Reason te vergelijken met hardware synts?

Orgineel geplaatst door krz

Die subtracktor dus niet... die genereerd wel degelijk geluiden en is niet sample based.. derest wat in reason zit wel. Olaf kan dit beter uitleggen. ;)

Dat heb jij goed gelezen, krz :) Ik wist overigens niet dat die mooie synth ook zelf geluiden genereerde. Hoe werkt da?

een digitale versie van analoge componenten....dus ipv een oscillator die een sinus golf dmv voltage genereert draait er een proggie in de subtractor die een sinusgolf berekent...

de golfvormen worden dus met formules berekent ipv dat ze bit voor bit uit een sample worden afgespeeld..

Olaf

Orgineel geplaatst door Ralf T

Dat heb jij goed gelezen, krz :) Ik wist overigens niet dat die mooie synth ook zelf geluiden genereerde. Hoe werkt da?

Gelezen? Dat noemen ze kennis ralf. >:|

De Pro52, FM7 zijn bv ook softsynths die zelf geluiden genereren.

Orgineel geplaatst door krz

Gelezen? Dat noemen ze kennis ralf. >:|

De Pro52, FM7 zijn bv ook softsynths die zelf geluiden genereren.

Ja, kennis is bij mij nihil.

Dat de Pro52 en FM7 zelf geluiden genereren wist ik wel (ik weet nog wel eens wat).

Re: Re: Hmmmm... lastig

Re: Re: Hmmmm... lastig

Orgineel geplaatst door Pjotr G

behalve dan met e-jay of magix music maker op die mensen kots ik :[>

nergens voor nodig

Je hebt beginner's, semi pro's en pro's. De meesten die hier zitten, zijn semi-pro en geen beginner en weten al aardig hoe alles werkt. Maar als je nog nooit iets met muziek gedaan hebt is Music Maker wel aardig om de boel te ontdekken (veel mensen weten bv niet dat muziek uit meerdere lagen bestaat). Kant en klare voorgebakken samples verslepen en het klinkt altijd goed.

Music Maker is spelenderwijs kennismaken met muziek, alleen is het wel jammer dat ze het aanprijzen als 'het' muziekpakket voor de DJ. Zodat iedereen zonder kennis van muziekprogramma's denken dat je alles met music maker maakt.

Dat is gewoon jammer en ook een slechte zet van Magix, die volgens mij zelf ook een professionele sequencer op de markt heeft (hadden ze niet een aandeel in Logic? , ik kan me vergissen).

Laatst gewijzigd:
Stel je bouwt een patsergeluidskaart in je PC, en zet het hele zootje in een 19" rack zonder monitor. Je pleurt reason in je startupfolder met een zelfgemaakte standaardsong waarin ieder apparaat op een (of meerdere) midi kanalen werkt.

Voila, een hardwaresynth.

(een nordlead oid is ook niet meer dan een stuk printplaat, DA converters, wat dsp chips en ongelofelijk goede software)

Re: Re: Re: Hmmmm... lastig

Re: Re: Re: Hmmmm... lastig

Orgineel geplaatst door Beathoven

(veel mensen weten bv niet dat muziek uit meerdere lagen bestaat)

Sorry hoor, maar als je dit niet weet is muziek maken misschien niks voor jou? IMHO

en wat zeggen ze in die reclame "80% van alle hits is gemaakt met music maker!"

toen ik dat hoorde schoot ik echt door het plafond waar slaat dat op gvd

trouwens, magix heeft ook een fatsoenlijk pakket, dat heet gelood ik magix music studio

Orgineel geplaatst door murphi
Stel je bouwt een patsergeluidskaart in je PC, en zet het hele zootje in een 19" rack zonder monitor. Je pleurt reason in je startupfolder met een zelfgemaakte standaardsong waarin ieder apparaat op een (of meerdere) midi kanalen werkt.

Voila, een hardwaresynth.

(een nordlead oid is ook niet meer dan een stuk printplaat, DA converters, wat dsp chips en ongelofelijk goede software)

Je kunt een Nord in ieder geval niet warezen van een FTP. Ik denk dat maar 10% van de gebruikers van Reason in Nederland een licentie heeft.

Re: Re: Re: Re: Hmmmm... lastig

Re: Re: Re: Re: Hmmmm... lastig

Orgineel geplaatst door Pjotr G

Sorry hoor, maar als je dit niet weet is muziek maken misschien niks voor jou? IMHO

en wat zeggen ze in die reclame "80% van alle hits is gemaakt met music maker!"

toen ik dat hoorde schoot ik echt door het plafond waar slaat dat op gvd

trouwens, magix heeft ook een fatsoenlijk pakket, dat heet gelood ik magix music studio

zeiden ze dat? Ik heb het zelf nog niet gehoord, ik zou Magix maar eens gaan mailen want dat is natuurlijk dikke flauwekul. Rembrandt schilderde de nachtwacht ook niet met 'iedereen kan schilderen van Ravensburger'

ik krijg de indruk dat jij denkt dat ik Music Maker gebruik of ooit gebruikt heb :)

Maar om je gerust te stellen, ik heb het nog nooit werkend gezien, behalve in de reclame.
Zoals ik al zei, als je een absolute leek bent op muziekgebied is music maker een leuke opstap om met muziek kennis te maken.

Zelf ben ik begonnen met MOD's beluisteren, daarna heb ik een paar zelf gemaakt en daarna ben ik overgestapt op MIDI met een Yamaha XG synth en later een Roland EM 10 GS keyboard en een Hammond GM 1000 soundmodule met Cakewalk Pro Audio 5/6/9/Sonar als sequencer.

Nu gebruik ik vooral Reason, als ik het geld er voor heb koop ik wat hardware synths.
Een MIDI gitaar lijkt me ook wel wat :P

Laatst gewijzigd:
nee hoor ik dacht helemaal niet dat jij music maker gebruikte

en dat van die 80% heb ik maar 1 x in hun reclame gehoord...volgens mij hebben ze dat er al uit gekiept

en ja...wie is er niet begonnen met trackers ;)

(althans van degenen voor de softsynth-era)

trouwens midi gitaar? haal dan een echte stratocaster veel lekkerder

en dat van die 80% heb ik maar 1 x in hun reclame gehoord...volgens mij hebben ze dat er al uit gekiept

Deze 'slogan' wordt nog steeds door hun gebruikt. Ik weet ook niet waar ze dat op baseren. :confused:
Ik denk dat Steinberg al blij zo zijn met deze cijfers voor cubase?

Je ziet die reclame trouwens vaak op tmf.

Sjemig, we dwalen wel af he?

Maar vergis je niet dat Magix met de musicmaker series een indrukwekkende inhaalslag met Acid en bijv Ableton gemaakt heeft. Voor de beginnende gebruiker kun je voor weinig geld leuke muziekjes maken en met een bovennatuurlijk talent zou je er zelfs een wereldhit mee kunnen maken. Bijkomend voordeel is dat er door deze concurrentie meer vaart word gemaakt met innovatie

En wat de softsynts betreft, ze blijven een persoonlijke smaak kwestie. Maar met veel ervaring kun je redelijk veel uit welke softsynth halen dan ook. Maar eigenlijk geld hetzelfde voor hardware lijkt me.

Maar het lijkt me dat met softsynts als Absynth,PPG en FM7 er toch een nieuwere generatie is die boven de rest van het gros van de softsynths uitstijgd. Heel veel VA's klinken leuk maar ik was er in ieder geval al snel op uit gekeken. Dan zal ik waarschijnlijk me daar meer in moeten verdiepen. Maar dan denk ik toch dat ik liever een analoge bak heb omdat zoiets qua geluid nog uniek klinkt. Zeker bij een digitale setup. Maar je ziet steeds meer softsynths die een hogere resolutie qua bits hebben. Dat hoeft meestal niets voor de geluidskwaliteit an sich zeggen maar is wel een richtlijn. Zoals eentje die 64bits sinus tabellen gebruikt en hij klinkt ook wel warm, maar mist de imperfectie van echt analoog. Dat kun je ook weer gebruiken voor een bepaalde feel als je wilt.

De opmerkingen van velen dat digitaal ook wel OK is vind ik op zich ook wel interessant hoor. Want meer dan 10-20 jaar geleden werd je bijna verketterd als je het waagde om nog een DX7 te gebruiken omdat ze zo digitaal klonken. Maar nu iedereen digitaal spul gebruikt en toch alles via CD's (of mp3's) afspeelt (op een DJ die graag vinyl (digitaal gemastered) snuift) (lekker zo die plaatjes in je handen, lekker voelen ;) ) lijkt het wel meer dat niemand zich zo stoort aan digitaal geluid. (voorbeeld Atari Teenage Riot, of Squarepusher?)

En eigenlijk staat dit haaks op wat ik in het begin uitkraamde. Maar wellicht dat ook hier de waarheid in het midden licht. Maakt het uit wat je met de muziek wilt uitdrukken en welke muziek. Want als je bijvoorbeeld een Trance nummer wilt maken waar je diepgang ik wilt gebruiken zul je wellicht meer aandacht aan het produkt in totaal moeten geven dan als je een spontaan en fris nummer wil maken. Dan moet je wellicht meer tijd in het lekker laten klinken steken en dus niet zulke zwaarwichtige geluiden moet gebruiken, en dan heel vaak op presets of bijna presets uitkomt.
Of het gebruik van een bepaald instrument duid je doelgroep aan zoals een knorrende 303 dat je ook subtieler kunt gebruiken zoals bijv. Richie Hawtin (mijn afgod) wel eens doet.

Er zit natuurlijk een deel van snobbisme in dat je met duurdere spullen betere muziek kunt maken. Maar denk dat we hier allemaal wel met elkaar eens kunnen worden als we denken dat het aan de personen zelf ligt die de muziek maken. Maar als je het als werktuig beschouwd waarmee je meer mee kunt als het meer kwaliteit bied dan denk ik wel dat als je de keuze hebt het niet moeilijk is. En dan is voor mij de kick altijd al geweest om het beste te halen uit wat je dan ook voor handen hebt. Dus hoe meer je hebt hoe meer je kunt. Of het nou hard- of software is.

De Pro sequencer van Magix ( Magix Samplitude Producer) schijnt al vrij lang te bestaan. Toch vreemd dat ze zichzelf in de vingers gaan lopen snijen met Music Maker. Maar ja, bij Twelve tone systems hebben ze Fruity Loops. Ook zoiets.. ach, het zal allemaal wel.

Alles voor de verkoop :)

is ergens wel logisch, maar goed... ik zou btw ook weleens willen weten waar ze die 80% vandaan halen.

Er zit natuurlijk een deel van snobbisme in dat je met duurdere spullen betere muziek kunt maken. Maar denk dat we hier allemaal wel met elkaar eens kunnen worden als we denken dat het aan de personen zelf ligt die de muziek maken. Maar als je het als werktuig beschouwd waarmee je meer mee kunt als het meer kwaliteit bied dan denk ik wel dat als je de keuze hebt het niet moeilijk is. En dan is voor mij de kick altijd al geweest om het beste te halen uit wat je dan ook voor handen hebt. Dus hoe meer je hebt hoe meer je kunt. Of het nou hard- of software is.

Veel instrumentpatches vallen ook best wel goed te bewerken, zodat je je veel geld kunt besparen op duurdere apparatuur, maar dat bewerken kost nogal wat tijd. Zo 'probeer' ik altijd het maximale uit een simpel apparaat te halen. Ik maak zo nu en dan weleens wat MIDI files voor de lol ( www.toplist-team.com ) en dan heb je weleens dat een bepaald geluid van een track gewoon niet in een Roland GS keyboard zit. Zo had ik geen goed bijpassend geluid voor de saws in Kernkraft400. Nou zit er in de Roland EM 10 toevallig een hele goeie standaard saw. Ik maak 2 tracks aan, speel 1x de track in.. kopieer het naar het 2e MIDI kanaal. Pitch op track 1 naar +1024 en op track 2 naar -1024. Panning van track 1 op 20 en track 2 op 100. En in 1 klap een nog helderder en scherper geluid dan het geluid van de SIDstation uit het origineel. :)

Laatst gewijzigd:
Er zit natuurlijk een deel van snobbisme in dat je met duurdere spullen betere muziek kunt maken.

niet alleen een deel, gewoon helemaal compleet snobisme.....ik lees hier van 99% van de reason/tracker gebruikers dat als ze geld hebben ze meer hardware willen kopen....ik snap het niet....waarom wil je dat? ok, als je een hardware interface prettiger vindt dan snap ik het, maar je muziek wordt er echt niet beter van hoor, en het is mijn mening dat de klank er ook niet beter van wordt......meer soundsources is natuurlijk altijd meer flexibiliteit, maar dat is ook niet perse aan hardware gekoppeld...

het doet mij een beetje denken aan de fase die ik (en ik denk veel meer met mij) hopelijk achter me heb gelaten, nl. ik heb apparaat X nodig om mijn muziek zo te laten klinken als ik wil..nu klinkt het nog niet goed/professioneel, dus ik heb een duurder apparaat nodig......onzin natuurlijk....het kost gewoon veel tijd, effort en ervaring om op een bepaald niveau te komen....en vaak kosten de stapjes naar een nieuw niveau zoveel tijd en frustratie..verschrikkelijk..dat je het al snel op je apparatuur gaat gooien.....maar hoe meer spullen je in huis haalt, hoe meer tijd je moet investeren in het leren omgaan met die spullen....

ik denk dat je beter je tijd kan investeren in de apparatuur (of dat nou reason, FL ,trackers of hardware is) die je nu hebt staan (tegenwoordig is de muziek-apparatuur (sw en hw) zo goed/veelzijdig, je kan met heel weinig heel veel maken) en daarmee beter leren worden, dan dat je je steeds gaat richten op "meer/andere apparatuur, dan gaat het beter klinken"....

iemand die met dedication met bv reason blijft werken kan volgens mij betere producties maken dan iemand die een hele schuur met hardware heeft en maar bij blijft kopen....

Olaf

Daar ben ik het wel mee eens ja, je moet ook diep gaan in je apparatuur (soft en hard)

maar volgens mij krijg je uit een virus wel een vettere lead als uit de reason subtractor

Dus nee, je moet niet denken dat je muziek beter wordt van nieuwe apparatuur, maar het kan wel net dat kleine verschilletje maken tussen je sound.

En ik heb een nieuwe mengtafel nodig omdat ik denk dat mijn muziek daar minder ruisend van wordt ;)

ja ik denk dat de virus ook wel "vetter" klinkt als de subtractor....maaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrr......een nummer wordt niet perse beter van een "vette" sounds......en het maakt het mixen ook niet makkelijker....als je ooit hebt geprobeerd een minimoog goed in een mix te laten zitten weet je wat ik bedoel ;)

ook met reason ben je natuurlijk zo flexibel als je zelf wilt..je kan via rewire VST synths mee laten lopen, je kan je minimoog samplen en die weer in reason afspelen etc.

ik heb zelf ook een zooitje hardware hier staan, maar nog steeds vind ik dat software net zo goed klinkt als de hardware......daarom reageer ik misschien ook een beetje veel op dit soort threads, omdat ik het zonde vindt dat mensen die nu bv met reason of FL erg leuk aan de weg timmeren helemaal onzeker gaan worden omdat alle hardware-investeerders gaan roepen dat hardware veel beter klinkt.....hoe minder mensen er aan gearlust ten onder gaan, en hoe meer mensen met beperkte middelen maar veel talent top-muziek kunnen maken, hoe beter...

Olaf

als je nog een fizmo hebt staan ;)

Olaf

Orgineel geplaatst door olafmol
ja ik denk dat de virus ook wel "vetter" klinkt als de subtractor....maaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrr......een nummer wordt niet perse beter van een "vette" sounds......en het maakt het mixen ook niet makkelijker....als je ooit hebt geprobeerd een minimoog goed in een mix te laten zitten weet je wat ik bedoel ;)

ook met reason ben je natuurlijk zo flexibel als je zelf wilt..je kan via rewire VST synths mee laten lopen, je kan je minimoog samplen en die weer in reason afspelen etc.

ik heb zelf ook een zooitje hardware hier staan, maar nog steeds vind ik dat software net zo goed klinkt als de hardware......daarom reageer ik misschien ook een beetje veel op dit soort threads, omdat ik het zonde vindt dat mensen die nu bv met reason of FL erg leuk aan de weg timmeren helemaal onzeker gaan worden omdat alle hardware-investeerders gaan roepen dat hardware veel beter klinkt.....hoe minder mensen er aan gearlust ten onder gaan, en hoe meer mensen met beperkte middelen maar veel talent top-muziek kunnen maken, hoe beter...

Olaf

Daar heb je 100% gelijk in, je hebt componisten die als 'architect' de muziek componeren en gebruik maken van alles wat ze hebben en je hebt gebruikers die liever gebruik maken van kant en klare voorgebakken samples a la musicmaker & fruityloops.

Het is alleen jammer dat bijna alle mensen nu door die Magix reclame denken dat iedereen het met Music Maker doet. De vraag of je het met music maker gemaakt hebt als iemand een track van je gehoord heeft komt bij de meesten denk ik harder aan dan als ze zeggen 'deze track zuigt'.

Dan heb je nl veel tijd besteed om iets te maken en dan wordt er gedacht dat je het binnen 2 seconden in mekaar gestampt hebt met voorgekookte losse samples :(

Ik vind persoonlijk dat de subtractor van Reason toch niet zo goed is... Voor hoge geluiden is ie ok, maar voor bassen gaat ie echt ten onder. De sub is in mijn ogen ook helemaal niet krachtig. Ik heb sinds kort de Pentagon VSTi en ik geloof nog steeds niet wat voor krachtige en enge geluiden ik daar uit krijg. En inderdaad, ik vind de geluidskwaliteit in zijn geheel van Reason ook niet zo vet. Zeker het samplen, Reason gebruikt voor het inladen van samples een aangepast algoritme om CPU-gebruik te minimaliseren. Je moet maar eens een sample afspelen met Mediaplayer en daarna in de Redrum of NN19... alsook de reverb van Reason. Maar dit wilt niet zeggen dat je met Reason geen coole tracks kunt maken. Ik vind het zelf héél gebruiksvriendelijk. En je kunt tracks 100% met reason geproduced uitbrengen. Kijk maar eens op www.reasonstation.net en zoek eens naar de artist "Unknown Source" (tis wel comm. trance :( )
Deze heeft juist een contract aangeboden gekregen.

En ik herhaal wat hier al meermaals gezegd geweest is... het maakt echt niet uit met welke tools je de muziek maakt, het gaat erom wie de muziek maakt....

Greetz

Back