FF jullie advies voor samplert voor live gebruik

Ik vind het veel leuker om naar een live-show te kijken wanneer de act geen laptop gebruikt. Als ik naar DVD's uit de jaren negentig kijk spreekt het me echt tot de verbeelding om een act te zien met een TR909, een Juno en een SH101 bijvoorbeeld. Wanneer ik een laptop zie tijdens een act vind ik er gelijk niks aan omdat ik de mogelijkheden weet die er mogelijk zijn met een computer. Dat is voor mij het verschil tussen live en studio, geen laptop. Ik heb ook thuis geen MPC meer, logisch natuurlijk want ik maak gebruik van mijn DAW. Maar ik verwacht eigenlijk altijd een MPC tijdens een liveact. Ik vind het dan schitterend om een artiest te zien die met een MPC werkt, ze zijn dan continu bezig met een apparaat ipv staren naar een laptop.

ja ik vind laptops op stage ook totaal niet boeiend...
maar kraftwerk in hmh in 2004 was de enige uitzondering

Ik heb het ook met DJ's tegenwoordig.

Vroeger was het pure kunst, twee of drie Technics met een mixer. Nu kunnen ze gewoon vooraf alles instellen en zijn ze ineens artiesten omdat ze de tijd hebben om een beetje te zwaaien met hun armen. Het is de ellende dat ik weet wat er mogelijk is met een laptop maar voor het gros van het publiek is het misschien wel veel leuker om nu naar een DJ te kijken. Ik vind het nu soms te genant voor woorden om DJ's te zien springen, met alle respect natuurlijk. Ik wou eigenlijk dat ik een dummie was op dit gebied!

ja je kan maar beter niet weten dat die 10.000 euro per set vangende posers feitelijk niets echt mixen maar toch meer verdienen op 1 avond dan normale mensen in een half jaar

Zo kijk ik er niet echt tegenaan, laat ze maar lekker geld verdienen. Het boeit me niet zoveel om het verschil te weten tussen mijn financien en wat ik zou kunnen verdienen in de muziekindustrie. Maar wat ik me wel vaak afvraag is of artiesten goed beseffen wat hun plek is. Mensen veranderen door roem, bekendheid en geld, kijk eens naar de voetballerij. Ze moeten eigenlijk op hun knieen god bedanken voor het leven dat ze hebben en niet zich verheven voelen boven anderen. Ik zie het continu dat mensen van niks alles worden en dan echt veranderen.

Ze moeten echt genieten van het leven dat ze hebben, maar ook goed beseffen dat ze heel bevoorrecht zijn tov andere hardwerkende mensen die 40 uur in de week werken en dan los gaan in het weekend.

En dan kan het inderdaad heel irritant zijn om een DJ te zien springen! Maar mij gaat het dan meer om de muzikale prestatie die ze niet leveren dan dat ik heel moralistisch wordt om hun poen.

Ik ben in mijn vorige post heel hypocriet eigenlijk. Een moraalridder ten top ten opzichte van de muziekindustrie.

maar toch meen ik het omdat ik mijn plek besef.

esx... super gaaf ding.

esx is zeker heel gaaf! En laat ik er nou net eentje te koop hebben ;)

Maar ESX heeft toch geen sequencer om externe apparaten aan te sturen?
Ben er inmiddels wel uit dat dat nodig is zodat ik via midi bijv een Pulse of Minitaur kan
aansturen en dat zijn brute bakkies voor live lijkt me.

Het probleem voor live optreden is gewoon dat een laptop met Ableton de zaken zo vreselijk veel makkelijker maakt
dan alle andere alternatieven die ik kan verzinnen dat ik er gewoon niet uitkom.

ik heb een esx en octatrack

esx: easy om mee te werken, echt hands-on, niet teveel menu'tjes, alles spreekt voor zich,... en live echt chill. Ik stuur er mijn kick (xbase09) mee aan en dat werkt perfect. En je kan dus perfect ook een synth aansturen...

octatrack: staat hier ook, maar heel ander verhaal, na 3 maand sta ik nog nergens, vind het een moeilijk machine maar wat ik al kan doet hij wel meer dan goed... zou ik wel nooit live meenemen (voorlopig toch niet)

ik heb een esx en octatrack
octatrack: staat hier ook, maar heel ander verhaal, na 3 maand sta ik nog nergens, vind het een moeilijk machine maar wat ik al kan doet hij wel meer dan goed... zou ik wel nooit live meenemen (voorlopig toch niet)

Die octatrack heeft best style leercurve, en een hoop gein hebben ze net een andere naam gegeven.
maar als jij de hele handleiding uit je kop leert.. en elk onderdeel echt degelijk test.. kom je erg in de buurt van een live-set met 1 machine..

In 1 bank, mag je 16 patterns doen (das nog simpel) in dezelfde bank, heb je 4 parts.. (in zo'n part staan de instellingen van je machines en van je crossfader) dus heel simpel gezegt.. of 1 liedje per bank (en als part-instellingen zorg je voor een opbouw-melody-climax-afbouw constructie) .. of je zorgt ervoor dat je keihard 4 liedjes per bank doet.. en dan 4 patterns per liedje)

en als je dat eenmaal goed onder de knie heb (dat je manieren in je parts doet voor overgangen (door in je part instellingen mee te geven die stukken sampled in combi met een pattern die daadwerkelijk die samples gebruikt, ga je aan de slag met de arrangertool..
waar je of per liedje een arrangement aanmaakt, en deze "chained" met de rest van je optreden..
of domweg 1 arrangement maakt, met loops waar je zelf uit moet springen..

en voila.. je gaat naar optreden.. laat je project in.. je drukt op play.. en tadaa draai maar aan je knoppen.. (want je kan niet alles automatiseren in je arrangement.. je moet toch wel iets doen.. denk aan mutes en filters en je crossfader) ..

ik ben helemaal geen live-set figuur.. ik ben bang voor grote menigten.. zelfs na 10jaar oefenen op me mc909 vond ik het niet relax.. maar denk dat ik het met me octatrack wel aandurf.. gewoon omdat het wat strakker te plannen is.. maar ook omdat je wel uit je strakke planning kan stappen als je daar zin in heb..

maar dat je goed moet nadenken over een octatrack hoe het werkt.. zeker in vergelijking met een esx... absoluut.. dr is weinig voorgekauwd,

Ja mensen denk inderdaad dat het toch die Octatrack gaat worden, heb wat reviews gelezen en het lijkt me wel wat.
Ook spreekt het apparaat (zowiezo alle bakken van Elektron) me qua looks en design erg aan in tegenstelling tot bijvoorbeeld een ESX waar ik helemaal niks mee heb....alleen al die buisjes....niet mijn ding ben ik bang.
De leercurve van de Octatrack schijnt erg stijl te zijn...dat is wel een dingetje. Dan maar hetzelfde doen als toen ik destijds nieuw een S3000XL kocht als 1e sampler....2 weken vrij nemen en mezelf opsluiten met handleiding en Octatrack;)

ps Ik heb ook lang gedacht dat ik geen live set figuur was maar het is gewoon te leuk/spannend//uitdagend enz om niet te doen en je krijgt zo ontzettend veel feedback op een avond dat je weer een half jaar vooruit kan in je studiootje met tracks maken.

ik ben dus wel een live-set figuur en dan geef ik toch voorkeur (voorlopig) aan de esx, gewoon omdat hij zo inuïtief is... mss als ik de octa beter ken de opinie verandert maar esx + xbase09 + 303 (of andere synth for that matter) en ik kan mijzelf uitleven.

maar je zal niet gekloot zitten met een octa

Back