FREE!!!...

Back