FF jullie advies voor samplert voor live gebruik

FF advies nodig want ik zit niet meer zo in de gear....

Ik zoek een samplert om live te gaan gebruiken.
Heb nu een paar keer live opgetreden met laptop/Ableton en dat is het toch net niet dus de
volgende keer gaat het lekker met hardware gebeuren.

Voor live heb ik al: TB303, TR909, Korg ER-1, electrix MO FX, electrix warp factory, en een soundcraft mixertje met effecten erin.

Ik wil voor live pattern based blijven dus geen sequencer met midi uitsturing gebruiken.

Wat ik er nog bij zoek is een sampler met effecten en met knoppen om de sounds live te bewerken.
Drums zullen vooral uit de ER1/909 komen dus het hoeft niet per se een drumsampler te zijn. De effecten van de sampler zijn belangrijk en ook de knoppen om sounds live te bewerken. Als de sampler 4X multitimbraal is dan is het genoeg, meer heb ik toch niet nodig voor live, en hij moet natuurlijk pattern based zijn.

In het blad Interface werd in de rubriek Analogica ook al de Yamaha RS-7000 getipt als hardware Ableton Live tegenhanger.

Voor live pattern veranderen/freaken/saven terwijl je speelt zelfs etc de KORG ESX...is niet polyfoon maar kan je wel nadoen want hij heeft wel 12 parts ofzo...sequencer is TR stijl maar dan nog beter
De Microsampler van Korg is ook errrug goed voor live, heeft ook interne sequencer en een hoop knoppen en een keyboardje en die is polyfoon, die sequencer is niet TR stijl gewoon spelen per pattern en dan autoquantize maar werkt erg relaxed

RS7000 is misschien iets te pro? (en groot en het blijft kut dat je de samples altijd moet laden van die kaartjes als ik dat altijd zo zie bij jou Brian :D)

Ja die kaartjes zijn irritant: laden en opslaan gaat tergend traag (mijn live set is 60 mb en dat kost dat ding zo'n 8 minuten om te laden) en ze worden niet meer gemaakt.
Ik zou in dit geval voor de ESX met sd lezer gaan denk ik, RS7000 is een beetje overkill en de nadelen wegen in dit geval niet op tegen die extra mogelijkheden.

RS 7000 is inderdaad te uitgebreid voor wat ik wil.

Iemand ervaring met Roland SP 404 misschien?

ik vond er geen reet aan, omslachtig en beperkt. Totaal geen fun factor voor mij.
10x liever een ESX, dat is de enige live sampler bak die ik langer dan 3 maanden heb gehad (4 jaar ofzo). En met die SD kaartjes lijkt mij idd erg handig.

hmm kwa live sampling gebruik...

Esx is best geinig (heb een mk1) maar zo'n modernere (inderdaad neem zo eentje met sdkaart) lijkt me stuk handiger)

mc909 vind ik ook wel geinige sampler.. (al is het eerder een groovebox, en net zo groot als een rs7000)
iets ander type sequencer, volgends mij simpler dan een rs7000.. lekker recht-door-zee

en je kan ook nog kijken naar octatrack.. das bijzonder geinige freakerij, al is het een beetje vreemde eend in de bijt.. tis een apart soort sampler.. je zou die 303 en die 909 en die er1 er zo in kunnen prikken (tegelijkertijd).. Helaas heeft ie maar 1 extra output.. dus je warpfactory en je mo-fx moet je er of via een mengpaneel constructie/routering ingooien.. of direct achter 1 van je machines plaatsen.. en hij is wat duurder dan de andere.. en iets andere aanpak..

ik weet niet precies wat me favoriete sampler is.. ik twijfel tussen mc909 en octatrack.. met beide heb ik erg veel plezier..

Inmiddels zit ik er een paar dagen op te broeden en ben in gedachten 20 mogelijke set ups verder;)

De beperking die ik mezelf had opgelegd om voor live alleen pattern based te werken is denk ik toch niet handig
omdat wat ik live meeneem dan altijd pattern based moet zijn. Ik heb bijv nog een Waldorf Pulse, Minitaur en een Nanozwerg die volgens mij prima allemaal live te gebruiken zijn en dat gaat dus niet werken als je live niet met midi werkt.

Dus de sampler moet toch een midi seqeuncer hebben. Ik denk er nu over om een MPC te nemen maar ben er nog niet uit welke MPC. Ook omdat een MPC perfect is voor drums en ik de TR 909 dan kan thuislaten (= grote bak)
Het voordeel van een MPC is ook dat ik die thuis kan gebruiken om tracks te maken als ik eens geen zin heb om met Ableton te werken.

Ik heb een MPC1000 gehad. De pads zijn stug, laden terwijl je speelt kun je vergeten, en de effecten zijn ontzettend vanille. Dan zou ik ook liever naar de Octatrack kijken, al schijnen daar ook weer bepaalde haken en ogen aan te zitten qua bediening.

Wat viel je trouwens tegen aan met Ableton optreden? Persoonlijke smaak kan ik me iets bij voorstellen; aan de andere kant stikt het van de mensen die er veel plezier mee hebben en ontzettend gave dingen mee doen.

Wat viel je trouwens tegen aan met Ableton optreden? Persoonlijke smaak kan ik me iets bij voorstellen; aan de andere kant stikt het van de mensen die er veel plezier mee hebben en ontzettend gave dingen mee doen.

Ik ben een ontzettende fan van Ableton....begrijp me goed.
Wat me tegenviel live was dat mensen niet door hadden dat het allemaal eigen tracks waren en dat
ik naar dat scherm sta te staren de hele tijd tijdens optreden. Vandaar was het idee geboren om live geen laptop meer mee te nemen en meer te gaan improviseren. Maar misschien moet ik ook een soort
tussenvorm opzoeken....dus hardware meenemen naast Ableton en dan proberen de laptop niet het
centrum te laten zijn waar alles om draait...........ofzoiets;)

Ach als het is voor het afratelen van midi noten is een MPC te gek hoor. Je hebt gewoon keurig en overzichtelijk je trackmutes en next sequence paginas, tweaken doe je op je synths. Je zou hiervoor met een MPC500 al aan de gang kunnen hoewel ik niet weet hoe leuk het precies is om daarin sequences op te bouwen. Ik weet wel dat ik voor het geld een RM1x de leukste sequencer vond, maar helaas best een bakbeest.
Maar om 909 samples af te draaien kun je toch het beste een tr-909 meenemen denk ik. Het enige probleem dat ik heb met mijn MPC1000 is dat een hoop samples er zo klinisch uit komen, ben op zoek naar "het" pedaal om erachter te hangen.

RS 7000 is inderdaad te uitgebreid voor wat ik wil.

Iemand ervaring met Roland SP 404 misschien?

Geen gebruikservaringen, maar laatst zag ik er 2 mannetjes mee optreden (ieders eentje) en zij deden het fantastisch. Maar zij deden aan live inkloppen ipv patterns afspelen. Ze maakten veelvuldig gebruik van de effecten en die draaiknoppen zagen er handig uit.

Ja dat was een goede set, maar ik weet niet of het voor het publiek zo interessant was als voor mij. Ik zat achter de monitortafel en had dus een puik uitzicht op wat er gaande was.

je liveset gewoon zo maken dat je niet naar je scherm hoeft te kijken. Dus slim mappen en gebruik maken van stikkers betreft midi controllers (mocht je die uberhaupt gebruiken). Ik herken beide problemen. Niet te veel/te zware gear meenemen en ook niet veel verzuipen in je beeldscherm.

Back