[ASIO] M-Audio vs Marian

Almeros

Bitwig en Reason+ gebruiker...
Ik heb zelf al een tijdje een Marian Marc 2 kaart puur voor het weergeven van mijn ASIO audio vanuit Cubase SX. Opzich tevreden over dit kaartje, maar...

...met zo'n 5 softsynths + 2 a 3 effectmodules tegelijk draaiend, staat mijn CPU usage gemiddeld op 40% met cubase SX. Op dit moment beginnen de kraken en tikken erin te komen. Nou vraag ik mij sterk af of de M-Audio Audiophile 2496 niet veel beter presteert dan de Marian onder dezelfde omstandigheden?

Mijn systeem:

CPU: Athlon 2000+
Memory: 512 MB DDR333
Marian Marc 2 ASIO settings:
- 'Buffersize in samples' op 800 op 44.1 kHz (18ms ?!)
- 'Execution priority' op 50%

Iemand ervaring met de M-Audio Audiofile en ASIO? Of iemand een idee hoe ik meer uit de Marian Marc 2 kan halen?

Plaatje erbij van het punt waarop het geheel nog net stabiel loopt...

Attachments

• performance.gif
    performance.gif
    3,5 KB · Bekeken: 127
Dat had ik ook eerst met m'n geluidskaart (RME) maar volgens mij is het een SX probleem.
Een update heeft mij uit de brand geholpen toen.

SX heeft af en toe van die enge dingen en ik denk dat ze hun patches/updates niet altijd even netjes testen.
Wordt weer tijd voor public beta's of zo.

beetje off-topic, maar toch ook weer niet..:)

ik zie aan de mooie blauwe balk om je performance meter dat je alle grafische onzin nog niet uit XP hebt gesloopt...doe dat en je hebt weer een beetje meer speelruimte...:)

hoe te doen: rechtermuisklik op je desktop, properties selecteren, dan bij themes windows classic pakken en alle onzin is verdwenen...scheelt je een paar procentjes..

edit: spelfoutjes..was net wakker :)

Laatst gewijzigd:
En ga dan ook even bij System naar de Advanced Options en klik op de knop Performance. Kies dan Adjust for Best Performance en al de vinkjes gaan uit van nutteloze grafische toevoegingen en 't scheelt weer een heeeleboel :)

Misschien tijd voor een sticky topic met het korte 10-stappenplan om je Windhoos XP zo in te stellen dat hij een stuk sneller is. Niet diep de registry induiken, maar gewoon de standaard opties.

Re: [ASIO] M-Audio vs Marian

Origineel geplaatst door Almeros
Iemand ervaring met de M-Audio Audiofile en ASIO? Of iemand een idee hoe ik meer uit de Marian Marc 2 kan halen?

Ik heb de Delta 66 welke volgens mij dezelfde drivers gebruikt.
Ik kan wel even checken als je opgeeft welke softsynth's en efx je gebruikt hebt.
Stuur anders maar even een Email, dan kunnen we de resultaten wel hier melden.

Grtz. Ronald.

PS. Werk zelf normaal met Logic welke weinig problemen heeft, zeker met meegeleverde plugins.
Deze zijn van hoge kwaliteit en vragen weinig CPU.

Dit heeft hoogst waarschijnlijk nix met tuning te maken hoor. Mijn systeem is ook tot de max getuned en kreeg hetzelfde verschijnsel. Puur een softwarekwestie van drivers of cubase zelf denk ik.

Bedankt alvast medeforummers voor de reacties!

Fuse: Heb opzich steeds updates gedraait van SX en de performance is nooit anders geweest dan dit. Misschien zou ik dus eens kunnen proberen of Logic beter werkt...dan weet ik iig wat het probleem is.

Roonan: ik zal je misschien vanavond ff een emailtje schrijven (zit op m'n stage nu). Ben benieuwd...trouwens opzich maakt het niet uit welke plugins... zodra ik op een VSTi performance van > 50% kom heb ik er last van. Ongeacht de plugins in use...

Alle anderen: Over de XP-look desktop ... heb ik vrij lang mee gewerkt op standaard windows manier. Dit heeft helaas totaal geen tot minieme invloed. Dit is iets wat misschien voor trage computers (of comps met weinig geheugen) nog veel invloed heeft. Helaas... Maar dit is inderdaad offtopic :D omdat ik specifiek benieuwd ben naar de verschillen tussen de Marian kaart/drivers en die van M-Audio... Ik heb namelijk zowat alles al geprobeerd wat mogelijk is..

Probeer ook eens wat met de instellingen van SX (bijv multitrack) of ASIO dingen te rommelen. Wellicht dat daar een G spot zit. ;)

De onthulling:

De onthulling:

AMD 1700+
Nforce chipset V 1.0 (welke heb jij eigenlijk? VIA is namelijk helemaal niet geschikt voor dit soort toepassingen)
Cubase SX
Maudio Delta 66 (is denk ik vergelijkbaar met de audiophile, zelfde drivers nl.)

Div. VSt instr. (zie plaatje)
Div. Plugins en send efx, niet allemaal zichtbaar btw.
En een audio track.

Ik stond er zelfs van te kijken hoe stabiel alles bleef :confused:
Geen glitches, niet hangen, kon gewoon alles blijven doen terwijl de muziek liep.
Niet slecht!
Cpu liep soms zelfs over de 90% (kreeg ik niet gecaptured)

CubaseSX_MAudio.jpg

Maar dat ligt vast niet alleen aan de soundkaart, chipset op moederboard is ook mega belangrijk.
Tipje: De Nforce 2 moet heel goed zijn met audio toepassingen.

Grtz. Ronald.

Kijk :okdan: Dat is wat ik zoek! Thanx Roonan. Sjah ik heb wel een VIA chipset (slik) maar de nieuwste chipset waarvan ik had vernomen dat deze 'wel' stabiel zouden zijn...

North Bridge: VIA®: KT400
South Bridge: VIA®: VT8235

Hmmm... nu weet ik helemaal niet meer wat ik moet... eigenlijk zou ik dus een M-audio kaart van iemand moeten kunnen lenen/testen of via een winkel... Stel je voor ik koop een nieuwe MoBo en ligt het daar niet aan :confused: ... of ik koop een m-audio en werkt dat ook nie...HELLUPPIE...

Toevallig nog iemand met een VIA chipset en M-audio kaart? :D :D (of vraag ik nu te veel ;))

Nee, gelukkig niet!
Ik weet gewoon van de vele berichten dat VIA gewoon niet geschikt is.
Heb hier contact over gehad met Maudio en div. experts in shops.
Laatst was er nog een kennis die toch een VIA mobo had gekocht terwijl ik dat afgeraden had;

"Ik heb eindelijk weer een nieuwe computer!!!! Pentium 4, 2533Mhz eerst met
een VIA chipset maar dat was inderdaad zwaar klote!!! Hij bleef bij het
minste of geringste al hangen. Jij had het al gezegd maar ze hadden mij wijs
gemaakt dat er geen problemen meer mee waren. Nu ben ik afgelopen zaterdag
terug geweest en een nieuw moederboard met een intel chipset erin laten
schroeven. Resultaat is nu 1000% !!!"

Dus als je het mij vraagt zou ik eerst naar het mobo kijken.
Die Nforce 2 is volgens mij (en vele recensies) de beste keuze voor bij een AMD.

Grtz. Ronald.

Origineel geplaatst door Roonan
Nee, gelukkig niet!
Ik weet gewoon van de vele berichten dat VIA gewoon niet geschikt is.
Heb hier contact over gehad met Maudio en div. experts in shops.
Laatst was er nog een kennis die toch een VIA mobo had gekocht terwijl ik dat afgeraden had;

Opzich denk ik dat dat vooral op de oude Chipsets gebaseerd is... Die experts die ken ik ook ;) ;)

"Ik heb eindelijk weer een nieuwe computer!!!! Pentium 4, 2533Mhz eerst met
een VIA chipset maar dat was inderdaad zwaar klote!!! Hij bleef bij het
minste of geringste al hangen.
Nouhw... bij mij blijft ie alles behalve hangen iig... alleen m'n ASIO audio doet moeilijk (wat eventueel ook alleen aan m'n Marian kaart zou kunnen liggen...

Dus als je het mij vraagt zou ik eerst naar het mobo kijken.
Die Nforce 2 is volgens mij (en vele recensies) de beste keuze voor bij een AMD.
Grtz. Ronald.

Ziet er allemaal goed uit wat ik er van lees inderdaad (maar dat was ook zo bij de VIA chipset tzt :( ) en niet eens al te duur die mobo's!! Iig weer thanx Roonan! Ik zal eens de zoekfunctie gebruiken nu... Wat betreft de chipsets is er al veeeeeeeel geschreven hier op het forum ;) Als ik interessante feiten tegenkom dan zal ik er vanaf hier naartoe linken...

Als er nog meer mensen met M-audiokaarten zijn en bijv VIA chipset hebben...please leave a message ;)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=12368&highlight=computer+systeem

Kijk... mooie thread gestart door Fuse :okdan:

Staat direct een Mobo met nVidea chipset! En als soundcard (lage prijsklasse) de...jawel...M-audio audiophile.
Gaat een duur grapje worden zometeen... zal je zien dat ik EN een nieuwe Mobo moet hebben EN een nieuwe soundcard..slik...

Fuse... heb jij toevallig zelf dit systeem??!! Dan ben ik opzich heel benieuwd naar jouw VST resultaatjes :D

DOM !!

DOM !!

Ohw...f*ckerdef*ckerdef*ck.... Ik was ff vergeten dat ik de ASIO inputs nog steeds aan had staan. Nu kom ik ipv 40% al bij 60-65% tot tikken en klikken beginnen. Eigenlijk nog steeds te bar maar al beter... ;)

Ik ga in september waarschijnlijk alsnog een nieuwe mobo kopen A7N8X (met dus een Nvidea chipset) en dan eens kijken hoeveel verschil dit uitmaakt. Dan laat ik dat hier direct horen...

Attachments

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    7,4 KB · Bekeken: 122
K*t!
Ik moet een NForce2 hebben.

Maar ik heb last van een niet meewerkende AGP Matrox 450 want boven de 80% haal ik niet.
Of het heeft er mee te maken dat ik alle ins en outs van m'n RME (9/9) aan heb staan en de latency op 6ms heb staan.
En de USB controller helpt ook niet want die vreet stiekem ook veel CPU tijd.

Nou ja, ik mag eigenlijk niet klagen want het komt toch bijna nooit voor dat ik op die 80% kom te zitten. Het enige lastige wat ik had was dat m'n HD's te dicht op elkaar zaten en die krengen te heet werden en daardoor gek gingen doen. Ik moet dus nog wel een ombouwsetje voor 3,5"HD hebben en evt een (lowspeed) hd fan.

Maar je latency terugschroeven wil ook nog wel eens wat oplossen.
Het betekent eigenlijk gewoon dat je computer te traag is. (of je geluidskaart te snel)

Back