Yamaha Motif, bos en bomen

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

Ik wil gewoon helemaal terug naar het begin en muziek maken zonder me te bekommeren om eq, compressie en zelfs een computer. Ik heb mijn oog daarom laten vallen op Yamaha workstations, maar nu zie ik door de bomen het bos even niet meer.

Wat ik wil is goede klanken en een interne sequencer met minstens 8 sporen. Een sampler is aardig, maar niet noodzakelijk.

Op marktplaats wordt voor 400 euro een MO6 aangeboden, maar ik kijk ook naar een MOX6 en ik zie Motifs in alle soorten en maten voorbijkomen. Waar moet ik op letten en waar kan ik later spijt vn krijgen (polyfonie?)

Alle hulp is welkom, alvast bedankt!

P.S. Ik heb ook op een Korg gespeeld, maar dat beviel me minder. Ik wil dus wel echt een Yamaha, misschien omdat mijn CS1x van 15 jaar geleden het nog steeds zo goed doet :okdan:

De oude Motifs (serie 1) zijn prima instrumenten, maar hebben een vrij lage polyfonie (62 stemmen) en een vrij trage processor.
De opvolgende series (ES en dergelijke) zijn beter: snellere processor, meer polyfonie en meer klanken (sweet, cool, en live-voices).
De MO en MOX zijn leuke budget-varianten (plastic behuizing en een externe voedingsadapter), maar lager dan dat zou ik niet gaan.
De wel heel goedkope MM-serie deelt zijn techniek met de goedkope PSR-homekeyboards. Dan mogen de samples wel overeenkomen met die van een Motif, maar als ze er met een belabberde PSR-kwaliteit uitkomen, heb je er behalve thuis niet veel aan.

Ik ben als een kind zo blij met mijn zojuist aangeschafte tweedehands Motif XS6. En de kinderen ook, met hun zelf versierde boot.

MOTIF.jpg

Ik heb zelf een XS7, heerlijke synth. Enige waar ik een beetje van baalde is dat niet al te lang na aanschaf de XF serie werd aangekondigd waardoor er van de nieuwwaarde niet veel meer over is. Dat zal me leren om af te wijken van mijn 'koop tweedehands' motto!

Ik heb een XS8 en een XF6. Geluidstechnisch kunnen ze exact hetzelfde. De XF schijnt iets betere DA converters te horen en als je goed luistert hoor je ook wel verschil, maar niet genoeg om een XS te vervangen door een XF.

Is de XF niet wat sneller misschien? Een van de minpuntjes van de XS is dat het OS erg sloom is, bij switchen van banks/categories voelt het niet erg snappy. Ik zou denken dat ze dat in een opvolger wel opgelost hebben.

Yamaha en trage processors gaan hand in hand.
Maar het gekke is dat de PSR-series daar geen last van hebben. Een 64-stemmige PSR-8000 uit 1998 werkt feilloos en snel, terwijl een Motif 1 uit 2002 nog problemen heeft om zijn 62 stemmen vloeiend voort te brengen.
Er wordt vaker gezegd dat Yamaha hun homekeyboards beter voor elkaar hebben dan hun synths.
Dat wil echter niet zeggen dat een Yamaha homekeyboard bruikbaar is op het podium. Dan liever wat vertraging...

Bedoel je nu dat je liever vertraging hebt in het voortbrengen van de stemmen als je speelt? Of bedoel je bij het schakelen van patches?

Spelen met een vertraging lijkt mij in ieder geval waardeloos.

Op mijn CS6x heb ik nergens last van. Patches schakelen gaat erg soepel en geen last van enige delay dan ook.

@Bombario, gefeliciteerd met je nieuwe synth, erg mooi 'speeltje' zo voor de kerst!

Bij wisselen patches/menu pagina's. Het spelen zelf is gewoon real time. Maar als je bijvoorbeeld van Performance mode naar Voice mode schakelt en dan op 'Categories' drukt om door de patches te browsen, dan duurt het relatief lang. Net op het moment dat je denkt dat 'ie hem niet 'gepakt' heeft of dat het knopje niet lekker heeft geklikt, springt hij opeens op het nieuwe scherm. Zit doorgaans niet echt in de weg, maar het is wel een smetje op een verder zo geweldige synth.

Bedoel je nu dat je liever vertraging hebt in het voortbrengen van de stemmen als je speelt? Of bedoel je bij het schakelen van patches?

Ik had last van vertraging van de gespeelde noten als ik klanken ging stapelen op mijn S30. Inmiddels is dat verholpen. Schakelen tussen patches geeft geen problemen.
Maar ik ben liever hoorbaar met een niet strak getimede S30, dan met een niet hoorbare PSR-8000. In het geval van de PSR kun je als muzikant beter thuisblijven.

Back