Sampler ??? of iets anders

emsbass

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb een vraagje :
Ik speel momenteel in een electro-new wave groep, waar alles in een studio gecomponeerd wordt. M.a.w. VST plug ins in Cubase 6.
Om live te gaan zou ik liever met hardware op de baan gaan, dan met een computer de VST te bedienen. Helaas is het nogal moeilijk om de juiste klanken in hardware synths te programmeren.
Zou het mogelijk of is het doenbaar om alle klanken per noot op te nemen (WAV), in een sampler te stoppen en die klanken PER TOETS te sturen ?
Ik had gedacht aan een Akai Z8 ? Of lukt dit niet ?
Ik heb een Roland A-PRo800 die ik als midi-controller zou kunnen bedienen.
Kan je met zo'n sampler naar een andere "song" gaan ?

Dank u voor de medewerking :)
Manu

...
Zou het mogelijk of is het doenbaar om alle klanken per noot op te nemen (WAV), in een sampler te stoppen en die klanken PER TOETS te sturen ?
Zoiets kan... de vraag is of het nodig is voor elke toets.
Er is al veel verteld over samplers, zoek best even wat info op zodat je je vraag beter kan specifieren.

1 dingetje, als je samples wilt wisselen bij elke song, dan moet je de sampler preparen voor het optreden, dus alle samples erin laden. Kan even duren als het een oude sampler is, b.v. met floppy's.

Een oude sampler heeft dan misschien te weinig intern geheugen als je veel noten per patch sampelt. Als je slechts een paar noten sampelt (1 per octaaf?), dan werkt het ook wel. Kans is ook dat de echte oude samplers iets aan de sound toevoegen, b.v. aliasing, of artifacts, die lekker klinken. Maar dat is voor jou bijzaak denk ik.

Ik had gedacht aan een Akai Z8 ? Of lukt dit niet ?
Nou, begin maar met de .wav files te exporteren. Een Z8 heeft 512 mb intern, dus dan weet je wat je kwijt kunt. Die zou echter wel van een CD of USB-stick moeten kunnen laden als ik de specs goed begrijp.

Als het gaat om dingen die je normaal met een analog modeling plugin doet is het waanzin om dat te samplen tenzij het om one-shot samples gaat - e.g. een noot die je slechts 3 keer in een nummer afspeelt. Koop voor dat spul gewoon een goedkope VA-bak, leuker en veel makkelijker.

Een Z8 gaat echter wel net zo zwaar en lomper zijn dan een laptop, en gezien er genoeg mensen met laptop optreden is betrouwbaarheid het probleem niet; maar ook daar moet je opletten en testen en een backup bij hebben.

Effecten, percussie etc. daarentegen gaat weer heel goed, loopjes ook mits ze bescheiden qua formaat blijven.

Ik heb een Roland A-PRo800 die ik als midi-controller zou kunnen bedienen.
Kan je met zo'n sampler naar een andere "song" gaan ?
Je zult niet alles tegelijk kunnen spelen, dus helpt een sequencer ook. Je kunt natuurlijk wel percussie aan de sequencer overlaten en wat akkoordjes zelf doen. Je kunt het ook combineren en iets als een MPC2500 of zo halen.

Dit is echt iets wat je moet uit moet pluizen per track; heb je wellicht ergens iets van je werk staan?

niet alles kan je met synths of samplers op het podium oplossen, vaak veel arpeggio's etc.

here's what i did.

Een korg electribe sx met one shots etc voor diverse nummers. Evt met een clicktrack mixertje naar de drummer zodat die synct.

Sampler voor va sounds die je live speelt. handig is bv de waldorf blofeld keys. niet te duur en zowel synth sounds als je samples. hoef je ook niet te veel te sjouwen.

als je meer mem nodig hebt evt de akai's of een hd/sd bak.

als je meer wilt weten pm me maar. Ik zit in dezelfde muziek hoek ;)

I.

PM is leuk maar het mooie van een forum is juist dat je vraag en antwoord in de thread kan zetten zodat iemand met dezelfde vraag ook kan lezen wat er uit rolt. Scheelt typen ;)

Wat heb je te besteden?

Tel eens eerst hoeveel MB je nodig denkt te hebben. Als je alleen samples op hun originele toonhoogte wil afspelen kan een MPC prima voldoen, wil je patches maken die een reeks toetsen in beslag nemen, dan is een Z een betere optie.

Z8 kan tot 512 MB, nieuwere MPCs houden (bij mijn weten) op bij de 128 MB.

Hardwaresamplers in hun klassieke vorm zijn ietwat uitgestorven; tenminste, de 19" rackversies. Samplers komen nog wel voor in workstations als extra'tje of in combinatie met een sequencer, zoals een Octatrack of MPC. Maar da's ook niet te vergelijken met wat een Z8 kan; een Z8 is qua concept Kontakt in z'n eigen verpakking.

Je kunt met een octatrack streamen van SDkaart. De grootte van de samples wordt dan begrenst door de grootte van je Smartmedia kaartje.

Een andere optie, een harddisk recorder? Dan neem je de losse sporen op en kun je die afspelen.
Het heeft wel een hoog 'playback gehalte', da's waar.

-C-

Back