Sjemig, we dwalen wel af he?
Maar vergis je niet dat Magix met de musicmaker series een indrukwekkende inhaalslag met Acid en bijv Ableton gemaakt heeft. Voor de beginnende gebruiker kun je voor weinig geld leuke muziekjes maken en met een bovennatuurlijk talent zou je er zelfs een wereldhit mee kunnen maken. Bijkomend voordeel is dat er door deze concurrentie meer vaart word gemaakt met innovatie
En wat de softsynts betreft, ze blijven een persoonlijke smaak kwestie. Maar met veel ervaring kun je redelijk veel uit welke softsynth halen dan ook. Maar eigenlijk geld hetzelfde voor hardware lijkt me.
Maar het lijkt me dat met softsynts als Absynth,PPG en FM7 er toch een nieuwere generatie is die boven de rest van het gros van de softsynths uitstijgd. Heel veel VA's klinken leuk maar ik was er in ieder geval al snel op uit gekeken. Dan zal ik waarschijnlijk me daar meer in moeten verdiepen. Maar dan denk ik toch dat ik liever een analoge bak heb omdat zoiets qua geluid nog uniek klinkt. Zeker bij een digitale setup. Maar je ziet steeds meer softsynths die een hogere resolutie qua bits hebben. Dat hoeft meestal niets voor de geluidskwaliteit an sich zeggen maar is wel een richtlijn. Zoals eentje die 64bits sinus tabellen gebruikt en hij klinkt ook wel warm, maar mist de imperfectie van echt analoog. Dat kun je ook weer gebruiken voor een bepaalde feel als je wilt.
De opmerkingen van velen dat digitaal ook wel OK is vind ik op zich ook wel interessant hoor. Want meer dan 10-20 jaar geleden werd je bijna verketterd als je het waagde om nog een DX7 te gebruiken omdat ze zo digitaal klonken. Maar nu iedereen digitaal spul gebruikt en toch alles via CD's (of mp3's) afspeelt (op een DJ die graag vinyl (digitaal gemastered) snuift) (lekker zo die plaatjes in je handen, lekker voelen

) lijkt het wel meer dat niemand zich zo stoort aan digitaal geluid. (voorbeeld Atari Teenage Riot, of Squarepusher?)
En eigenlijk staat dit haaks op wat ik in het begin uitkraamde. Maar wellicht dat ook hier de waarheid in het midden licht. Maakt het uit wat je met de muziek wilt uitdrukken en welke muziek. Want als je bijvoorbeeld een Trance nummer wilt maken waar je diepgang ik wilt gebruiken zul je wellicht meer aandacht aan het produkt in totaal moeten geven dan als je een spontaan en fris nummer wil maken. Dan moet je wellicht meer tijd in het lekker laten klinken steken en dus niet zulke zwaarwichtige geluiden moet gebruiken, en dan heel vaak op presets of bijna presets uitkomt.
Of het gebruik van een bepaald instrument duid je doelgroep aan zoals een knorrende 303 dat je ook subtieler kunt gebruiken zoals bijv. Richie Hawtin (mijn afgod) wel eens doet.
Er zit natuurlijk een deel van snobbisme in dat je met duurdere spullen betere muziek kunt maken. Maar denk dat we hier allemaal wel met elkaar eens kunnen worden als we denken dat het aan de personen zelf ligt die de muziek maken. Maar als je het als werktuig beschouwd waarmee je meer mee kunt als het meer kwaliteit bied dan denk ik wel dat als je de keuze hebt het niet moeilijk is. En dan is voor mij de kick altijd al geweest om het beste te halen uit wat je dan ook voor handen hebt. Dus hoe meer je hebt hoe meer je kunt. Of het nou hard- of software is.